Отидете към основна версия

2 721 2

Законът с полувързани ръце за Юбер

  • юбер-
  • компании-
  • конкуренция-
  • противоречие-
  • законодателство-
  • противоречие-
  • законодателството

Услугата Юбер по принцип е в противоречие със законодателството. Юбер е нелоялна конкуренция на таксиметровите компании

ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

„Извършването на обществен превоз при несъответствие със законовите изисквания за тази дейност, дава основание да се направи извод, че тя е незаконосъобразна и е в противоречие с действащото законодателство.“ Това заяви в интервю за Факти.бг изпълнителният директор на ИА „Автомобилна администрация“ към Министерство на транспорта – Цветелин Цветанов по повод законосъобразността на услугата за граждански превоз Юбер.

Според него може да се каже, че тя представлява нелоялна конкуренция на таксиметровите компании, позовавайки се на решението на Комисията за защита на конкуренцията, която преди седмица наложи глоби в размер на 400 000 лева върху компаниите, отговарящи за услугата на територията на България.

Какви са законовите изисквания за извършване на обществен превоз?

Превозът на пътници срещу заплащане е обществен превоз по смисъла на Закона за автомобилните превози и изискванията към него са определени със същия закон.

Обществен превоз на пътници може да се извършва с автобуси или леки автомобили до 7 места, регистрирани като таксиметрови.

Изискванията към таксиметровите автомобили и водачите им са нормативно уредени със съответни законови и подзаконови актове. Автомобилите трябва да бъдат специално обозначени и преминават на периодичен преглед за проверка на техническата изправност на всеки 6 месеца, както и на допълнителен преглед на оборудването за установяване годността им да превозват пътници. Водачите на леки таксиметрови автомобили, освен че трябва да отговарят на определени изисквания, полагат и изпит за придобиване на „Удостоверение за водач на лек таксиметров автомобил“. Те при постъпване на работа представят удостоверение за психологическа годност и на всеки три години подлежат на изследване.

Създава ли условия за заобикаляне на закона услугата Юбер?

Извършването на обществен превоз при несъответствие със законовите изисквания за тази дейност, дава основание да се направи извод, че тя е незаконосъобразна и е в противоречие с действащото законодателство.

Може ли да се каже, че тя представлява нелоялна конкуренция на таксиметровите компании?

Да, може да се каже, че тази дейност е нелоялна конкуренция на регистрираните таксиметрови компании. В тази връзка вероятно е и решението на Комисията за защита на конкуренцията, с което на ЮБЕР са наложени имуществени санкции.

Трябва ли от Юбер да плащат данъци?

По този въпрос могат да дадат становище други компетентни органи.

Не крие ли рискове ползването на Юбер и какви са те?

Всяка една услуга, която се осъществява при липса на контрол и неясни правила по отношение правата и задълженията на предоставящия съответната услуга и потребителя, крие рискове за качеството и сигурността на предоставяната услуга.

Предвиждат ли се някакви мерки от Министерство на транспорта спрямо услугата Юбер?

На водачите, които извършват такива превози следва да се търси административна отговорност.

В Закона за автомобилните превози са предвидени санкция за нерегламентиран превоз 1500 лв. при първо нарушение, 3000 лв. при повторно и 6000 лв. при системни нарушения (чл. 93, ал. 1). Освен това е предвидена принудителна административна мярка "временно спиране от движение на превозното средство" за срок от 6 месеца при първо нарушение и 12 месеца при повторно (чл. 106а, ал. 1). Мярката се изпълнява чрез сваляне на предната регистрационна табела и отнемане на свидетелството за регистрация, както и определяне на най-близкия платен охраняем паркинг, като място за домуване на спряното от движение превозно средство. Разходите във връзка с домуването на превозното средство на определения платен охраняем паркинг са за сметка на водача, извършил превоза, като превозното средство се задържа до заплащането на тези разходи.

В предвид това, че този тип превози се извършват с леки частни автомобили контролните органи на ИА „Автомобилна администрация“ нямат правомощия да спират такива автомобили за проверка. Подобни проверки се правят съвместно с органите на МВР, които имат право да спират части коли и да водят разследване за извършване на незаконна дейност.

За да бъде доказано извършването на превоз срещу заплащане, трябва пътниците в автомобила да свидетелстват, че са заплатили за извършването на услугата или да бъдат използвани други методи за доказване на заплащане. Ако не може да се докаже, че пътникът е платил за услугата, няма законово основание да бъде санкциониран водача.

В ИА „Автомобилна администрация“ е създадена необходимата организация и са установени контакти с териториалните структури на МВР и НАП за сформирането на съвместни екипи за проверки, тъй като контролните органи на агенцията нямат правомощия да спират за проверка МПС от категория М1, освен ако те не са обозначени като таксиметрови автомобили. Потърсено е съдействие и от браншовите организации на таксиметровите превозвачи по места.
 

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини