„Преди 10 години написах във Фейсбук „карам със сто на градско и пак ме изпреварват от дясно“. Един от най-добрите ми университетски преподаватели се възмути толкова жестоко, че едвам намерих време да му обясня, как нямам книжка и не шофирам, но е израз, който съм чул в обкръжението си. Е, вчера се видя, че и в аварийната лента може автомобил да бъде пометен, да бъде ударен така, че да изхвърчи и да се превърти няколко пъти.
Това коментира Стефан Антонов за "Гласове".
В катастрофата на „Цариградско шосе“ от вчера, освен че се случва на няколкостотин метра от дома ми, се оказа, че е загинал един от най-добрите приятели на мой приятел. Мразя да коментирам, когато има информационен повод, още по-малко, когато той е трагичен, но тъжната истина е, че това са моментите, когато имаме малко повече склонност към размисъл. В останалото време уроци не се научават, а болката си остава за близките на загиналите.
Дълго време се въздържах се да пиша тази статия и защото нямам опит като водач, но пък съм пътувал достатъчно във всякакви превозни средства и съм забелязал едно – две неща, за които малко се говори. Само две седмици след гонката между автомобили, които се изпреварват, за да се засекат и в едната се возеше български олимпийски шампион, идва произшествие, чийто причинител е собственик на мощен автомобил, тествал очевидно лимитите на колата си в градски условия.
Общото е, че случаите става дума за участие на мощни автомобили – с тегло около и над 2000 килограма. Става дума за водачи, които оценяват предимствата на автомобилите си – мощни, заредени със сензори, които ги известяват за всичко, които осигуряват комфорт на возенето дори и при скорост над 200 километра. За огромна част от собствениците на такива коли автомобилите среден клас са костенурки и костенурките трябва да се съобразяват с истинските автомобили и сериозните им водачи. С други думи, да стоят далеч от лявата лента на магистралите.
Ето един пример. Ако човек кара среден клас автомобил със 90-95 километра в час и пред него се окаже кола, която кара с 80, или 85 километра в час, изпреварващият направи усилие и ще я изпревари като вдигне скоростта си за малко с 20 километра и по време на изпреварването кара със 110 километра в час. Отнема две секунди да се изпревари автомобил, ако изпреварващият кара с 20 километра по-бързо. Отнема обаче поне две секунди изпреварващият да се престрои за изпреварване от ляво и още поне две секунди да се върне обратно в средната лента пред изпреварения автомобил. Това прави общо шест секунди от началото до края на маневрата. Ако водачът в автомобил тип „костенурка“ изпреварва камион, времето ще нарасне на 10 секунди.
В същото време, ако собственикът на SUV или мощните седани от луксозните марки, всички от които тежат над два тона, а това почти винаги означава двойно повече от обикновените „костенурки“ (проверих най-популярните модели и от трите категории – SUV, луксозни мощни седани и масови автомобили среден клас) кара със 150 километра в час – ограничението от 140 плюс толеранс от 10 километра, който полицаите правят, ще се движи с 10 метра в секунда по-бързо от изпреварващата костенурка.
Водачът на т.нар. „костенурка“ трябва да се взира през огледалото за обратно виждане между 60 до 100 метра назад, в зависимост от това какво изпреварва, за да не убива скоростта на някой с мощна кола и да си докара засичания.
Примерът ми може да се оспори в два аспекта, че почти никой не кара с 80-90 километра на магистралата дори и в средната лента. Отговорът ми е, че и собствениците на мощни автомобили не се ограничават само до лимита от 150 километра в час. Коментиращи под видеозаписите от януарските засичания си казваха, че е недопустимо да се кара със 110-120 километра в лявата лента. Моля? Очевидно е, че по магистралите, но също и по околовръстното на София и кой знае още на колко места властва култура, че мощните автомобили са превъзхождаща каста и на тях не трябва да се пречи. Само че миналата година мой роднина возеше болен човек от бургаска болница към „Пирогов“ и пак се намери някой да го засече. Както и самият аз съм се возил в автомобили, чиито водачи засичат т.нар. „костенурки“ и с тази статия ще ядосам не един от тях, ако я прочетат.
Това не променя факта, че освен забранени, засичанията по пътищата са опасни, а когато останат ненаказани водят и до манталитет на безнаказаност. Затова час по-скоро тази практика трябва да се изкорени, дори и ако означава допълнителна глава в Закона за движение по пътищата или в Наказателния кодекс.
Но когато човек си помисли, че скоростната лява лента му принадлежи, остава малко да си присвои и аварийната. Точно затова трябва спешно да започне кампания по възпитаване на правилния манталитет. Не само на провинените. И на тези, на които все още им се разминава, както и на тези, които още не са се взели твърде на сериозно. Ако може едни и същи водачи да се приемат за властелини по българските пътища и да са хрисими по тези в Гърция, Сърбия и останалите части на Европа, то има начин и у нас да се приучат към нормално поведение.
