Last news in Fakti

19 Ноември, 2015 20:05 16 507 34

Има нещо гнило, за да не въвеждат ТОЛ-системата

  • красимир лалов-
  • винетки-
  • тол системата

Винетна система е най-опорочения вид за изплащане на някакви такси, заяви Красимир Лалов, председател на Националното сдружение на българските превозвачи

ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Въпросът не е в цената на винетките, а в приложението на цялата система. Въпросът е защо не се въвежда ТОЛ-системата, която е справедлива и всеки си плаща за това, което е изразходил? Въпросът не е в стойността на винетката, а в правилността на системата. Така коментира пред Факти.бг Красимир Лалов, председател на Националното сдружение на българските превозвачи.

„В цял свят, като изключим една Румъния, която има магистрала от 60 км, винетната система се прилага само за магистрали. Говорим за леките коли, а товарните автомобили плащат т.нар. ТОЛ-такса. Ние от 6 години говорим за това, тъй като беше планирано изграждането на тези магистрали, да имаме подготовка на ТОЛ-такса. Ако приемем, че тя се въведе, тогава няма да има социално напрежение, защото винетната система трябва да отпадне и по всички останали пътища не трябва да се плаща винетка”, заяви Лалов.

Според него самата винетна система е най-опороченият вид за изплащане на някакви такси. „Това е така, защото взимаш една годишна винетка и да кажем един човек ходи 10 пъти до Бургас, а друг го прави 150 пъти. При ТОЛ-системата всеки ще си плаща за удоволствието да пътува по магистралата. Ако не иска да пътува бързо и луксозно, ще пътува по първокласния път, както във Франция. В Германия леките автомобили не плащат подобно нещо. Така е във всички т.нар. „бели държави”, поясни Лалов.

Той твърди, че винетна система има само в Румъния. „Въпросът е първо какъв е обхватът? Българският народ не е запознат и затова говори за стойността на винетката. Въпросът не е в стойността, а в правилността на системата. Тоест, който иска да си пътува по аутобана, да си плаща. До колкото знам се правят сметки с винетките да се изкарат около 21 млн. лева, докато с ТОЛ-системата щяха да изкарат между 400 и 500 млн. лева. Въпросът е защо не се въвежда ТОЛ-системата, която е справедлива и всеки си плаща, за това, което е изразходил.

Запитан какво е неговото обяснение Лалов отговори:

„Аз бях в едно предаване с признат икономист като господин Хърсев. Той каза, че в една държава като Чехия ТОЛ-системата е въведена точно за три месеца. От там започваме да търсим причината. Тя е, че щом нещо може да се даде на концесия (както са дадени винетките) значи някой събира комисионни. Не мисля, че трябва да ви обяснявам кой и защо? Ще ви стане ясно като видите кой е взел на търг винетките. Там се говори за една сума от няколко милиона и естествено, че всеки ще иска да си запази милионите. Преди 5 години ни бе обещано, че се работи по ТОЛ-системата. Тогава беше нает консултант. Изглеждаше, че ТОЛ-системата скоро ще бъде въведена. От тогава не се случва нищо. Сега си говорим за 2017 или 2018 г., което е обяснимо. Има и други проблеми с фалшивите винетки”, коментира Лалов.

Според Лалов, първокласните и второкласните пътища не отговарят на изискванията. „Не може да преминете нормално от Монтана до Видин. Ние изнасяме стока от там към Европа и мога да ви кажа, че за всяко преминаване на камион до този маршрут ни струва между 300 и 1000 лева за ремонт на превозното средство”, сподели Лалов.

„Ние претендираме, че пътищата в България имат своята социална и икономическа функция. Социалната е за първокласните и второкласните пътища, които обслужват населението и по цял свят за тях не се плаща. Ами как може да трябва винетка, за да отиде бабата от едно село до друго.

Или се защитават нечии интереси, или нечии служители не могат да направят елементарни сметки. В една Австрия за преминаване от единия край до другия се плаща около 110 евро за товарен камион. Можете да си направите сметката, че при транзит от 200 000–250 000 превозни средства в едната посока, колко само ще се изкара от този транзит. В Турция няма фалшиви винетки и ако не си си платил по ТОЛ-системата, те глобяват”, казва Лалов.

По думите му, не случайно Националното сдружение на българските превозвачи е против винетната система. Ние смятаме, че тя не е равнопоставена. Не може един автобус, който пътува два пъти на ден между София и Ямбол да плати, колкото автобус, който от София заминава за Белгия. Не виждам къде са услугата и равнопоставеността”, заяви председателят на Националното сдружение на българските превозвачи.

„Все пак винетката е някаква услуга. А иначе пътят Монтана – Видин го ремонтираха три пъти и толкова добре го направиха, че сякаш не е направен. Нужен е контрол за ремонта на тези пътища и тяхното изграждане. Темата е много обширна. Да не ви обяснявам, че от Стара Загора до Бургас товарен камион е като пред излитане. Там при лека кола вибрацията се усеща по-малка, но при товарен камион е значително повече. Нещата са достойни за едно обществено обсъждане”, категоричен е Лалов.

Защо при готови магистрали не бе вкарана ТОЛ-система? Или трябва да си много глупав, или има друга причина. Към момента турските камиони минават през страната ни срещу 21 лева, а през Австрия минават срещу 280 лева.

За това самата общественост трябва да иска по-сериозен дебат, а не да залита по дребнотемието. Хората са прави, че винетката не си струва парите и че не изпълнява социалния си елемент. Това е върхът на айсберга. Другото обаче, не се вижда, а то е по-съществено. Нещата не са никак прости”, коментира Лалов.

Запитан: „Ще подкрепите ли националния протест срещу новата цена на винетките”, Лалов заяви: „Ние нямаме нищо против тези хора и ще ги подкрепим. Ако те са организирани в социалните мрежи, всички наши членове ще имат правото да подкрепят протеста. Но ние няма да станем съорганизатори на него. Все пак, гражданското общество трябва да поиска отговори на горепосочените въпроси. Ние също искаме да получим ясни отговори”, заяви Лалов.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 ееееее

    1 0 Отговор
    ами, абсолютно прав е човека.
    но, явна има някой Батко, дето обира парсата и ...я разпределя по властимащите.
  • 2 xxx666

    1 0 Отговор
    за тези пътища ли да се плаща!,и това е на всякъде в българия
  • 3 тони

    1 0 Отговор
    "Той твърди, че винетна система има само в Румъния."

    Винетки има в Чехия, Австрия, Словения, Словакия и Унгария. При 100лв винетка пак ще е по-изгодно, отколкото тол такса, която едва ли ще е под 10-15 в едната посока до Бургас.

    Коментиран от #9

  • 4 Красо Зелето

    2 0 Отговор
    Прав е човека. НЕ е до винетката, а до това, че не се прави нищо за поправянето на пътищата. Толкова ли е трудно, да направиха пътищата както трябва из цяла България, а после да вдигат цената на винетките???? Или това не е удачно, защото трябва народа да се бръкне, а не от техния джоб. Аман от крадливо племе по върховете. Ама ние си ги избираме, затова ще си сърбаме супата!
  • 5 гоуст

    1 0 Отговор
    А бе мой човек. Вярно си председател ама айде стига глупости. Едно е една кола 1,5 тона да мине 150 пъти друго е 15 тонен камьон да мине.
    Камьоните са тези, които нанасят щети на пътя. За това ще плащате най-много
  • 6 гоуст

    0 1 Отговор
    До коментара по-долу. Средната цена на тол таксите се очаква да бъде 0,20 на км като най-скъпата ще е 0,35 ст. на километър за над 12 тона при движение по 3-то класен път
  • 7 Насо

    4 0 Отговор
    Проблема не е наистина в тези 100 лв. Проблема е че всичко скача ,а заплатите ни не са мърдали от години ,което е смешно. И има междуградски пътища,които не са въждали ремонт от 10-тия или само някакви кърпежи за по 2-3 месеца и пак дупки. За кое да плащаме за магистралите та аз ги ползвам само два пъти в годината отивам до морето и се връщам. Това ми е карането. А има хора всеки ден ги ползват. Караш ще си плащаш не караш не плащаш. Аз има 3 коли няма как да купя 3 винетки. Две ги карам само в София едната до морето и извънградско разбира се.
  • 8 Чоко

    2 0 Отговор
    Лалов , спри алкохола и да дрънкаш глупости!
  • 9 tati

    1 0 Отговор

    До коментар #3 от "тони":

    Щом ползуваш ще си плащаш ! Няма аз да ти плащам дяволъците ! Аз 1 път ходя до Бургас а ти не се спираш ! И Пак това дребнавство ~ Човека Ви го обясни много добре ама не четете добре !Тол Такса ще се плаща само за магистрали и 1-ви клас път ! А хората във селата и градовети като карат по второкласни пътища няма да плащат нищо! Ще се плаща само ако се качиш на магистрал! И тези пари е сметнато че са повече от сега събираните пари от винетки! Основно парите ще идват от големите камиони1 И от Богаташите във Б~я защото те карат по магистрали! Е е е е хх Българино о о о ....................
  • 10 Караджата

    3 0 Отговор
    Според мен е най-правилно да се събират пари за пътища чрез акциза на горивата. Караш си МПС-то зареждаш гориво съответно плащаш акзиз. И колкото повече караш по пътищата съответно си плащаш за горивото и акциза му, затова мисля, че това е най-справедливия вариант да се събират пари за пътища, през акциза на горивата.
  • 11 гоуст

    2 0 Отговор
    Тати, тол такси първоначално ще с е въведат за магистрали, а в последствие за 1-ви, 2-ри и дори 3-ти клас от Републиканската пътна мрежа.
  • 12 мдам

    1 0 Отговор
    Ако направят ТОЛ такса на магистралата да постегнат и първокласният път. Българите не им се плаща и ще стане че на магистралата тук там кола на първокласният всички. Както всички живеят в София и през weekend-a се прибират по-родните места пак не излиза сметката. Всеки месец по едни 30 лв за магистрала.
  • 13 Гошо

    1 1 Отговор
    Този знае ли къде е Румъния, 60 км магистрала има от неговото село до София сигурно. В Румъния има поне 500 километра магистрали.
  • 14 Бмв Фен

    0 1 Отговор
    Да не са и 1000 км.. папагал...
  • 15 romania

    2 1 Отговор
    500km магистрали в Румъния, само в сънищата😊който не е карал там по-добре да не коментира
  • 16 Киро

    2 1 Отговор
    Няма нищо гнило - управляващите се наакват от страх да не загубят някой и друг глас на изборите и затова не се взимат никакви непопулярни мерки.

    Затова не очаквайте и истински регорми - НИЩО няма да направят, просто ще протакат колко се може повече, за да седят на кранчето колкото се може повече.

    ...и ще пускат някоя и друга отсечка нов асфалт, колкто да отчетат дейност а и да приберат комисионната!

    Но за съжаление, следващите в класирането са още по-големи некадърници, явно освен мажоритарни избори друго спасения няма!
  • 17 аман от тапири

    5 0 Отговор
    кое му е луксозното пътуване по т.н. Магистрала Хемус или тоя никога не се е возил по нея ?
  • 18 ХХХ

    1 2 Отговор
    При очаквана цена от 20 стотинки на километър отиване до морето и връщане ще ти струва 760 км по 20 стотинки = 152 лева. Кое му е евтиното? Май е по-добре винетка за 100 лева.
  • 19 Папур Шпеков

    1 1 Отговор
    Какви 20ст. на километър те гонят, говори се за 0,20ст за километър.
    100 пъти по малко е да те светна.
  • 20 Кольо

    2 0 Отговор
    Тол таксата ще премахне чувството ,че пак си пре.... а това ,че само се чудят как да ни оскубят и последното перце си е факт. То не бе такси,глоби ,санкции,данъци и т.н. След всички избори все така правят "любимците на народа" ,да си избияг харчовете. За Бога братя -не купувайте и най-много да задръстим административните съдилища ,дето ще ми вземат кирливия телевизор ,щото друго няма. Или скапаното " Ренде " на 15 години .
  • 21 гост

    3 0 Отговор
    Трябва да се премахне винетката и да има тол система само за отварните камиони. Леките автомобили да си заплащат парите за винетка заедно с годишен данък, който трябва да е съобразен с колата и нейните отработени газове, което от своя страна означава, че прегледите трябва да са реални и строги: е нищо от горепосоченото не е валидно в България. Ако няма стикери, а се плаща годишно, то няма да има измами и ще има една такса за плащане, която дори ще е по-удобна понеже ще е разсрочена на тримесичие без лихви.
    Всичко може да стане много лесно и удобно, но както се пише горе няма контрол на ремонти, нито на пътища, нито на коли, съответно всеки един който работи в АПИ е неправомерно назначен - хранилка без каквото и да е действие.
    Ето, пуснаха магистрала Марица преди месец, балоните на Боко още са там, а магистралата вече се е огънала на няколко места, асфалта е повече битум отколкото асфалт и не се усеща сцепление, да не говорим, че работата не е приключила и има камиони и работници по пътя - карайки със с 140км/ч в лява лента ти е спрял камион?!?
  • 22 влах

    2 0 Отговор
    60км друг път и за винетките лъже, че са само в Румъния. Я отворете гугъл мапс и вижте в Румъния от Констанца до Букурещ от там до Питещи, до Плоещ какво е, май е магристрала а? 60км на баба ти фурката....
  • 23 като гост

    4 0 Отговор
    в Румъния отдавна магистралите са над 60 км.спрете да ни внушавате ,че е по изостанала от България!

    Коментиран от #32

  • 24 Киро

    2 0 Отговор
    Абе, влахчета, нали скоро им се смяха на румънците от едно от глемите предавания за коли, че за тая голяма държава имат 300 километра магистрала общо бе, кой сте тръгнали да убеждавате?
  • 25 тошибиян

    4 0 Отговор
    колкото и да е преминаването на камион през бг ве4но няма да има пари народът ве4но ште е мизерник и така наре4ените шосета пътища ще са пак в съьото окаяно състояние а тиквата и гроб просто ще крадат пове4е и ще живее полити4еската мафия и каста още по охолно
  • 26 Morgoth

    0 0 Отговор
    Справедливостта е хлъзгаво понятие и има навика да зависи много от гледната точка. Ако Иван пътува 150 пъти до Бургас, а Драган 10, логично е да кажем, че той трябва да плаща 15 пъти повече. Но ако Иван пътува от София от където пътуват още 1 милион други, а Драган тръгва от село Забутанци, което си има собствен път по който пътуват 10 души дали пък не е справедливо поддръжката на пътя Забутанци-София да се падне само на тези 10 души?
  • 27 Джон Смит

    1 0 Отговор
    А някой замислял ли се, че има места където почти няма никакъв път освен магистралата! Пример: София- Правец, първокласен път за там няма!

    Коментиран от #28

  • 28 tati

    1 0 Отговор

    До коментар #27 от "Джон Смит":

    ще работиш във правец бе ! Къде си тръгнал към София ! Икономиката ще дойде при тебе ! Май бай Тошо ще излезе по- Умен от сегашните Умници !
  • 29 грмп

    1 0 Отговор
    Тук се говори само колко ще струва ,по-магистралата от София до Бургас .Абе хора вие мислите само за Софиянци, в тази държава има и други хора да живеят.Защо бай Иван от село ............ който не кара по-магистрала да плаща на Софетата??
  • 30 кочо

    2 0 Отговор
    Ами тогава в Сев.България няма да плащат нито винетки нито такси,защото няма магистрали.Трябва да се бъркат софетата,защото опасаха София с магистрали и продължават.80 процента от еврофондовете се усвояват от Южна България.Защо и тия от Сев.България да плащат същите пари и да се избиват по пътищата.Защото всяко излизане от София трябва да се заплаща,а сега будалите от цялата страна плащат за кефовете на софиянците да карат по европейски пътища,а прованса да го д.ха.
  • 31 go60

    0 0 Отговор
    аз съм от варна и ме боли целия за ваште магистрали
  • 32 Стоян Д

    0 0 Отговор

    До коментар #23 от "като гост":

    Сигурно е имал предвид, че строят по 60км на година ама аз се съмнявам че и това е далеч повече.
    В цифри имат 693км магистрали в експлоатация, и по-проект строят още 2000км + 800км експресни първокласни пътища. При това строят ужасно бързо по няколко ЛОТ-а на веднъж .....
  • 33 Стоян Д

    0 0 Отговор
    Всъщтност към този месец имаме с 60км повече магистрали от Румъния, това е имал навярно предвид .... :) :) :) :) :)
  • 34 Ivan S

    0 0 Отговор
    Абсолютно си прав! Магистралата трябва да е дублирана от първокласен път за да се въведе ТОЛ система. Всеки трябва да има алтернатива - така е в белите държави. Дори магистрала Тракия дето е строена преди 100 години няма качествен дублиращ участък между Елин Пелин и Ихтиман. То не че другите части стават за нещо де. Това е и основната причина да не се въвежда ТОЛ системата, щото трябва да се хвърлят още 200 милиарда за дублиращи ПЪРВОКЛАСНИ пътища. А ние знаем Кой не може да ги усвои, ще се пръсне от преяждане! ( а дано!).