Отидете към основна версия

22 601 53

Трябва ли да има рег. номер на винетките?

  • настимир ананиев-
  • касовият бон-
  • винетките-
  • задължителен

Касовият бон за винетките задължителен, регистрационният номер на МПС не. При глобите да има обърната система, обвързана с Гражданска отговорност

ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Липсващите регистрационни номера върху касовите бележки за винетките, аз бих казал, че никъде в закона не е разписано, че те трябва да фигурират върху тях.  Това заяви в интервю за Факти.бг председателят на парламентарната комисия по транспорт и информационни технологии и съобщения Настимир Ананиев. В този смисъл бих казал, че настоящото законодателство има нужда от прецизиране в тази част, допълни той. Глобата от 3000 лв. за движение в насрещното е превантивна. Трябва да се увеличат часовете за нощно курмуване. Предлагам при глобите да има обърната система, за да има по-голяма събираемост, може да се помисли да се обвърже гражданската застраховка с глобите.

Г-н Ананиев, в сила от 22 декември 2015 г. влязоха промени в Закона за пътищата. Какво правим тогава, ако вече сме си купили годишна винетка, но не сме запазили касовата бележка или регистрационния номер на автомобила го няма на нея? Разяснете.

Това, че трябва да запазим документа, удостоверяващ, че сме си платили винетната такса е описано в Закона за движението по пътищата. В чл. 100, ал. 2 на ЗДвП е разписано, че водачите на моторни превозни средства за длъжни при необходимост да предоставят валиден документ, който доказва, че са платили всички такси по Закона за пътищата. Мисля, че тълкуването на този текст е еднозначно.

По отношение на липсващите регистрационни номера върху касовите бележки, аз бих казал, че никъде в закона не е разписано, че те трябва да фигурират върху тях. В момента в Закона за пътищата е записано, че винетната такса се заплаща от собственика или ползвателя на пътното превозно средство след деклариране на регистрационния му номер. В Закона за движението по пътищата пък е разписано, че водачите на моторно пътно превозно средство е длъжен да предоставя при необходимост валиден документ, доказващ плащането на съответните такси.

В този смисъл бих казал, че настоящото законодателство има нужда от прецизиране в тази част, за да не се стига да подобни ситуации, в които гражданите и институциите търсят тълкуване на текстовете в законите.

До този момент не трябваше ли да се запазва и представя само отрязъка на винетката, а сега вече има изискване и касовата бележка, което "взривява" мнозина от шофьорите?

Точно така. След  последните изменения в законодателството, за които говорих по-горе, водачите са длъжни да предоставят валиден документ, че е платена винетната такса. Логиката на тази мярка е да се прекратят различните злоупотреби.  Отново ще повторя и това, че е нужно прецизиране на текстовете в законите.

Ако мога да си позволя едно сравнение, бих го направил с гаранционното обслужване, когато си купим нов телевизор, примерно. След като си го купим, ние трябва да пазим и платежния документ освен гаранционната му карта, за да може при евентуален проблем да предявим рекламация. Това също е мярка срещу злоупотреби.

В тази връзка за мен е важно да се ускори процесът по въвеждането на електронни винетки. Тогава цялата тази процедура с пазенето на касови бележки, отрязъци и пр. ще остане в миналото. Светът се технологизира на всички нива, технологиите са навлези в живота на човека на всички нива – от плащането на сметките до включването на климатика през смартфона ни. С въвеждането на електронна винетка и водачите и проверяващите ще бъдат улеснени в пъти. Водачите подават заявка за купуване на винетен стикер в интернет, посочват регистрационния номер на автомобила си и той вече фигурира. Всички пътни полицаи са снабдени с преносими устройства (таблети), и когато те спрат от Пътна полиция, проверяват номера и виждат, че си си купил винетка. Така всичко е бързо и далеч по-рационално. Възможно е да се регламентира възможност и за промяна на регистрационния номер с допълнителна заявка, когато е настъпила пререгистрация на автомобила. Това би могло да става отново по електронен път и да се спестят редица административни усилия на гражданите. При такъв вариант притеснението на водачите за редица казусни ситуации биха отпаднали.

При смяна на номера на колата, но вече закупена годишна винетка какво се прави?

Един от пропуските касае точно тази ситуация. Но при тази ситуация, когато никъде в законодателството не е разписано, че върху платежния документ трябва да фигурира регистрационния номер, това притеснение отпада.

