Отидете към основна версия

10 023 64

Родният Северозапад взима най-много жертви на пътя в ЕС

  • ес-
  • катастрофи-
  • инциденти

Евростат с тревожни данни за пътната безопасност в ЕС

ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Регионът с най-голяма смъртност в ЕС от катастрофи е в България. Това показва статистиката на Евростат.

Северозападът ни оглавява черната статистика за най-голяма смъртност в ЕС от катастрофи е в България.

Там през 2016 г. са станали 153 катастрофи с фатален край, на 1 млн. жители. Това е три пъти по-голям показател от средното за ЕС.

Малко повече от 25 000 души са загубили живота си по пътищата на ЕС миналата година, сочат данни на Европейския съвет за безопасност на транспорта (ETSC).

Въпреки, че данните на агенцията са за 2017 г., в проучването е посочено, че данните за България са от 2016 г. Смъртните случаи в ЕС са били около 25 000 през 2017 г., което прави около 50 инцидента с фатален изход на милион жители. През 2013 г. жертвите в ЕС пак са били около 25 000, а през 2007 г. са били 43 000. През 2001 г. над 55 000 са загинали при пътнотранспортни произшествия.

България традиционно е на първо място в Европейския съюз по жертви причинени от катастрофи с автомобили. Те са общо 64 на 1 млн. души население, според европейската статистическа агенция „Евростат“.

На пето място в негативната класация е втори български регион - Северен централен, където произшествията със загинали са 132 на 1 млн. души население. Между двата региона се нареждат области в Португалия, Белгия и Гърция.

Източноевропейските страни имат най-голям брой жертви на пътни произшествия на глава от населението в Европейския съюз.

През 2001 г. балтийските страни бяха особено опасни, като Литва и Латвия регистрираха съответно 236 и 202 смъртни случая на милион жители - най-високите в блока. Но след 17 години двойката постигна най-добрия напредък в ЕС за намаляване на смъртните случаи.

Новият най-смъртоносен участък от пътната карта на ЕС е на Балканите – Румъния и България. Двете държави продължават да показват слабости при повишаването на контрола и предотвратяването на пътните инциденти, припомнят анализатори.

Те все пак отбелязват, въпреки че имат най-опасните пътища, Румъния и България също са намалили броя на смъртните случаи по пътищата съответно с 23,8% и 39,6%. Това все пак не е достатъчно двете балкански държави да паднат под прага на 100 смъртни случаи на милион жители.

Ако България държи първенството в ЕС по катастрофи с автомобили, то Румъния е лидер по блъснати пешеходци и велосипедисти.

Фаталните инциденти с мотоциклетисти са проблем за Гърция. България и Естония могат да се похвалят, че зачитат правата на мотоциклетистите. Най-малко са инцидентите с велосипедисти в Кипър и Люксембург.

Коефициентът на смъртност при ПТП показва доста отчетлива разлика в ЕС между страните с ниски и средни доходи, от една страна, и страните с висок доход, от друга, като позитивите, разбира се, са в полза на по-богатите страни, в които има по-малко инциденти с фатален край на пътя.

Анализът отчита също, че Европейската комисията има амбициозна програма за пътна безопасност, като крайната цел е да се намали наполовина смъртта на пътищата в Европа до 2020 г.

Програмата определя комбинация от инициативи на европейско и национално равнище, като се фокусира върху подобряване на безопасността на превозните средства, безопасността на инфраструктурата и поведението на участниците в движението.

Поставете оценка:
Оценка 3 от 3 гласа.

Свързани новини