- Госпожо Радомирова, защо намалява консумацията на бира в пластмасови бутилки? Обикновено пивото в нея е по-предпочитано, заради по-достъпната цена.
- Една от основните причини за това, извън покупателните способни на семействата, за които споменахте, е че на пазара се появиха редица нови интересни предложения, които изискват задължително стъклени бутилки, като например непастьоризираното пиво, както и вентидж бирите.
От друга страна, се появяват нови и нови видове стъклени бутилки, които са за еднократна употреба, които са олекотени и всъщност е съвсем нормално да се предпочитат от консуматора.
Една от причините да се наложи пластмасовата бутилка в страната беше, че тя е много удобна за носене. Тези еднократни стъклени бутилки не изискват хората да ги връщат. Те не са с депозитна система и това значително облекчава нещата.
Бирената култура се развива. Имиджа на категорията се променя и хората вече търсят нещо, което е класика в бирената култура.
- Българите дават ли повече пари за бира?
- Трудно е да се каже. През 2015 г. оборотът на компаниите от Съюза на пивоварите е бил около 460 млн. лв.
- Къде е България на световната карта? Къде изнасяме пиво?
- През последните години се наблюдава увеличаване на обемите, които са за износ. Не сме експортно ориентиран сектор, но все повече има интерес към произвежданата в страната бира. Най-вече се изнася както за близките ни географски държави, особено Румъния, така и за българските диаспори в различни страни и в различни точки на света, включително в САЩ, Канада. Българинът търси вкуса, който му напомня за родината. И това е една от причините на тези места да се консумира пиво.
- Какъв е делът на чуждестранните бири, които се внасят у нас?
- Около 4% до 5% годишно. Внасяме основно от Полша, Австрия, Чехия, Румъния.
- Налагането на дадена марка бира само чрез нови предложения ли е възможно, тъй като последните 3-4 години някоя от марките заложиха само на това?
- За да излиза с нещо ново, това означава, че всяка компания е направила задълбочени проучвания и изследвания върху нагласите на консуматорите. Използват се всевъзможни техники на маркетолози, които се занимават с тези процеси и след като те го позиционират на пазара, това означава, че вече или има търсене, или консуматорът е готов да го приеме, защото преди години имаше много опити да се наложат на пазара нефилтрирани мътни бири, но консуматорите не ги пожелаваха. Сега вече е по-различно. Няма никакви случайно решения. След като е направено, значи е добре премислено.
- Споменахте, че се правят изследвания на бирите. Бихте ли казали малко повече?
- Да, изследваме най-различни показатели – които са за безопасност на продукта, които са по нормативна уредба и се стигне до изследвания, които ни показват какво е съдържанието на антиоксиданти, на витамини – витамин В, соли, калории. Всичко това е важно, за да може клиентът да направи своя правилен избор. Малцина знаят, че пивото е много богато на витамини, на антиоксиданти, на фибри и при умерена консумация е част от съвременния и балансиран начин на живот.
- Коя консумация е умерена?
- Необходимо е да бъдем отговорни като консуматори. За дамите около 600 милилитра дневно и за господата около 1-1.2 литра на ден.