Със сигурност това означава полицаите да спрат да взимат пари. Видеорегистратори в полицейските коли, на гърдите на полицаите, забрана за излизане извън покритието на видеорегистраторите, задължение те да са винаги включени и забрана да се свалят по време на смяна.
Не съм експерт по наказателно право за да посочвам конкретни санкции, но си мисля, че не е нужно човек да бъде експерт, за да посочи едничкото първостепенно изискване в отношението към нарушителите, което може да промени нещата. Това е безкомпромисността.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Някой
16:03 23.01.2025
2 Хохо Бохо
Коментиран от #16
16:05 23.01.2025
3 Kaлпазанин
16:05 23.01.2025
4 сталкер
Коментиран от #6, #10
16:07 23.01.2025
5 Филосов
16:11 23.01.2025
6 ББпп
До коментар #4 от "сталкер":
Гледай да не се прежулиш!Коментиран от #7
16:14 23.01.2025
7 сталкер
До коментар #6 от "ББпп":
ще ти се копейкова главо !16:16 23.01.2025
8 Слушай,🤔❤️🤣 в такава "кола",
16:20 23.01.2025
9 Колата тук няма никакво значение
Коментиран от #11
16:22 23.01.2025
10 Кольо вица
До коментар #4 от "сталкер":
2.3 150 коня? къв е тоя гроб бе батеееКоментиран от #13
16:24 23.01.2025
11 Учете български
До коментар #9 от "Колата тук няма никакво значение":
Важното е какъв е шофьорЪТ!Коментиран от #15
16:25 23.01.2025
12 ездач на костенурка
Коментиран от #29, #32
16:27 23.01.2025
13 сталкер
До коментар #10 от "Кольо вица":
повече от ладата ти копейкьо16:28 23.01.2025
14 Българина е глупак на и каквато кола
Толкова мегаломания, luxury automobiles и "нуво буржоази", откровенна простащина като в Българската територия няма никъде по света но всичко е до манталитета и да не се обиждаме на селяни, единствено в България селянин е мръсна дума, истината е че българите са супер простаци и с никакво благосъстояние е възможно това да се промени това.
Коментиран от #26
16:31 23.01.2025
15 Да местим бетона българският
До коментар #11 от "Учете български":
ми стига, айде у лево.16:34 23.01.2025
16 Хахахаха
До коментар #2 от "Хохо Бохо":
Не са основната, но са една от многото причини за смърт на пътя! Знаете ли, ако в България законите са такива каквито са на запад и полицията работи, така както е на запад, повечето българи, ще останат без книжки, а останалата част ще фалират от глобите, които ще трябва да платят! Причините са ниската култура и морал на българина. А на пътя, има много причини за смърт! Това е високата скорост, засичания, изпреварванията (това е едно от най-опасните, защото тогава колите се намират една срещу друга), малката дистанция между колите (не се спазва дистанция, а все някой те бута), използването на телефон при шофиране и т. н.Коментиран от #21, #24, #30, #33
16:45 23.01.2025
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 сталкер
Коментиран от #19
17:09 23.01.2025
19 ездач на костенурка
До коментар #18 от "сталкер":
къде видя политика тук?17:18 23.01.2025
20 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ
17:20 23.01.2025
21 гост
До коментар #16 от "Хахахаха":
Има и нещо друго. Когато да проектирани т.н. "магистрали" те са проектирани с товароносимост по 12 тона на ос. В момента тировете ги претоварват и са с натоварване поне 18 дори до 20 тона на ос. В резултат средната лента прилича на вълните на Черно море и по нея ако караш с над 100 км/ч можеш да изхвръкнеш. Преди години един с "Мерцедес" пред мен буквално изхвърча около ЯмболV За това си принуден да караш в изпреварващата лента и постоянно да се оглеждаш назад за някой джигит. Същото е и положението с гордостта на Бойко "Скоростния" път между Шумен и Русе. Той трябваше да бъде 4 лентов, но само тук-таме е три лентов и където е разширен е на коловози с дълбочина 15-20 см. защото при разширението хвърлиха само чакъл, валираха и асфалтираха. Сега там е ужас да гледаш как мамалигите хвърчат и изпреварват на забраненото!Коментиран от #22, #31
17:21 23.01.2025
22 ездач на костенурка
До коментар #21 от "гост":
Това е проблем с коловозите и дупките, но трябва да се сезира АПИ постоянно, те имат отдел, който е длъжен да контролиране състоянието на пътищата, просто трябвада се притиснат да работят, а не само да си стоят по канцеларийте, те са тези които получават пари от данъкоплатците да контролират състоянието на пътната инфраструктура и да принуждават пътнопотдържащите фирми да си вършат работата, а това става със сигнали до АПИ непрекъснато с видео материал и дела срещу АПИ при възникнала вреда от конкретно препятствие на който и да е път17:35 23.01.2025
23 Тити
Коментиран от #27
17:37 23.01.2025
24 Пример
До коментар #16 от "Хахахаха":
В УК при причиняване на смърт при ПТП, ако виновиния водач е пиян, то той може да получи доживотна присъда.17:40 23.01.2025
25 Знайко
Това, че някой безрасъден шофьор кара на околовръстното, на магистралата ... с 200 км/ч, при ограничение 80 км/ч или при ограничени 140 км/ч, това не е причината. Това е последствие от лоши закони и лош контрол, т.е. лоша полиция. Трябва нов закон, с тежки наказания за каране с 200 км/ч, особено когато хванат някой, който го прави за десети път. Лично аз смятам, че лошата полиция е последствие от лоши закони. А лошите закони са последтвие от лоши, некадърни, корумпирани, нагли, самозабравили се ... ДЕПУТАТИ. А лошите депутати се резултат от лош избор на ИЗБИРАТЕЛИТЕ.