Но процедурата при смяна на регистрационния номер трябва да се разпише в Закона за пътищата, тъй както е разписана процедурата за получаване на безплатен винетен стикер при унищожаване на залепената част от годишния винетен стикер вследствие на счупване или кражба на предно панорамно стъкло.

Имам предвид, задавайки всички тези въпроси, че от АПИ разпространиха следния текст:

Според измененията и допълненията в чл. 10а, ал. 4 от Закона за пътища, които са в сила от 22 декември м. г., при закупуването на винетен стикер собственикът или ползвателят на пътното превозно средство трябва да деклариране пред търговеца регистрационния номер на автомобила.

Това припомнят от Агенция „Пътна инфраструктура“.

Също така съгласно чл. 100, ал. 2 (в сила от 22.12.2015 г.) от Закона за движение по пътищата при проверка от „Пътна полиция“ шофьорът е длъжен да предостави валидни документи, доказващи закупуването на винетката, а именно касовата бележка с изписан регистрационен номер на моторното превозно средство

Така ли е по записано в закона и какво е тълкуванието?

В чл. 10а, ал.4 на Закона за пътищата  е записано, че винетна такса се заплаща от собственика или ползвателя на ППС след деклариране на регистрационния му номер. Отново казвам, че причина за тези изисквания и промени е пресичане на лошите практики с използването на винетките.

В чл. 100, ал. 2 (в сила от 22.12.2015г.) е добавено ново изречение, което гласи: Водачът на моторно пътно превозно средство е длъжен да предоставя при необходимост валиден документ, доказващ плащането на съответните такси в съответствие с тарифата и наредбата по чл. 10, ал. 6 от Закона за пътищата.

Никъде не е записано, че регистрационния номер трябва да е изписан на този документ (касова бележка).

Не е ли драстична глобата от 3000 лева за движение в насрещното, ще бъде ли тя събираема?

Всъщност, с колегата Антони Тренчев, с когото сме вносители на законопроекта първоначално обмисляхме паричната глоба да е 10 000 лева, но в последствие преценихме, че 20 пъти увеличаване на настоящата глоба е достатъчно. Освен паричната глоба е предвидено и отнемане на книжката за период от 6 месеца за водачи, които шофират в платната за насрещно движение по автомагистрали и скоростни пътища.

Мярката е преди всичко превантивна и трябва да има възпиращ ефект. През последните дни, която и телевизия да си пусна, има поне по един репортаж за шофиране в насрещното платно по автомагистрала. Нарушения от този характер застрашава човешки живот, включително на невинни хора.

 В същото време бе отхвърлено понятието гонка, как ще коментирате?

Проблемът с този вид нерегламентирани състезания е голям, но най-лошото е, че по пътищата ни загиват много хора. На 15 март в парламента проведохме дискусия точно по темата за гонките, която аз инициирах. Идеята беше на тази дискусия да се чуят мненията и тезите на всички заинтересовани страни по темата. На кръглата маса присъстваха представители на МВР, на МТИТС, на местните власти, на НПО, експерти, представители на  любителите на автомобилните спортове, както и заинтересовани от темата лица.

Обсъдихме различни гледни точки и предложения, и успяхме да се обединим по няколко тези – гонките не могат да се правят по булевардите и улиците в населените места, нито по  околовръстните шосета и магистралите, а за тях трябва да има специални места и да има строг регламент. Моето разбиране е, че на тези специални места, където биха се провеждали такива гонки – писти, неизползвани летища, подходящи терени, на място следва да присъстват екипи на пожарната, полицията и медицински екип, а служителите на МВР да проверят дали автомобилите са преминали задължителния технически преглед, да направят тестове за употреба на алкохол и непозволени вещества от шофьорите. Важно е да обърнем внимание и на това, че т.нар. тунинговане на автомобили, при които се увеличава мощността им, също трябва да се подчини на строги правила, в т.ч. и за сервизите, които го правят.

Ключово за мен е освен на санкциите и глобите да обърнем внимание и на обучителния процес. В момента той очевидно не е достатъчно ефективен. Една от мерките, които считам, че е важно да се въведат е увеличаването на часовете за кормуване. При сегашните условия те са 31 часа, като само един от тях е за нощно шофиране. Аз мисля, че поне 1/3 от тях да бъдат за нощно кормуване.

Мислите ли, че ще скочи събираемостта, ако бъдат отнети шофьорски книжки за превишена скорост в населено място или неплатени глоби, които предвижда закона?

