Отидете към основна версия

3 198 16

Да запишеш първолак – безсънни нощи пред компютъра

  • училища-
  • първолак-
  • ученици-
  • мон-
  • образование

Отново промени в образованието!  Рецептата е проста: добри учители и будни деца правят школото, а не калемът на управляващите

ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Родителите на първолаците трябва да се снабдят с успокоителни, молив и лист. Причината са промените в критериите за прием в първи клас. Те вече вдигнаха на нож родителите срещу министерството на образованието. Това е така, защото да запишеш първолак, минава през безсънни нощи пред компютъра, за да изчислиш дали можеш да запишеш детето си.

Препъни камък е, че местоживеенето на детето ще има по-голям критерии къде ще започне образованието си то. Изискванията са заложени в новия образователен закон.

Заместник-министърът на образованието Диян Стаматов се опита да успокои страстите като посочи, че в

момента във всеки квартал в София има поне по едно търсено и желано училище.

Според него опасението на родителите, че всички училища не са така елитни е несъстоятелен, тъй като в първи клас децата още не могат да четат и пишат. Родители посочиха, че в Малинова долина няма училище. В квартал Илиянци има само начално училище. Това означава, че за да получи основно образование, детето трябва продължи в съседен квартал. В Гео Милев имат богат избор, но има определени училища, които привличат родителския интерес с качеството на преподаване и квалификацията на учителите.

Според новите правила, които общината предлага, във всички училища ще важат общи критерии. Най-голяма тежест има постоянният адрес, а доста по-малка – настоящият, както дали братът или сестрата на детето учат в същото училище.

Предимство ще имат и сираците. Всяко училище може да въведе и допълнителен критерии, но те ще са с много малка тежест.

Промените се отразяват и на предучилищните групи в училища – общината не предвижда предимство за тези кандидат - първокласници и може да се окаже, че те няма да са в същото училище, чиито предучилищни групи са посещавали.

Образователното министерство да задължи големите общини да организират общински електронен прием на първокласниците, искат от синдикат „Образование” към Подкрепа.

Новите критерии за прием на първокласници почти не се различават от миналогодишните. Те са дискриминационни за децата в подготвителните групи в настоящите училища, за които не е гарантирано продължаване в същото училище, все пак признават от браншовата организация.

За учениците в първи клас не може да се говори за кариерно ориентиране или елитарност, а става дума за равен шанс на всички, посочват от синдикат „Образование”.

От синдикат „Образование” отбелязват, че

най-важният признак за избор на училище навсякъде по света е по местоживеене на детето.

Напористи родители заобикалят това условие чрез временна регистрация на подходящ адрес, защото няма изискване за уседналост и детето им попада в класацията. За съжаление, в момента системата е настроена не за улеснение и в интерес на първокласника, а да задоволи безкрайните амбиции на родителите, смятат от учителския синдикат.

Тук вече е мястото на Община София, която заедно с МОН трябва до година да санира и модернизира всички училища. Но нека уточним, че само модерната база не прави едно училище "елитно". Всички училища трябва да станат модерни, но малко биха могли да бъдат иновативни и елитни, категорични са от учителския синдикат.

Те дават пример с електронния централизиран прием в Бургас. Този механизъм не е нов и се ползва от много водещи образователни системи. Така например в Израел държавата прави разпределение на учениците, с което гарантира равния шанс и балансира броя на обучаемите, без препълнени училища и образователен процес на две смени. Подобна практика има и в Дания, Полша, Казахстан и много други страни, припомнят от браншовата организация.

Ако директорите на училища не получат готовите списъци с учениците от първи клас, ще има отново претъпкани училища. Децата ще продължат да учат на две смени и ще бъдат лишавани от целодневна организация, тревожат се синдикалисти.

Учители и преподаване

Паралелно с изравняването на нормата на преподавателската заетост е необходимо да се въведе европейският принцип за измерване и подобаващо заплащане на допълнителната дейност на всеки учител - проверки на контролни, тестове, класни работи на учениците и са ежедневни за учителите по математика, български език, чужди езици и някои други предмети.

Това искат от синдиката. Нужно е обективно да се преценява и съответно заплаща и административната натовареност на българския учител, като непреките административни задължения и работата в училищни комисии да бъдат заплатени като лекторски часове. По национално изследване този тип непедагогически задължения заемат вече половината от работното време на учителя.

Във връзка с направените в последните години редица промени в учебните планове, като от тази година основното образование приключва в седми клас и като следствие от тези процеси много училища няма да могат да осигурят учители - специалисти по доста дисциплини – музика, изобразително изкуство, география, физика, биология и други, признават синдикалисти.

Важен акцент и постоянна тенденция на промените е закриването на помощните училища и въвеждането на децата, имащи нужда от специални грижи, в редовните училища. Нуждата от ресурсни учители в повечето училища с наличие на такива деца естествено нараства.

Всеизвестен факт е, че техните кабинети са определи училища. Какво се случва, ако дете бъде записано в училище без ресурсен кабинет или такъв учител. Никой не казва.

Да си кажем истината! Учениците от малките училища и от провинцията

не могат да разчитат на равен шанс и качествено образование.

При сегашното положение това се оказва трудна или невъзможна мисия за директорите.

Всеизвестен факт е, че ниското заплащане на учителите е в основата на кризата на образованието. Делегираните бюджети само задълбочават проблема. Директорите са принудени да привличат все повече деца, за да могат да задържат ценните си кадри.

По-високото финансиране помага и за модернизация на учебната база. В същото време в училищата с по-малко паралелки затъват все повече.

И накрая родителите били виновни, че искали за децата си най-доброто образование. Дали в министерството на образованието не са забравили, че стремежът на българинът да изучи децата си стои в основата на Възраждането ни.

Рецептата е проста: добри учители и будни деца правят школото, а не калемът на управляващите.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини