Има увеличение на загиналите при пътнотранспортни произшествия в страната с мотоциклетисти от началото на годината. Това показват данни на Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“ (ДАБДП), предоставени на БТА за съвместната им рубрика „На пътя животът е с предимство“.
За периода от началото на годината, по данни на МВР, са загинали 40 мотоциклетисти, при 30 за същия период на миналата година. 472 са пътнотранспортните произшествия с участието на мотоциклетисти, като в повече от половината произшествия е регистрирано нарушение от страна на водачите на мотори като причина за пътни произшествия, посочват от ДАБДП.
От агенцията припомнят, че мотоциклетният парк в България се е увеличил с близо 6700 двуколесни превозни средства за тази година, в сравнение с миналата. Според експертите това не следва да оказва влияние на негативната статистика, защото спазването на правилата за движение е задължение и е основополагащо за безопасността на всички участници в движението.
В страните от ЕС за последните десет години над 45 000 са загиналите в пътни инциденти с мотоциклет или мотопед. Девет от десет са мъже. Европейският съвет за транспортна безопасност (ЕСТБ) призовава спирачните системи против блокиране на колелата (ABS) да са задължителни за всички нови мотоциклети и управлението на мотопеди да става възможно след практически изпит и при минимална възраст от 16 години.
Пътищата не са място за състезания
Пътищата не са място за състезания и изпробване на максималните възможности на мотоциклетите. Когато мотористи се движат в големи групи, често се наблюдава масово неспазване на правилата за движение и предприемане на рискови изпреварвания. Това застрашава живота на мотористите, а и на останалите участници в движението. Когато мотористът е преминал през обучение, има достатъчно натрупан опит и километри зад гърба си, карал е различни категории мотори преди да премине към по-голяма кубатура, карането на мотор може да бъде забавно, безопасно и удовлетворяващо занимание. Правилното обучение и добрите навици са основополагащи за безопасността на водача, пътника и всички участници в движението, призовават от българската агенция, отговаряща за пътната безопасност.
Експертите от агенцията отправят няколко съвета за безопасност, които да напомнят, че обучението продължава през целия ни живот.
Приемете, че сте невидими за другите шофьори
Уверете се, че сте видими. Дръжте фаровете си включени през цялото време, пуснете мигач по-рано преди да направите маневра. Карайте далеч от мъртвите зони. Винаги бъдете нащрек и внимавайте за всички околни превозни средства. Поддържайте безопасно разстояние от автомобила пред вас, за да си осигурите достатъчно време за реакция при необходимост. Преди да изпреварите, направете необходимото, за да ви види водачът на превозното средство пред вас и се уверете, че поведението му няма да ви постави в риск.
Избягвайте опасните маневри
Избягвайте опитите за маневри или скорости, които не отговарят на вашето ниво на умения. Постепенно изграждайте своите умения и увереност. Не бъдете прекалено самоуверени, за да не допуснете грешка. Липсата на защита, съчетано с висока скорост, прави мотоциклетистите много уязвими участници в движението.
Не забравяйте да погледнете в огледалата преди да смените платното за движение или да завиете. Използвайте мигач, за да предупредите другите шофьори за намеренията си.
Дъжд, мъгла, жега и други неблагоприятни метеорологични условия могат да повлияят на видимостта и сцеплението с пътя. Може да карате в сухо време и внезапно да завали дъжд. Бързо трябва да се адаптирате, да спрете или да смените стила на каране, защото видимостта ви значително намалява, а пътят става хлъзгав. Спрете или увеличете дистанцията, не правете резки маневри. В подобни ситуации е добре да отбиете и да изчакате дъждът да спре или поне да измие пътя от остатъци от масло, бензин, сажди и прах, които правят повърхността хлъзгава като лед.
Екипировка
Подходящото облекло е защитата ви в случай на злополука. Винаги носете каска, както и препоръчителното облекло за съответното двуколесно превозно средство. Ръкавици, яке, панталони и ботуши са задължителни за вашата безопасност, когато карате мотоциклет. Освен от нараняване, екипировката предпазва от вятъра, студеното време, както и дава допълнително сцепление с мотора.
Преглед на 61 международни проучвания доказват, че носенето на каска намалява риска от фатален изход при инцидент с мотоциклет с приблизително 42%, а рискът от тежка травма на главата - с около 69%.
Когато избирате предпазна екипировка е важно да бъде сертифицирана и да няма дефекти или компрометирана цялост. Търсете материи, издръжливи и устойчиви на абразия. Каските са най-критичната част от предпазната екипировка. Има няколко вида каски, но е важно да отговарят на стандартите за безопасност. Каските с пълно лице дават най-голяма защита, но в зависимост от вида мотор изберете подходящ модел.
Ярко оцветеното предпазно оборудване подобрява видимостта ви, като улеснява другите шофьори да ви забележат на пътя. Задължително носете светлоотразителни елементи, особено когато карате по тъмно.
Редовна поддръжка
Надеждността и безопасността на превозното средство са ключови за всички видове превозни средства. Преди всяко каране трябва да проверявате спирачките, светлините, гумите и течностите. Уверете се, че имате достатъчно гориво за пътуването, проверете какво е нивото на маслото и охлаждащата течност, съветват експертите.
Гумите са жизненоважни за безопасността. Повредени, износени, неправилно монтирани или неправилно напомпани гуми могат да са причина за инцидент, могат да се спукат или да загубят сцепление с пътната настилка. Налягането на гумите се проверява преди всяко пътуване. Използвайте манометър, когато гумите са студени, за да се уверите, че налягането съответства на даденото в ръководството за мотоциклет.
Никога не карайте, когато сте уморени, сънливи или под въздействието на алкохол, наркотични вещества или лекарства, които могат да нарушат вашата преценка или рефлекси. Вие имате силата и отговорността да определите дали ще станете "статистика" или безопасен мотоциклетист. Правилата за движение ви пазят, ако ги спазвате. Ако искате да карате с по-висока скорост и да се насладите на възможностите на мотора, то го правете след преминато обучение и на регламентираните и обезопасени писти, съвет от ДАБДП.
Призивът на Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“ е в оставащите топли месеци до края на годината мотоциклетистите да намалят скоростта, да спазват правилата за движение и да уважават и пазят останалите участници в движението.
Източник: БТА