Очаква ли ни спад на горивата, чиито цени на бензиноколонките са на безпрецедентно високи от години нива? Не, освен ако тенденцията за спад на цената на суровия петрол на международните пазари не остане стабилна поне за период от 10 дни. Това каза за News.bg Светослав Бенчев от Българската петролна и газова асоциация - обединението на най-големите търговци на горива у нас.
Цената на суровия петрол остава силно волатилна, като променя стойността си значително буквално за часове, било в низходяща, било във възходяща посока, посочи експертът. "Това са флуктуации, които няма как да се отразят веднага на бензиноколонките. За да има понижаване или пък повишаване на цената, трябва да има определен тренд поне в рамките на 10-тина дена. Такова нещо към настоящия момент не виждаме."
Бенчев подчерта още, че бизнесът не е отразил рекордните скокове до нива около 140 долара за барел, които пак бяха краткотрайни, както няма как да отрази и текущите слаби колебания на цената надолу.
А защо преди 7 години, когато отново цената на суровият петрол бе сходна, нямаше такива цени на крайните горива? Факторите са множество, посочи експертът - инфлация, стойност на долара.
"В България не се случва нищо извънредно. Всеки може да отвори сайта на Европейската комисия, където се публикуват корекциите на горивата в останалите страни-членки. И ще види, че това се случва и там, а България остава държавата с най-ниски цени на горивата", подчерта представителят на петролната асоциация.
Фокусът на заседанието на МС днес ще е върху високите цени у нас, анонсира Кирил Петков.
По-скоро няма да се стигне до понижаване на акциза на горивата в целия Евросъюз, за което се заговори преди дни, прогнозира той. Не са адекватни и мерки като тези в Унгария, където се въвежда таван на цените, защото това са антипазарни мерки.
"Песимист съм, защото подобно намаляване на акциза ще доведе до огромна конкуренция и това граждани на Западна Европа да зареждат в Източна и Южна. Защото дори и да бъде разрешено това намаление с 50%, това не значи, че държавите ще го приложат. А това, което бе направено в Унгария, не е работещо решение. Защото всеки един таван на цената води до това да се продава на дори и подпазарни цени. А когато този таван бъде премахнат, защото, да сме честни, той ще е временен, цените ще се регулират и ще тръгнат нагоре, за да компенсират загубите. Защото никоя частна компания няма и не може да работи на загуба дълго време", коментира Светослав Бенчев.
Най-важният фактор, който неминуемо ще доведе до намаляване на цените - евентуално постигане на примирие между Руската федерация и Украйна, респективно икономическо успокояване на отношенията между Москва и Запада. "Със сигурност намаляване на цената ще има", категоричен е той.
При най-минорния сценарий - спиране на нефтените доставки от Русия към ЕС и България, нефтената ни рафинерия "Лукойл Нефтохим" няма проблем да работи и с неруски петрол. Стойностите обаче ще бъдат обозримо по-високи от сега.
И извън темата с войната в Украйна - чака ни немалък скок на цените в средносрочен план заради Зелената сделка. Кое гориво ще поскъпне най-рязко?
"Една от реформите в Зелената сделка е въвеждането на акциз не върху обем, както е в момента, а върху енергийното съдържание. Това означава, че акцизът на пропан-бутана, който е нисък в момента, ще скочи почти двойно, а до 2035 година почти два пъти и половина. Това няма как да не се отрази на цените. А и това е без т.нар. екологична компонента, която в момента все още се уточнява."