бг ИЗБИРАТЕЛИТЕ - ето това е причината за всички безобразия у нас, за неработещата прокуратура, за Сопола/Ахмед Доган/, за Шопара, за Тиквата, за Чалгата, за корупцията, за кражбите ...
Вече няколко години конфискуват автомобили на пияни шофьори. Но бройката им не намалява, защо ли? Ами защото десетки години са карали пили и никой не ги е хващал, защото са свиканли, че никой няма да ги хване. И защото са свикнали да подкупват полицаи. А пък полицаите са свикнали да взимат подкупи. Защото полицаите са свикнали да не спазват закона, когато каже началника. Защото началника е над закона, а прокурора, депутата, кмета, министъра са над началника ... Защото Бойко Борисов е над всички бг началници и над всички бг закони.
17:45 23.01.2025
26 В грешка си
До коментар #14 от "Българина е глупак на и каквато кола":
Глупака е българоговорящия българофоб, дето непрекъснато си избива комплексите като лае мизерия по българина с повод и без - той все ще намери причина. Като толкова не ви харесваме хващайте куфара и се разкарайте от България.17:52 23.01.2025
27 Знайко
До коментар #23 от "Тити":
Когато някой Тиквеник е над закона и когато корупцията казва как да се тълкува закона.А корупцията е най-вече следствие от лоша система, която е следствие от лошата Конституция и лошите закони. А лошите закони усилват корупцията и се затваря един омагьосан кръг от който не може да се излезе. Звената на тази порочна верига са Конституция, закони, корупционери=партийци. За да се прекъсне цялата верига трявба да се скъса едно от звената на веригата и този омагьосан криг ще се разпадне.
17:53 23.01.2025
28 ездач на костенурка
18:06 23.01.2025
29 Има аварийна лента
До коментар #12 от "ездач на костенурка":
Между околовръстен път до светофара на Горубляне. Точно там беше катастрофата.18:08 23.01.2025
30 Хохохо
До коментар #16 от "Хахахаха":
"Причините са ниската култура и морал на българина". Ти ако си българин с ниска култура си трай! Не обиждай всички българи!18:16 23.01.2025
31 Знайко
До коментар #21 от "гост":
"тировете ги претоварват и са с натоварване поне 18 дори до 20 тона на ос"Защото никой не контролира, а когато контролират го правят за да взимат рушвети, а не за да има ред и законност.
18:18 23.01.2025
32 Така е
До коментар #12 от "ездач на костенурка":
Добре е авторът на статията да малко да се поограмоти. Грешни изчисления и непознаване на пътната обстановка. По-добре да се въздържа от писане по тази тема.18:19 23.01.2025
33 Знайко
До коментар #16 от "Хахахаха":
"ако в България законите са такива каквито са на запад и полицията работи, така както е на запад, повечето българи, ще останат без книжки, а останалата част ще фалират от глобите, които ще трябва да платят!"Точно това е причината заради бг законите и заради бг полицията има "война по пътищата".
Закони и политиците са и причината за състоянието на България. А политиците са следствие от ИЗБИРАТЕЛИТЕ. За да се оправи България, трябва да си внесем около 60%-70% избиратели, ама не от Магреба, а от Западна Европа. И като си внесем избиратели Тикват и Шопара, може да са в парламента, ама като опозиция с по 5% гласуващи за тях тиквеници.
18:33 23.01.2025