Можем ли в бъдеще да добиваме петрол не от недрата на Земята, а от въздуха, който дишаме? Млади швейцарски учени и предприемачи филтрират и рециклират емисиите въглероден двуокис във въздуха в околностите на Цюрих.
А стартъп в Дрезден е намерил начин, как от рециклирания въглероден двуокис да произвежда продукт с качествата на черното злато, съобщава БНР.
Огромните филтриращи устройства на швейцарската фирма „Клаймуоркс“ са поставени над завод за отпадъци край Цюрих. Според основателя на фирмата Ян Вурцбахер, преработката на въглеродния двуокис ще бъде основен елемент на опазването на околната среда. 900 тона въглероден двуокис годишно рециклират швейцарците.
Ако филтрираме само 1 процент от глобалните емисии въглероден двуокис, то това означава, че трябва да разположим 750 хиляди контейнера в целия свят, а това е броя контейнери, които преминават за две седмици през пристанището в Шанхай, обяснява Ян Вурцбахер в Цюрих.
А в Дрезден стартъпът
„Сънфайър“ преработва рециклирания въглероден двуокис,
който прилича на кремообразна бяла паста, до продукт, който спокойно може да се нарече изкуствен петрол. Процесът е много енергоемък. За това се използва енергия от възобновяеми източници.
Нилс Алдаг, ръководител на проекта, уточнява: Ние преработваме въглеродния двуокис до продукт, който има същите качества като петрола. От този продукт може да се произведе всичко, което се произвежда от петрол – може да е подметката на обувките ви, може да е рамката на очилата ви, но също така и гориво.
Изкуственият петрол може би ще бъде особено интересен за авиопревозвачите, тъй като качествата му са най-близки до тези на керосина, твърдят учени от техническия университет в Берлин.
През 2015 г. Експериментите на Audi с изцяло синтетични горива се увенчаха с нов успех, съобщават от германската компания. След като произведоха първата партида изкуствен дизел, сега немците са рафинирали бензин без петрол в сътрудничество с френската компания Global Bioenergies.
Новото синтетично гориво е изключително чисто.
В него няма сяра и бензен, а съставът му е 100-процентово изооктанов, което му осигурява високо октаново число RON 100. От Audi тепърва твърдят, че изкуственият бензин е произведен само от вода, водород, въглероден двуокис и слънчева светлина. Процесът е сходен с рафинирането на синтетичната нафта, са което са необходими въздух, вода и зелена енергия.
Audi експериментира с изкуствени горива от 2009 г. От 2013-а в завода на компанията в гр. Верлте, Северна Германия, се синтезира метан в промишлени мащаби. Съвместно предприятие с компанията Joule в Хобс, щата Ню Мексико, пък произвежда в малки количества т. нар. e-дизел и e-етанол.
Audi завърши строителството на инсталация
за синтетична нафта в Дрезден в сътрудничество с Climeworks и sunfire през ноември 2014 г. На церемонията по случай официалния старт на производството е присъствала Йоана Ванка, министърът на образованието и науката на Германия, която лично е наляла изкуствения дизел в служебното си Audi A8 3.0 TDI. В близките месеци корпорацията sunfire, която управлява завода, планира да синтезира около 3 000 литра от експерименталното гориво.
Изкуствената нафта се произвежда от вода, въглероден двуокис и водород, които преминават през две химически реакции, пазени в тайна. Процесите протичат при температура 220 градуса по Целзий и налягане 25 бара.
Резултатът е наситено с въглеводороди вещество,
което в Audi наричат Blue Crude ("Син нефт"). Именно от него се добива e-дизелът. Горивото се отличава с високо цетаново число, не съдържа сяра, мирише по-добре от обикновената нафта и може да се смесва с дизел от бензиностанцията във всякакви пропорции, което означава, че няма нужда от отделна инфраструктура.
Главното преимущество на e-дизела е неговата CO2-неутралност. При изгарянето на един литър такава нафта се отделя толкова въглероден двуокис, колкото се отнема от атмосферата за производството му.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 ехааа
Коментиран от #3
08:11 06.08.2017
2 ТТТТТ
08:57 06.08.2017
3 Лост
До коментар #1 от "ехааа":
Къв цвят?Коментиран от #12
09:10 06.08.2017
4 Дядо поп
произведе това гориво и,колко пари струва,а това е най-
важното,иначе е чесане на зъбките.
Коментиран от #20
09:32 06.08.2017
5 Дядо поп
делото,което възбужда Ц.Василев в САЩ,а не да ни чете-
те стари вестници.
Коментиран от #6
09:37 06.08.2017
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 олио
Коментиран от #8, #21
09:50 06.08.2017
8 гост
До коментар #7 от "олио":
Как беше по твоите писанки , "и един мармот завива шоколада в станиол " ! Хем , не хем , дрън , дрън та пляс . Първо цената на "изкуствения петрол" ще е поне десет пъти по-висока , а второ и по важно това с нищо не отменя превъзходството в пъти на електромобила , като почнеш от динамика , минеш през разход и поддръжка и скоро и по начална цена и стигнеш до сигурност и дълговечност . Та не се превъзбуждай !Коментиран от #9
10:57 06.08.2017
9 олио
До коментар #8 от "гост":
Ти да не си им говорител и вътрешен човек? По коя формула пресметна цената му?Кое му е хубавото на електромобила? За да стигнеш от т.А до т.Б с него през целия път ще икономисваш от светлини, мигачи , парно зимата или климатик лятото , подгрев на стъкла и огледала , като вали дъжд ще караш без чистачки ,ще те е страх да си пуснеш радиото ,за да не ти падне пробега и да останеш на пътя. Имаш ли представа повечето системи в автомобила какви консуматори на електрическа енергия са? Заповядай, вземи си го и си го карай , но нямаш пари за електромобил , караш най- вероятно димящ дизел и ръсиш мозък по теми, за които си нямаш представа. Не благодаря на сегашния етап си оставам на газ.
Коментиран от #11, #16
13:11 06.08.2017
10 onq s konq
13:30 06.08.2017
11 гост
До коментар #9 от "олио":
По формулата " балъците се надяват на чудо , ама няма да ги огрее" . Виж цената на природния газ и минералните торове произведени от него или цената на минерално и синтетично масло и това са лесни неща в сравнение с това "производство" , а пък за разхода на енергия даже няма да отварям дума , че някои хора ще ги заболи глава . И всичко това за какво ? За да спасим един допотопник с 30% КПД и отчайващи показатели , на който СО2 му е ама най-малкия проблем15:20 06.08.2017
12 Пръцко
До коментар #3 от "Лост":
Кат`специалист ти отговарям - от тъмнокафяв до жълтозелен, зависи от суровината, имаме и гланц и мат.17:36 06.08.2017
13 Така е
Коментиран от #14
19:18 06.08.2017
14 ити
До коментар #13 от "Така е":
Това което демонстрират сега е експеримент от 1957г. Англия.За пове4е информациа потарсете Бългаското у4астие в последствие преименуван Браунов газ.Коментиран от #15
20:09 06.08.2017
15 гост
До коментар #14 от "ити":
Ти пък къф Браунов газ сънуваш , аман от неграмотници ! Брауновия газ се получава от електролиза на вода , къде отиде на СО2 от въздуха , че "изкуствен петрол" , че кви 5 лева и т.н.21:23 06.08.2017
16 МАК
До коментар #9 от "олио":
Недей да хабиш думите си тоя само о.ира коментарите с неговите анти коментари срещу дизеловите коли и как му замърсяват въздуха. Дигнах ръце от тоя защото е въздух под налягане комплексар който изобще няма реално понятие от двигатели а се изкарва егати корифея по всичко!!такива оправия нямат кон с капаци!!!Коментиран от #19
23:05 06.08.2017
17 no name no face no number
02:13 07.08.2017
18 stukar
12:55 08.08.2017
19 Наблюдател
До коментар #16 от "МАК":
Те англичани и германци са прости, щото искат да забраняват дизеловите двигатели. Ти си най-умния.19:26 12.08.2017
20 Наблюдател
До коментар #4 от "Дядо поп":
Ти май пак си прочел само заглавието. Казано е много ясно, че е необходима много енергия и затова е от възобновяеми източници.19:28 12.08.2017
21 Наблюдател
До коментар #7 от "олио":
По твоята логика щом има автобуси трамваите трябва да са изчезнали. Ама не са.19:31 12.08.2017