Отидете към основна версия

3 768 43

MH17: ще научим ли някога цялата истина?

  • украйна-
  • малайзия-
  • боинг 777-
  • mh17

Цели 5 години изминаха от катастрофата над Украйна, но наказани още няма

Снимка: БГНЕС/ЕРА
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Цели 5 години изминаха от катастрофата на MH17 над Украйна, но наказани още няма. Дали изобщо някой някога ще бъде подведен под отговорност?

На 17 юли 2014 г. самолет на Малайзийските авиолинии изпълнява полет от Амстердам за Куала Лумпур, когато в 16,20 часа местно време над територията на Източна Украйна е ударен от ракета "Бук". Тя е изстреляна от тази част на Донбас, която се контролира от проруските сепаратисти, е установила ръководения от Холандия разследващ екип. Неговите експерти са убедени, че ракетната установка е била доставена в Донбас от Русия, но Москва отхвърля обвиненията. И до днес никой не е поел отговорността за смъртта на загиналите в катастрофата 298 души.

На 9 март 2020 година в Холандия трябва да започне съдебният процес по случая с полет MH17. Международното разследване е поето от холандските власти, тъй като повечето пътници са били граждани на тази държава. Случаят ще бъде гледан от съда в Хага, но тъй като там не може да се проведе толкова голям процес, изслушванията ще преминат в съдебния комплекс край амстердамското летище - т.е. в близост до мястото, откъдето е излетял самолетът.

Международен трибунал?

Компетентният по случая съд в Хага не бива да се бърка с Международния наказателен съд. Много държави, включително Холандия и Австралия, настояваха за свикването на международен трибунал в случая с MH17, но Русия блокира инициативата на Съвета за сигурност. Затова държавите, чиито граждани загубиха живота си при катастрофата, решиха делото да се състои в Холандия. Поради това и основният език, на който ще се води, няма да е английски, а холандски. Но съдиите си запазват правото да проведат част от изслушванията и на английски.

Освен това холандските власти решиха, че по изключение процесът ще се предава директно - съдебната зала едва ли ще може да събере всички, които се интересуват от процеса. Изключение ще бъде направено за обвиняемите, за които и без друго никой не очаква, че ще присъстват. Ако обаче те са склонни да дадат показания, могат да се включат в процеса чрез видеоконференция.

Кои са обвиняемите?

Досега международните следователи са назовали четирима заподозрени. Трима от тях са руснаци: Игор Гиркин (с прякор "Стрелков"), бившият "министър на отбраната" в самопровъзгласилата се "Народна република Донецк", генерал-майор Сергей Дубинский и полковник Олег Пулатов. Те отхвърлят каквато и да било вина. Четвъртият заподозрян е украинецът Леонид Харченко. До края на годината могат да бъдат назовани и още заподозрени.

По данни на разследващия екип, тези четирима мъже би трябвало да са хората, докарали ракетната система "Бук" в Донбас през неконтролираната от Киев руско-украинска граница, както и неназованият досега по име капитан на руската 53-а противовъздушна бригада, който най-вероятно е дал заповедта за изстрела.

Има ли достатъчно доказателства?

Съгласно проучванията на разследващия екип, имало свидетели на изстрелването на ракетата, останки от системата "Бук", сателитни снимки и информация от радари, както и фото- и видеозаписи от транспортирането на ракетната система до мястото на нейното изстрелване в Донбас. Освен това има записи от телефонни разговори между заподозрените.

Главният холандски следовател Фред Вестербеке е убеден, че участието на Русия в трагедията може да бъде доказано. Германският юрист и експерт по международно въздушно право Елмар Гимула от своя страна смята, че доказателствата са "слаби". Според него използването на записи от телефонни разговори като доказателства е проблематично и ще бъде много трудно съдиите да бъдат убедени, че става дума за гласовете на заподозрените.

Носи ли отговорност Украйна?

Гимула представлява семействата на четири от жертвите на трагедията с MH17, които са подали жалба срещу Украйна в Европейския съд по правата на човека. Те твърдят, че украинските власти носят определена вина за смъртта на пътниците - не са предприели нищо, за да защитят хората. Така например - не са затворили изцяло въздушното пространство над конфликтния район в източната част на Украйна.

Жалбата е внесена още през 2014-а. Но и до днес съдът в Страсбург не е разпоредил проверка на жалбата. Украйна отхвърля поемането на каквато и да било отговорност за трагедията.

Какви други жалби има?

До ранната есен Русия трябва да се произнесе по две колективни жалби, внесени в Европейския съд по правата на човека от името на 380 роднини на жертвите, загинали в катастрофата. Обвинителите упрекват Русия, че е нарушила правото на жертвите на живот. Освен това властите на страната не били предприели достатъчно, за да разследват обстоятелствата около престъплението.

Руските власти също отхвърлят каквато и да било съпричастност към трагедията. Същевременно ракетната установка "Бук", с която е стреляно по малайзийския Боинг 777, най-вероятно още се намира в 53-та противовъздушна бригада на руската армия.

Поставете оценка:
Оценка 2.9 от 7 гласа.

Свързани новини