Има увеличение на загиналите при пътнотранспортни произшествия в страната с мотоциклетисти от началото на годината. Това показват данни на Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“ (ДАБДП), предоставени на БТА за съвместната им рубрика „На пътя животът е с предимство“.
За периода от началото на годината, по данни на МВР, са загинали 40 мотоциклетисти, при 30 за същия период на миналата година. 472 са пътнотранспортните произшествия с участието на мотоциклетисти, като в повече от половината произшествия е регистрирано нарушение от страна на водачите на мотори като причина за пътни произшествия, посочват от ДАБДП.
От агенцията припомнят, че мотоциклетният парк в България се е увеличил с близо 6700 двуколесни превозни средства за тази година, в сравнение с миналата. Според експертите това не следва да оказва влияние на негативната статистика, защото спазването на правилата за движение е задължение и е основополагащо за безопасността на всички участници в движението.
В страните от ЕС за последните десет години над 45 000 са загиналите в пътни инциденти с мотоциклет или мотопед. Девет от десет са мъже. Европейският съвет за транспортна безопасност (ЕСТБ) призовава спирачните системи против блокиране на колелата (ABS) да са задължителни за всички нови мотоциклети и управлението на мотопеди да става възможно след практически изпит и при минимална възраст от 16 години.
Пътищата не са място за състезания
Пътищата не са място за състезания и изпробване на максималните възможности на мотоциклетите. Когато мотористи се движат в големи групи, често се наблюдава масово неспазване на правилата за движение и предприемане на рискови изпреварвания. Това застрашава живота на мотористите, а и на останалите участници в движението. Когато мотористът е преминал през обучение, има достатъчно натрупан опит и километри зад гърба си, карал е различни категории мотори преди да премине към по-голяма кубатура, карането на мотор може да бъде забавно, безопасно и удовлетворяващо занимание. Правилното обучение и добрите навици са основополагащи за безопасността на водача, пътника и всички участници в движението, призовават от българската агенция, отговаряща за пътната безопасност.
Експертите от агенцията отправят няколко съвета за безопасност, които да напомнят, че обучението продължава през целия ни живот.
Приемете, че сте невидими за другите шофьори
Уверете се, че сте видими. Дръжте фаровете си включени през цялото време, пуснете мигач по-рано преди да направите маневра. Карайте далеч от мъртвите зони. Винаги бъдете нащрек и внимавайте за всички околни превозни средства. Поддържайте безопасно разстояние от автомобила пред вас, за да си осигурите достатъчно време за реакция при необходимост. Преди да изпреварите, направете необходимото, за да ви види водачът на превозното средство пред вас и се уверете, че поведението му няма да ви постави в риск.
Избягвайте опасните маневри
Избягвайте опитите за маневри или скорости, които не отговарят на вашето ниво на умения. Постепенно изграждайте своите умения и увереност. Не бъдете прекалено самоуверени, за да не допуснете грешка. Липсата на защита, съчетано с висока скорост, прави мотоциклетистите много уязвими участници в движението.
Не забравяйте да погледнете в огледалата преди да смените платното за движение или да завиете. Използвайте мигач, за да предупредите другите шофьори за намеренията си.
Дъжд, мъгла, жега и други неблагоприятни метеорологични условия могат да повлияят на видимостта и сцеплението с пътя. Може да карате в сухо време и внезапно да завали дъжд. Бързо трябва да се адаптирате, да спрете или да смените стила на каране, защото видимостта ви значително намалява, а пътят става хлъзгав. Спрете или увеличете дистанцията, не правете резки маневри. В подобни ситуации е добре да отбиете и да изчакате дъждът да спре или поне да измие пътя от остатъци от масло, бензин, сажди и прах, които правят повърхността хлъзгава като лед.
Екипировка
Подходящото облекло е защитата ви в случай на злополука. Винаги носете каска, както и препоръчителното облекло за съответното двуколесно превозно средство. Ръкавици, яке, панталони и ботуши са задължителни за вашата безопасност, когато карате мотоциклет. Освен от нараняване, екипировката предпазва от вятъра, студеното време, както и дава допълнително сцепление с мотора.
Преглед на 61 международни проучвания доказват, че носенето на каска намалява риска от фатален изход при инцидент с мотоциклет с приблизително 42%, а рискът от тежка травма на главата - с около 69%.
Когато избирате предпазна екипировка е важно да бъде сертифицирана и да няма дефекти или компрометирана цялост. Търсете материи, издръжливи и устойчиви на абразия. Каските са най-критичната част от предпазната екипировка. Има няколко вида каски, но е важно да отговарят на стандартите за безопасност. Каските с пълно лице дават най-голяма защита, но в зависимост от вида мотор изберете подходящ модел.
Ярко оцветеното предпазно оборудване подобрява видимостта ви, като улеснява другите шофьори да ви забележат на пътя. Задължително носете светлоотразителни елементи, особено когато карате по тъмно.
