Един от основните проблеми, които продължава да е актуален през последните години, независимо че пазарът на недвижими имоти се сви значително, е актуалността за тежести при продажбата на имоти. Оказва се, че наличието на компютъризиране на част от процеса на продажба, не дава актуална, към момента на подписване на нотариалния акт, информация дали имотът е с тежести или не.
„Това е проблем, който стой за различните райони в страната по различен начин. В голямата част от службите по вписвания проблемът със забавяне на информацията за извършеното вписване не стои на дневен ред, защото може би е по-малък оборотът сделки. За съжаление, в София този проблем продължава да виси със същата сила както преди. Обикновено забавянето е между 3 до 5 работни дни”, обяснява за читателите на imot.bg нотариус Теодора Вуцова. Обикновено забавянето надхвърля една седмица към края на календарната година, когато се извършват повече сделки.
„Другото подвеждащо за клиентите, които не се консултират с нотариус или адвокат, а разчитат на собствените си сили, е, че когато видят една компютърна справка излиза текст „към дата ...”, т.е. към датата, на която се прави справката. В същото време обаче ще мога да ви покажа, че вписване, което вчера е направено, т.е. съм подала документа за вписване и входящия номер, то няма да излезе на екрана, въпреки че пише, че към дата, която е след датата, на която съм подала нотариалния акт да бъде вписан”, пояснява Вуцова.
В удостоверенията за тежести, които се издават на хартиен носител този проблем е преодолян. Там е посочена датата на издаване на удостоверението и датата, към която посочената информация е актуална.