26 Юни, 2024 20:38 1 214 15

Пътен експерт: Няма такова нещо като европейски или световни критерии за път

  • пътища-
  • пътна безопасност

Пътят сам трябва да води водача. Трябва така да е проектиран, че да е съобразен с начина на ползване и с определените му функции, каза инж. Христо Славчев

Пътен експерт: Няма такова нещо като европейски или световни критерии за път - 1

Няма такова нещо като европейски или световни критерии за път. Критериите се определят от администрацията и от проекта. Това заяви пред "Фокус" инж. Христо Славчев, специалист в сферата на пътното строителство, проектирането и безопасността на движението.

Инж. Славчев поясни, че т. нар. "устойчива пътна безопасност" има четири характеристики - функционалност, хомогенност, предвидимост и толерантност.

"Функционалността е за целите, които са определени от пътната администрация; хомогенността означава да се избягват големи разлики в скорост, посока и маса на превозните средства, които ползват съответния път; предвидимостта е възприятието на пътя и околната среда от гледна точка на водача, тоест да може да се ориентира в каква категория път е и какво се очаква от него, тоест по-скоро какво не трябва да прави и толерантността е да се прилагат всички възможни пасивни и активни мерки за намаляване на тежестта в случай на възникване на произшествие", обясни специалистът.

Според инж. Славчев пътят сам трябва да води водача. Трябва така да е проектиран, че да е съобразен с начина на ползване и с определените му функции.

"Неслучайно в директивата за управление безопасността на пътната инфраструктура, която беше приета преди доста години, има един одит по пътна безопасност на фаза начална експлоатация. На тази фаза не се гледа нищо по проекта, а се следи поведението на водачите на пътя и как те възприемат пътя. И това се прави както денем, така и при сумрак, тоест изисква се два пъти", уточни той.

Какво означава изразът "Пътят не отговаря на европейските или световните критерии" и има ли изобщо подобни критерии разясни инженерът.

"На един форум, организиран от международната пътна федерация, питах един от водещите специалисти на високо ниво във федерацията, има ли такива критерии? Оказва се, че няма, тоест критерии, разписани "Що е критерий за пътна безопасност" няма. Критериите се определят от администрацията и от проекта. В тази връзка колегите от Холандия преди петнайсетина години казаха, че са започнали инициативата за класифициране и класификация на пътната мрежа от гледна точка на пътна безопасност", каза Славчев.

"15 години им е отнело, за да могат да убедят администрацията и политиците, че трябва да се смени визията и начина на гледната точка. Те са определили три категории пътища от гледна точка на безопасността: транзитни, разпределителни и пътища за достъп, като съответно за тези пътища се разрешава преминаване през населени места или не, както и се определят максимални скорости за движение.

Примерно транзитни пътища и само извън населено място скорости 120-100, разпределителни пътища в населено място 50-70, извън населено място – 80 и пътища за достъп в населено място – 30. Това са прословутите зони с 30 км ограничение на скоростта и извън населено място - 60", поясни той.


Поставете оценка:
Оценка 3.4 от 7 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 бандит методиев борисов-яшаров

    15 2 Отговор
    направих много и все от тип дунавски вълни, сега всяка година ремонт и фирмите ни с шишо не смогват

    Коментиран от #11

  • 2 Точно тук ви е грешката

    18 0 Отговор
    И затова 95 % от пътищата са неправилно изградени! А те са основната причина за катастрофи!
  • 3 ТаУмВзе

    16 0 Отговор
    Съответно и Пътни Експерти не съществуват, по тая логика!

    Коментиран от #8

  • 4 "инженер" христу славчеф

    17 0 Отговор
    още по римско време е имало стандарт за път и подробно е описано от кое колко и къде се слага
  • 5 Сатана Z

    12 0 Отговор
    В БГ няма пътища а улици свързващи точка А и точка Б,а от София до Бургас е двупосочна.Пътища има в “белите” държави.Дойде ли лятото знайте,че започват проблемите с движението от и до точки А и Б.
  • 6 -4°

    9 3 Отговор
    то и като демокрация няма такова нещ, освен у болните глави на ойрогеьовете :)))
  • 7 Киро Кремвиша играе Брейк

    11 3 Отговор
    В Белгия няма винетки за автомобили. Защо не се съобразим с това?

    Коментиран от #9, #12

  • 8 Браво

    9 1 Отговор

    До коментар #3 от "ТаУмВзе":

    Добре го каза. Когато няма критерии според които да се работи, каква е работата на пътният експерт? Както той си го измисли, така ли? Кой го номинира да пътен експерт?
  • 9 Да знаеш

    7 0 Отговор

    До коментар #7 от "Киро Кремвиша играе Брейк":

    ….не е само в Белгия….
  • 10 Тиквострала

    8 0 Отговор
    А какви са европейските и световни критерии за дупките и бабуните по пътя? Примерно, форма, площ и дълбочина на дупката, както и разположението и спрямо лентите за движение на пътя? Инженерната мисъл в бг е доста напреднала в тази област.
  • 11 Хохохо

    4 2 Отговор

    До коментар #1 от "бандит методиев борисов-яшаров":

    Демек ,тези дето нищо не направиха са по добри .
  • 12 Сатана Z

    4 2 Отговор

    До коментар #7 от "Киро Кремвиша играе Брейк":

    И във Великобритания няма винетки +безплатни магистрали освен една ,която е частна ,но е само 6-7км.Има също платени мостове или тунели,но безплатен ферибот ако ти се чака докато пиеш една бира.
  • 13 Смърфиета

    3 2 Отговор
    Аман от експерти да ни убясняват Сътворението.
  • 14 Ония с Фордо

    4 0 Отговор
    То и в Германия няма но заметка на това данъка и акциза на горивата са всоки и с тези пати поддържат и строят пътища !
    Другия момент е че примерно мога да отида до Португалия без да платя и една стотинка (цент) пътни такси защото има алтернативни пътища по които можеш да караш - плаща се само за ползването на магистралите и някои тунели ! А у нас плащаш и за козя пътека !
  • 15 Пилотът Гошу

    3 0 Отговор
    У нас, че няма, това е ясно …. Ма за белите страни не дрънкай глупости… Има и начин на правене, слоеве, дебелина на слоевете … не като вас да метнете две лопати чакъл и един пръст асфалт…
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове