И нашите приятели от автобусните превози са силно против така предложената ТОЛ система и стартиралата държавна поръчка поради простата причина, че това е ненужно и ще оскъпи самите превози. Това заяви за Факти.бг Красимир Лалов, председател на Националното сдружение на българските превозвачи.
Трябва да уточним много ясно - ние не сме против ТОЛ - системата, но сме против нея в този и вид. Поради простата причина, че се предлага тя да обхваща освен аутобани и пътища втори и трети клас. След това самата система е така избрана, че всички коли трябва да имат GPS и това ще доведе до доста голяма инвестиция за всяко едно превозно средство.
Отделно от това, ние от две години имаме предложения и не бе нужно Световната банка да консултира АПИ. Не е ясно защо това се е случило, което, междувпрочем, е било доста скъпо. Предложихме им да отидат до Турция и да изпратят трима техни служители и да видят как там се работи. Тяхната система е много по-рационална. Ако направим една сметка трасето София – Бургас ще струва минимум в едната посока 120-130 лева. Тази цена е незнайно защо. В Турция трилентов аутобан, не като нашия, който половината път не се знае какъв е, таксата например от Одрин до Истанбул, както и от Истанбул до Анкара, е 15,5 турски лири или това е 4 евро. Четири евро както искате го смятайте, но не е повече от 8 лева. Така, че някой трябва да ни обясни защо е необходима толкова скъпа ТОЛ – система?! Второто, което трябва да ни обяснят защо е избрана този тип ТОЛ - система?
И най.-вече започваме да имаме чувство, че пак тази държавна поръчка явно е за някой. Така, че ние с автобусните превозвачи се разбрахме и може би сряда или четвъртък ще дадем обща пресконференция на представителите на товарните и пътническите превози, че ние ще предприемем ефективни действия, ако не се съобразят с нашето мнение, тъй като тези пари ще трябва да ги платим ние, а не някой друг.
И имаме още едно питане, след като болшинството от други държави, се облагат само аутобаните с ТОЛ – такси, а който не иска да пътува бързо и удобно си пътува по другите пътища без да плаща, защо е необходимо, така да се оскъпява и така да е социално несправедливо за останалите хора, тази система?!
И не на последно място къде отиват парите от акцизите на горивата, които предимно тези, които пътуват ги заплащат. Така, че не е ли по рационално с тези пари от акцизите и от тази ТОЛ – такса, която ще се събира предимно от товарните автомобили, да се изграждат новите аутобаните. Или в краен случай някой от участъците могат да бъдат дадени на концесия при определени условия.
От институциите продължава мълчанието, а ние се информираме чрез средствата за масова информация за ТОЛ системата и какво ни чака за нея, това не може да е политика.