Отидете към основна версия

4 765 17

За Бога братя, не пътувайте

  • ечемишка-
  • за бога братя, не пътувайте

Кой ще поеме отговорността за „Ечемишка”?

ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

В нормалните държави досега вече шефът на АПИ Дончо Атанасов трябваше да е подал оставка след инцидента със смъртен случай в тунела „Ечемишка”. Да, но и при този случай, явно се доказа, че България е страната абсурдистан. Тук е валидно „За Бога братя, не пътувайте, защото има дупки по магистралите”, „За Бога братя не пътувайте, защото има сняг и няма как да го почистим”, а сега и „За Бога братя, не пътувайте, защото не сме ремонтирали „Ечемишка”. За съжаление това последното предупреждение обаче дойде късно след човешка жертва и виновните в тази страна е крайно време да понесат отговорността си. Едва ли е само Атанасов, не по-малка отговорност носи иф предшественика му Лазар Лазаров, който уж сам подаде оставка преди да застъпи служебния кабинет. За съжаление обаче в България никога няма отговорни. Примерите са много, нито за Бисер, нито за АМ „Марица”, която вече се ремонтира за н-ти път, нито за срутения таван на Националната библиотека, нито за протеклия таван на Етнографския музей и т.н.

Но да си дойдем на думата. 64-годишна жена загина на място, след като осветително тяло и мазилка паднаха върху автомобила в тунела „Ечемишка” на АМ „Хемус. Корозиралата конструкция е най-вероятно причината за инцидента. Автомобилът е бил управляван от брата на жената, който е с нараняване на главата.

Още в края на март миналата година бе ясно, че 440 съоръжения се нуждаят от текущи, превантивни или съпътстващи ремонтни дейности, като 270 от тях изискват по-сериозни инвестиции. Това съобщи в парламентарна зала ексминистърът на регионалното развитие Лиляна Павлова. Тогава тя заяви, че 250 милиона лева са необходими за тунели и магистрали. Междувременно МС отпусна 15 милиона лева за ремонти по „Хемус”. Ремонтът на едната тръба на „Ечемишка” започна през септември. Очакваше се той да приключи до края на декември 2016 г. Ремонтните дейности включват възстановяване и усилване на тунелната облицовка, хидроизалация, обновяване на пътната настилка, на електрическата и вентилационната инсталация, системи за видеонаблюдение и пожароизвестяване и т. н. Само за едната тръба бяха необходими 10 милиона лева.

Тунел „Ечемишка“ е с дължина 775 м. В експлоатация е от 1984 г. и досега нe е ремонтиран. Преди две години са били подновени единствено осветителните тела.

Ремонтните дейности се изпълняват от „Автомагистрали“ ЕАД по договора за текущо поддържане на автомагистралния участък.

Пътувайки в този участък не се забелязваше никаква активна дейност и в тръбата, където се извършваше ремонта. Почти не се забелязваха хора на обекта. За това е обяснимо, че тя все още не е готова. Но това е най-малката беда.

По-интересно е кой е правил обследването на тунела? Какво е направил отделът за оценка на риска? Кой е приел доклада? Със сигурност това трябва да е бившия добре известен шеф на АПИ Лазар Лазаров. Не трябва обаче да забравяме, че и сегашният председател на АПИ Дончо Атанасов също е бил в Управителния съвет на АПИ. Кой осъществява контрол върху обществената поръчка? В случая всички пътища за упражняване на контрол водят до шефовете на АПИ, които е трябва да съблюдават работата на „Автомагистрали” ЕАД. Да не говорим, че щом във въпросната тръба на тунела, където стана фаталния инцидент, не е преценено, че ще минава двойно повече трафик, а тя не е безопасна.

Стана ясно също, че още през 2015 г. е правено цялостно обследване на конструкцията и на осветителните тела. 2016 г. също се е проверявало осветеността на тунела и успоредно се е прегледала конструкцията. Това не е първият инцидент в този тунел, но тогава се размина без жертви. Т.е. лампата на червено свети отдавна, но безхаберието се шири.

Бихме казали,няма как някой да си играе на руска рулетка с живота хората, но фактите говорят друго. В същото време още през миналата година поскъпнаха и винетките с аргумента, че трябваше да ни се осигурят по-добри условия по пътищата. Това обаче не пречи след първия паднал по-сериозен сняг тази година магистралите ни да заприличат на швейцарско сирене. Да не говорим, че пак се оказахме неподготвени, защото когато ремонтираш отделни участъци от магистрали, трябва да имаш подготвен предварително саниран обходен маршрут.

Мнозина в бранша коментират, че кадърните напускат АПИ, а там цари пълно безхаберие и то години наред, но пък обществените поръчки се знае предварително в кои фирми отиват, за което Факти.бг многократно е алармирало. Като че ли схемата е сбъркана, но на кой му пука, като може да се изкрещи отново „За Бога братя, не пътувайте”. Засега отново никой не поема отговорността за инцидента и никой не се изненадва на този традиционно прожектиран филм в България. Само, че всеки от нас си задава въпроса "До кога така?!"

P.S.
Българската държава е абдикирала от българските пътища!
ФАКТИ.bg настоява за истинска държавна власт, ред и контрол по пътищата.
Прекалено много станаха автонаглеците по българските улици!

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини