Отидете към основна версия

4 789 0

Мързеливите активисти на интернет

  • слактивизъм-
  • слактивисти-
  • интернет-
  • социални мрежи-
  • социална ангажираност-
  • кони 2012
Снимка: pinewswire.net

Те отделят доста време на компютъра. Сприятеляват се, like-ват, tweet-ват, споделят, коментират. Пълнят пощата ви със спам за всичките си действия. И застават зад всевъзможни каузи и протести, агитирайки виртуалната маса към участие. Те са т.нар. слактивисти. Определението “slacktivists” идва от английската дума „slack”, която значи „отпуснат, застоял” или „slacker” – лентяй.

Новосъздаденият термин се отнася за онези пасивни активисти в интернет, които се хващат като риба за въдицата на някоя кауза – лична, социална, политическа, световна. Оказва се, че в ерата на социалните мрежи няма противоречие в това да си активист и да си пасивен едновременно. Най-яркият пример са тези, които подкрепят някакъв протест в интернет, числят към масата недоволни, но не излизат от дома, за да участват наистина.

Последното красноречиво доказателство за слактивизъм е филмът „Кони 2012”, който счупи всички рекорди (100 милиона гледания за 6 дни) и се превърна в най-вирусното видео за всички времена. Колкото спорен и противоречив да е като намерения, филмът послужи за пример как огромна маса от хора застават зад нечии твърдения, разбирания и думи. Без да питат – истина ли е това.

С пращане на линка до всичките ти приятели във Facebook или регистрация в сайта на фондацията сякаш задачата е изпълнена – идва чувството на удовлетворение, че и ти си направил нещо по въпроса. Но това далеч не е истински активизъм.

Това е най-ниското възможно стъпало на подкрепянето на дадена кауза, обяснява адвокатът Джейсън Стърн пред „Фокс нюз”.
Мнението му не се споделя от други изследователи, според които масовото недоволство в интернет влияе на политиците и тези, които взимат решенията. „Това определено е вратичка за събиране на пари или внимание по даден въпрос, но само вижте какво става с Арабската пролет. Тя започна през социалните мрежи”, контрира Сайо Мартин, който се занимава с дигитален маркетинг.

Позицията на социалните изследователи лежи по средата – слактивизмът не е безполезен, защото създава загриженост у хората, но не и истински активизъм. Под такъв се разбират събирането на дарения, доброволчеството.

Мартин допълва, че в интернет е много по-лесно да си активен като гражданин. Все пак, не всеки може да посвети време и средства на една идея, независимо дали става дума за екология, гладуващи деца или спорни закони. Според него правилият термин трябва да е „кликтивизъм”.

Нещо повече, вече има начини за помощ от домашния компютър без да се дават реално пари. Става дума за проекта FreeRice, зад които стои ООН. Това е сайт-викторина, в който всеки участник отговаря на въпроси. Всеки правилен отговор му носи точки, които се превръщат в реална храна за нуждаещите се. Сайтът разчита на рекламни банери, с които да покрива разходите за храна и доставка. До момента е раздаден ориз, който се равнява на две хранения за 5 милиона души.
 

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини

  • Сталин като Facebook

    „Сталин беше като Facebook: винаги искаше да споделяш информация“. Това гласи провокативен плакат, който е част от набираща скорост кам ...
    03.07.2012
    1 376
    1
  • Брандове, храни и спорт правят бум на домейните

    Хайде на домейните. Съвсем скоро ще може да влизате в сайтове, които завършват на ".pizza,", ".space",  ".help"& ...
    13.06.2012
    1 633
    0
  • Китайският Twitter въведе код за поведение

    Weibo, най-голямата китайска социална мрежа, въведе етичен кодекс за потребителите си, които наброяват 300 милиона души. Новите правила ограничават ...
    28.05.2012
    1 376
    2
  • Тъмната страна на интернет

    <p style="text-align: justify; "> През 2023 година светът ще бъде управляван от тайни и могъщи технологични компании &ndash; так ...
    15.05.2012
    4 072
    0
  • Филмът „Кони 2012“ вече има втора част (видео)

    Както всеки филм, превърнал се в световна сензация, спорното аматьорско видео „Кони 2012“ се сдоби с продължение. Дългоочакваният клип ...
    05.04.2012
    2 156
    0
  • За да не затъпеем

    Той е един от пионерите на дигиталната политика и автор на предизборната онлайн-кампания на Барак Обама през 2008 година. Сега Клей Джонсън пледира ...
    03.02.2012
    2 916
    0