Глобите изначало имат превантивна функция. Законодателят не се води от идеята да се пълни хазната от глобяване на гражданите, а да се работи в обществен интерес. И нека се запитаме кое е в интерес на обществото  – да загиват стотици хора по пътищата ни всяка година, или да въведем такива санкции, че да се опитаме да предотвратим тези лоши процеси. Затова по-големият въпрос не е дали ще се повиши събираемостта на глобите, а дали и как ще намалеят жертвите по пътищата, в следствие на превишена скорост, а и не само.

Какви са измененията при процедурата за налагане на санкции и ще се осигури ли по този начин по-висока събираемост?

Преди седмица имах разговор със заместник-министъра на вътрешните работи и началника на „Пътна полиция“. Една от темите, за които говорихме, беше именно събираемостта на глобите. На всички ни е известно, че един от големите проблеми е ниската събираемост на наложените санкции.

Знаем, че в момента системата е такава, че органите на реда трябва да издирят нарушителя, за да му връчат акта. Идеята, която споделих с колегите от МВР е системата да се обърне. Вместо полицията да търси нарушителите, те да търсят полицията. Как ще стане това? – създава се система, която да е обвързана със системата за застраховка гражданска отговорност, примерно. Когато водач отиде да си плати гражданската отговорност и служителят въведе данните на автомобила в системата, ако има неплатени глоби, да не може да сключи гражданската си отговорност. Така водачите ще трябва да проявят инициатива, да си платят глобите и да бъдат изрядни. Възможно е да се мисли и за други системи, които да бъдат обвързани с глобите.

Знаете обаче, че предстои да бъде пусната онлайн система за плащане на глобите към КАТ, което ще създаде условия за по-висока събираемост на наложените санкции.

Въвежда се и понятието “нов водач” - водач, който придобива за първи път правоспособност за управление на моторно превозно средство, разяснете малко повече какво ще помогне това?

Идеята за въвеждането на понятие „нов водач“ е да помогне за дефинирането на специални условия за младите шофьори, които не притежават нужния опит. Предвижда се новите водачи да получават 2/3 от максималния брой контролни точки и границата на алкохол в кръвта да бъде по-ниска – 0,2 промила.

Tрадиционно младите водачи са самоуверени, което е едната причина за тези стъпки. Ако добавим  липсата на опит зад волана и в чести управлението на мощни автомобили, това води до висок процент травматизъм при произшествия.

Конкретните текстове за промени в Закона за движение по пътищата са изготвени от работна група, в която са участвали представители на МВР, Министерство на правосъдието и на Главна прокуратура. Голямата цел на ЗИД на ЗДвП е да се намали броят на жертвите по пътищата.

Знаете ли колко пъти се е увеличил броя на жертвите при ПТП с водачи с малък стаж за 2015 г, в сравнение с 2014 г.?- повече от два пъти. Това е фрапиращо! За първите 8 месеца на миналата и по-миналата година най-голям брой ПТП със загинали и ранени са допуснали водачите със стаж до 3 години. Това е статистиката, ние всеки ден четем и слушаме в новинарските емисии за загинали хора при катастрофи, много често – млади хора. Тази мярка за разграничаване на водачите въз основа на придобития стаж е въведена в редица европейски държави.

Лично за мен обаче така предложения текст не дава яснота за периода, за който ще важат правилата за тази категория водачи. Смятам, че трябва да има конкретно разписан срок за действието на понятието „нов водач“. Други мерки, които намирам за полезни да се въведат за категорията „нов водач“ е задължителното обозначаване на автомобилите на такива водачи, както и намаляване от 140 на 120 км/ч на максимално допустимата скорост за движение по автомагистрала. Друга идея, която е заимствана от световните практики е шофьорите, попадащи в категорията „нов водач“  да могат да шофират през нощта (от 00:00 часа до 06:00 часа), само с придружител – друг водач, който има шофьорски стаж.

Друго изменение предвижда въвеждането на зимни гуми за автомобилите за периода 1 ноември - 1 март. До сега това бе само препоръчително, а сега ще стане задължително условие, ако законът бъде приет , така ли е?

Лично за мен този срок е голям и трябва да се съкрати с поне два месеца. Мисля, че най-правилното решение е отговорността да се делегира на самите водачи – те да преценяват с какви гуми да се движат, според метеорологичната обстановка.  

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини