Институтът „Ройтерс“ за изследване на журналистиката публикува на 14 юни годишния си доклад за 2023 г. , съобщи БТА. В раздела за България се казва:
"В икономическо отношение България е необичайна в ЕС, тъй като е спечелила от войната - с 3% ръст през 2022 г. Растежът до голяма степен се дължи на масовите продажби на оръжие за Украйна, но първоначално това не беше официално признато, и оръжията и боеприпасите от съветската епоха бяха продадени чрез посредници в Полша и Румъния, вместо да бъдат изпратени директно на Украйна".
Понеже докладът визира основно потреблението на онлайн новини, в неговата уводна част се казва: „Българите изглежда не са склонни да плащат за онлайн новини (едва 11% го правят). Има обаче и много други цифрови иновации. Традиционните медии са отчели интереса на зрителите и рекламодателите към съдържанието, създавано от потребители, от ютюбъри, подкастъри и тиктокъри, и няколко вестника, новинарски сайтове и радиостанции наваксват, като пускат свои виртуални студия. Най-значителните цифрови стъпки са от страна на телевизионните станции. Би Ти Ви стартира подкасти, водени от най-популярните си журналисти, заедно с платформа за бизнес новини. "Нова телевизия" разработва собствена платформа Вибокс7 - българска алтернатива на ЮТюб, предоставяйки платформа и инструменти за множество индивидуални творци“.
Относно статистическата си част докладът прави важно уточнение за промяна в методологията: „Въведохме образователни квоти за първи път в България като част от усилията ни да направим данните възможно най-представителни за националното население. В резултат на това данните за 2023 г. ще бъдат по-точни, но невинаги пряко сравними с тези от предходните години“.
В класацията за седмично достигане до публиката за офлайн медии начело са Новините на NOVA (61%), следвани от Би Ти Ви Новинитe (59%), а на трето място са новините на БНТ (37%).
При онлайн новините начело по седмично достигане до публика са Би Ти Ви Новините онлайн (42%), следвани от Новините на NOVA онлайн (41%), а третата позиция заемат новините на АБВ (32%).
Като основен източник на новини 76% от анкетираните българи са посочили онлайн източници, включително социалните медии, 63% ползват телевизиите и едва 12% - печатните медии.
Доверие в „новините като цяло“ е регистрирано при 28% от анкетираните ни сънародници, а „доверие в новините, които аз си избирам“ имат 32%. Цялостното доверие в новините е спаднало от 38% през 2018 г. до 28% през тази година. Като цяло доверието в новините е ниско, а по този показател България се нарежда на 41-во място от общо 46 пазара.
Важно уточнение е направено в класацията на доклада, която се отнася до доверието в новините по конкретни медийни източници. „В проучването бяха включени само изброените тук източници. То не трябва да се разглежда като списък на медиите, които се ползват с най-голямо или най-малко доверие, тъй като не е изчерпателно“.
По този показател сред изследваните 15 медии на първо място е БНР с 59% процента доверие и 18% недоверие. На втора позиция е БНТ отново с 59% доверие, но с 20% недоверие. На трето място са класирани Новините на NOVA с 56% доверие и 23% недоверие.
При социалните медии най-популярен е Фейсбук, като 64% от анкетираните ни сънародници го използват за новини, а 77% - „на общо основание“. На второ място е ЮТюб, а трета позиция заема Вайбър. Фейсбук Месинджър, Инстаграм и ТикТок са на четвърто, пето и шесто място.
35% от анкетираните у нас съобщават, че споделят новини по социалните медии, месинджър услугите или имейл.