Редовна поддръжка
Надеждността и безопасността на превозното средство са ключови за всички видове превозни средства. Преди всяко каране трябва да проверявате спирачките, светлините, гумите и течностите. Уверете се, че имате достатъчно гориво за пътуването, проверете какво е нивото на маслото и охлаждащата течност, съветват експертите.
Гумите са жизненоважни за безопасността. Повредени, износени, неправилно монтирани или неправилно напомпани гуми могат да са причина за инцидент, могат да се спукат или да загубят сцепление с пътната настилка. Налягането на гумите се проверява преди всяко пътуване. Използвайте манометър, когато гумите са студени, за да се уверите, че налягането съответства на даденото в ръководството за мотоциклет.
Никога не карайте, когато сте уморени, сънливи или под въздействието на алкохол, наркотични вещества или лекарства, които могат да нарушат вашата преценка или рефлекси. Вие имате силата и отговорността да определите дали ще станете "статистика" или безопасен мотоциклетист. Правилата за движение ви пазят, ако ги спазвате. Ако искате да карате с по-висока скорост и да се насладите на възможностите на мотора, то го правете след преминато обучение и на регламентираните и обезопасени писти, съвет от ДАБДП.
Призивът на Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“ е в оставащите топли месеци до края на годината мотоциклетистите да намалят скоростта, да спазват правилата за движение и да уважават и пазят останалите участници в движението.
Източник: БТА
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Така е
Коментиран от #7
07:08 17.09.2023
2 Иван Вазов
Вий в други полк
минахте..
07:10 17.09.2023
3 Нов
07:13 17.09.2023
4 Чорбара
с мотоциклети.Е ,ми така си е.
07:35 17.09.2023
5 Очаквано
Излиза, че и законодателните ни са със същия акъл като камиказетата на пътя...огледален образ.
07:36 17.09.2023
6 Моторджиите се броят на Есен
07:50 17.09.2023
7 Отбий
До коментар #1 от "Така е":
от пътя, пази мотористаКоментиран от #19
07:59 17.09.2023
8 Те сами не се пазят
Това едва ли е изненада за някого. Те няма никога да карат нормално по пътищата и следователно за съжаление смъртните случаи никога няма да спрат. Призовават да бъдат пазени и за толерантност на пътя, а самите те не се пазят и не са толерантни спрямо всички останали водачи на пътя. Няма как всички да са им длъжни и като стане ПТП все другите да са им виновни. Така, че надежда всяка оставете това ще продължава безкрай, ако ще не БГ полиция да излезе по пътищата, а цялата световна полиция да дойде в България и пак ще се трепят тези в по-голямата си част безумци. Това е истината.
08:03 17.09.2023
9 Дрън дрън та пляс
08:04 17.09.2023
10 Бонд
е във вреда на първите .За спазване на ЗДП изобщо не споменавам.
Имам ярък спомен как един джигит на Ц. шосе ме задмина на една /задна/ гума ,а карах с 120 !
08:11 17.09.2023
11 Петър
08:16 17.09.2023
12 Исторически парк
08:44 17.09.2023
13 Гост
09:05 17.09.2023
14 Време е
09:18 17.09.2023
15 Карлуково
09:19 17.09.2023
16 гост
Коментиран от #18
09:32 17.09.2023
17 Хайл 14/88
10:17 17.09.2023
18 Патилан
До коментар #16 от "гост":
Кога ще ги глобяват за свалените гърнета? Живея на булевард към Студентски. Денонощен тормоз. Същото се отнася и за МПСтата със свалени или сменени изпускатели. Зверски глоби.10:19 17.09.2023
19 Хайл 14/88
До коментар #7 от "Отбий":
Да отбия да го пазя ли???????да се пази сам.на него не му пука,на мен защо да ми пука за него10:20 17.09.2023
20 Дядо Стою
Драги мотоциклетисти,
ПАЗЕТЕ СЕ САМИ, ЗА ДА ВИ ПАЗЯТ И ОСТАНАЛИТЕ УЧАСТНИЦИ В ДВИЖЕНИЕТО !!!
Спазвайте си ограничението на скоростта, не карайте на дълги през деня, не се навирайте на всяка цена между колите на светофара.
10:33 17.09.2023
21 Гост
11:00 17.09.2023
22 Шопендар
11:16 17.09.2023
23 Да бе
Хр.Ботев. А доблестните полисмени от 3 то РПУ явно по това време дремят ударно.Ако звъннеш,приемат сигнала и до там.Г,ведата си правят кефа без да се притесняват.Но иначе ревем,че заплатите са ниски.Затова като чета че пореден к,р,тен се е размазал, изобщо не изпитвам жал!За какво? Че е торомозил хиляди в някой квартал през нощите,или се е правил на Супермен на пътя! Да го стържат със шпакла.
12:32 17.09.2023
24 40 донора
17:52 17.09.2023
25 Някои си го заслужават
17:54 17.09.2023