През 2013 г. Национална агенция „Приходи” (НАП) е извършила над 250 проверки на агенции за недвижими имоти. Сигналите тя е получила от участници в процеса при покупко-продажба или отдаване под наем на недвижим имот.
През тази година НАП извърши редица срещи с участниците на пазара на недвижими имоти – както браншови организации и отделни агенции са недвижими имоти, така също и с най-големите сайтове за недвижими имоти. Целта на срещите беше да се намали делът на некоректните играчи в сектора. Една от мерките, които предприе най-големият сайт за недвижими имоти – imot.bg, беше прекратяването на достъпа до платформата за публикуване на обяви на над 50 посреднически агенции в резултат на подавани сигнали за обяви, които съдържат некоректна и подвеждаща информация.
Един от най-важните проблеми е укриването на данъци, споделят от НАП. В края на 2012 г. Агенцията направи оценка на дейността на посредническите компании и като резултат беше установено, че за периода 2007-2010 г. не е деклариран оборот в рамките на близо 700 млн. лв. „В резултат не са платени данъци и осигурителни вноски за около 122 млн. лв. за посочения период. Анализът показва, че само невнесеното ДДС за въпросните четири години е в размер на около 70 млн. лв.”, обясняват от НАП.
„Комбинацията от мерки, които сме предприели, има своя ефект. Най-късно до 20 януари ще може да се даде подробен анализ (включително остойностен) как тези мерки, които сме предприели, са повлияли върху нивата на укриване на данъци, респективно как са намалили щетите за бюджета. Това е стратегически и практически начина, по който се занимаваме с риска „укриване на приходи в бранша – посредници за недвижими имоти””, обясниха от НАП.
Интересен е въпросът какво е отражението върху агенциите за недвижими имоти и бранша. „Не смятаме, че за коректните агенции проверките биха могли да имат отражение, както и за сделките. Реално се проверява отразяването на вече извършени сделки в счетоводните документи, затова няма да има отражение на сделките. Не смятам, че в резултат на проверките ще намалее броят на посредническите компании”, коментира за сайта imot.bg Калоян Богданов, маркетинг мединжър на „Адрес”.