Кадровата криза с шофьорите в градския транспорт няма да се реши без дълбок анализ и кардинални законодателни мерки, коментираха пред "Сега" шефове на ресорни общински дружества. Браншът функционира в постоянен недостиг на хора, като проблемът изначално има трудно заобиколимо битово измерение - за да получи необходимата книжка, съответният кандидат за шофьор трябва да плати солидна сума джоба си.
"Професионалните средни училища не произвеждат кадри с категория C, което лишава кандидатите за шофьори от възможността за по-бързо придобиване на категория D, необходима за водач на автобус. Нужно е да се изкарват доста курсове, а цената на всеки е около 1000 лв. Всичко това води до собствена инвестиция около 4000 лв. за придобиване на кат. D. Същевременно времевият период е около 3 години. Затова водачите, придобили тази категория, предпочитат да упражняват професията на алтернативни видове превози. Нужен е много задълбочен анализ на национално ниво", заяви инж. Николай Антонов, изп.-директор на "Градски транспорт" - Варна.
"Много е трудно. Едно време дори в казармата придобиваха правоспособност, но вече не е така. Като изкара категорията, човекът предпочита да работи в чужбина за няколко хиляди евро, вместо у нас. Опитваме се чрез сътрудничество с школите да издействаме преференциални условия, но това не може кардинално да реши проблемите", сподели и шефът на старозагорското дружество инж. Георги Станчев.
Трети техен колега, който не пожела да бъде цитиран, заяви, че решението може да е в законодателни мерки, които да осигуряват на водачите евтино или безплатно обучение, финансирано от държавата, срещу задължението после те да работят на позицията през определен период.