Няма такова нещо като европейски или световни критерии за път. Критериите се определят от администрацията и от проекта. Това заяви пред "Фокус" инж. Христо Славчев, специалист в сферата на пътното строителство, проектирането и безопасността на движението.
Инж. Славчев поясни, че т. нар. "устойчива пътна безопасност" има четири характеристики - функционалност, хомогенност, предвидимост и толерантност.
"Функционалността е за целите, които са определени от пътната администрация; хомогенността означава да се избягват големи разлики в скорост, посока и маса на превозните средства, които ползват съответния път; предвидимостта е възприятието на пътя и околната среда от гледна точка на водача, тоест да може да се ориентира в каква категория път е и какво се очаква от него, тоест по-скоро какво не трябва да прави и толерантността е да се прилагат всички възможни пасивни и активни мерки за намаляване на тежестта в случай на възникване на произшествие", обясни специалистът.
Според инж. Славчев пътят сам трябва да води водача. Трябва така да е проектиран, че да е съобразен с начина на ползване и с определените му функции.
"Неслучайно в директивата за управление безопасността на пътната инфраструктура, която беше приета преди доста години, има един одит по пътна безопасност на фаза начална експлоатация. На тази фаза не се гледа нищо по проекта, а се следи поведението на водачите на пътя и как те възприемат пътя. И това се прави както денем, така и при сумрак, тоест изисква се два пъти", уточни той.
Какво означава изразът "Пътят не отговаря на европейските или световните критерии" и има ли изобщо подобни критерии разясни инженерът.
"На един форум, организиран от международната пътна федерация, питах един от водещите специалисти на високо ниво във федерацията, има ли такива критерии? Оказва се, че няма, тоест критерии, разписани "Що е критерий за пътна безопасност" няма. Критериите се определят от администрацията и от проекта. В тази връзка колегите от Холандия преди петнайсетина години казаха, че са започнали инициативата за класифициране и класификация на пътната мрежа от гледна точка на пътна безопасност", каза Славчев.
"15 години им е отнело, за да могат да убедят администрацията и политиците, че трябва да се смени визията и начина на гледната точка. Те са определили три категории пътища от гледна точка на безопасността: транзитни, разпределителни и пътища за достъп, като съответно за тези пътища се разрешава преминаване през населени места или не, както и се определят максимални скорости за движение.
Примерно транзитни пътища и само извън населено място скорости 120-100, разпределителни пътища в населено място 50-70, извън населено място – 80 и пътища за достъп в населено място – 30. Това са прословутите зони с 30 км ограничение на скоростта и извън населено място - 60", поясни той.