Отидете към основна версия

6 219 21

Петрол от въздуха правят швейцарци и германци

  • петрол-
  • дизел-
  • бензин

Изкуственият петрол може би ще бъде особено интересен за авиопревозвачите, тъй като качествата му са най-близки до тези на керосина

ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Можем ли в бъдеще да добиваме петрол не от недрата на Земята, а от въздуха, който дишаме? Млади швейцарски учени и предприемачи филтрират и рециклират емисиите въглероден двуокис във въздуха в околностите на Цюрих.

А стартъп в Дрезден е намерил начин, как от рециклирания въглероден двуокис да произвежда продукт с качествата на черното злато, съобщава БНР.

Огромните филтриращи устройства на швейцарската фирма „Клаймуоркс“ са поставени над завод за отпадъци край Цюрих. Според основателя на фирмата Ян Вурцбахер, преработката на въглеродния двуокис ще бъде основен елемент на опазването на околната среда. 900 тона въглероден двуокис годишно рециклират швейцарците.

Ако филтрираме само 1 процент от глобалните емисии въглероден двуокис, то това означава, че трябва да разположим 750 хиляди контейнера в целия свят, а това е броя контейнери, които преминават за две седмици през пристанището в Шанхай, обяснява Ян Вурцбахер в Цюрих.

А в Дрезден стартъпът

Сънфайър“ преработва рециклирания въглероден двуокис,

който прилича на кремообразна бяла паста, до продукт, който спокойно може да се нарече изкуствен петрол. Процесът е много енергоемък. За това се използва енергия от възобновяеми източници.

Нилс Алдаг, ръководител на проекта, уточнява: Ние преработваме въглеродния двуокис до продукт, който има същите качества като петрола. От този продукт може да се произведе всичко, което се произвежда от петрол – може да е подметката на обувките ви, може да е рамката на очилата ви, но също така и гориво.

Изкуственият петрол може би ще бъде особено интересен за авиопревозвачите, тъй като качествата му са най-близки до тези на керосина, твърдят учени от техническия университет в Берлин.

През 2015 г. Експериментите на Audi с изцяло синтетични горива се увенчаха с нов успех, съобщават от германската компания. След като произведоха първата партида изкуствен дизел, сега немците са рафинирали бензин без петрол в сътрудничество с френската компания Global Bioenergies.

Новото синтетично гориво е изключително чисто.

В него няма сяра и бензен, а съставът му е 100-процентово изооктанов, което му осигурява високо октаново число RON 100. От Audi тепърва твърдят, че изкуственият бензин е произведен само от вода, водород, въглероден двуокис и слънчева светлина. Процесът е сходен с рафинирането на синтетичната нафта, са което са необходими въздух, вода и зелена енергия.

Audi експериментира с изкуствени горива от 2009 г. От 2013-а в завода на компанията в гр. Верлте, Северна Германия, се синтезира метан в промишлени мащаби. Съвместно предприятие с компанията Joule в Хобс, щата Ню Мексико, пък произвежда в малки количества т. нар. e-дизел и e-етанол.

Audi завърши строителството на инсталация

за синтетична нафта в Дрезден в сътрудничество с Climeworks и sunfire през ноември 2014 г. На церемонията по случай официалния старт на производството е присъствала Йоана Ванка, министърът на образованието и науката на Германия, която лично е наляла изкуствения дизел в служебното си Audi A8 3.0 TDI. В близките месеци корпорацията sunfire, която управлява завода, планира да синтезира около 3 000 литра от експерименталното гориво.

Изкуствената нафта се произвежда от вода, въглероден двуокис и водород, които преминават през две химически реакции, пазени в тайна. Процесите протичат при температура 220 градуса по Целзий и налягане 25 бара.

Резултатът е наситено с въглеводороди вещество,

което в Audi наричат Blue Crude ("Син нефт"). Именно от него се добива e-дизелът. Горивото се отличава с високо цетаново число, не съдържа сяра, мирише по-добре от обикновената нафта и може да се смесва с дизел от бензиностанцията във всякакви пропорции, което означава, че няма нужда от отделна инфраструктура.

Главното преимущество на e-дизела е неговата CO2-неутралност. При изгарянето на един литър такава нафта се отделя толкова въглероден двуокис, колкото се отнема от атмосферата за производството му.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини