"Има системен проблем в държавата с планирането на поддръжката и изграждането на мостовете и пътищата. Независимо от проверките, които Институтът за пътища и мостове прави на пътната мрежа и на съоръженията считам, че планирането е нещо, в което изоставаме", заяви регионалният министър Андрей Цеков пред bTV.
"Падналият мост в Царево, на който трима души загубиха живота си, е част от общинската пътна мрежа. МРРБ не разполага с текуща информация за начина, по който е бил поддържан и трябва да говорим постфактум. В момента, в който нашите екипи стъпиха на място, това което установиха е, че устоят на моста е силно компрометиран от голямата вълна", категоричен е Цеков.
"Причините са вероятно комбинация от технически, антропогенни и природни фактори", добави той.
Цеков подчерта, че експертизата ще докаже причината.
Той направи паралел с републиканския мост между Царево и Варвара, който също е пропаднал. "Построен е през 90-те години. Проектиран е по всички правила и норми. Ремонт е правен през 2005 г. на горното строене не на колоните. През 2018 и 2023 г. е инспектиран и е констатирано, че е в добро състояние. Единствено остава огромната вълна, която е дошла от сухо дере. Тепърва ще установим дали е имало проблеми с изграждането на фундамента", обясни регионалният министър.
"ДНСК е една от институциите, на които държавата в длъжник. ДНСК би следвало да е гарантът на едно стабилно и законосъобразно строителство. В годините реформите, които бяха направени в Закона за устройство на територията относно контрола върху строителството разводниха функциите. Прехвърлиха част от функциите на общинските администрациите, останаха едни в ДНСК. Заплащанията на хората в ДНСК и труда им беше пренебрегван до степен, до която инспекторите работят за насъщният си. Това е огромен проблем. Когато те са ниско платени, липсва контролът", категоричен е той.
Източник: ФОКУС