„Освен да лекува пациенти, лекарят би трябвало и да ги настройва психически, да им помага да осъзнаят какво се случва с тях. Когато отиде на лекар, човек трябва да бъде предразположен. Тук аз виждам един град на ужасите, болница на ужасите”, казва ни наш читател, чийто близък човек е пациент в русенската болница УМБАЛ „Канев”. Желае да остане анонимен, не го казва преди да попитаме, но смята, че близките му русенци биха имали проблеми при бъдещи свои лечения, ако се разбере кой е той.
Според читателя ни обаче, проблемът с отношението на работещите в УМБАЛ „Канев” лекари, сестри и санитари не е в частност към неговия близък. Според него, грубости от медиците понасят всички пациенти. „Имам усещането, че работещите в болницата си предават един на друг това лошо отношение. Като че ли лекарите се отнасят лошо и затова и сестрите, и санитарите си позволяват да се държат така. Близкият ми каза, че сестрите понякога влизат с табелки с имена, обърнати наобратно. Една санитарка пък се скарала на моя близък, че иска да се разходи в коридора, за да се раздвижи. Това арогантно държание би трябвало да бъде ограничено от лекарите”, казва читателят на ФАКТИ.
Според него, в УМБАЛ „Канев” има и голям проблем с информирането на пациентите и близките им за състоянието им: „Аз не мога да влизам при моя близък. Разбирам го, заради COVID-19 е. Лекарите обаче би трябвало да отидат при пациента, да му обяснят какво му е, да обръщат внимание на всеки един от пациентите. Моят роднина постъпи в болницата, а след това 2-3 дни бяхме в неведение какво се случва, какво не е наред. Опитах се да се свържа с болницата, за да може да получи повече внимание. Ситуацията обаче беше на пълно затъмнение – не можеш да влезеш при лекар да попиташ, а на телефона, който ми дадоха, за да получа информация ми обясниха много повърхностно какво му е. Казах на моя близък да обясни по-настоятелно за състоянието си. Когато го направил, сестрата отговорила на въпроса с въпрос вместо да го утеши. Много странно поведение.
Начинът на поведение и безхаберието, което имат спрямо пациентите си и информацията, която им дават – не става дума за информацията, която се предоставя на близките и роднините, а на самите пациенти, това не е логично. Не може пациентите да се подписват на разни документи и да се съгласяват с всички неща, които им правят, а в същото време никой да не им обяснява какво е състоянието им”, казва ни нашият читател.
Уебсайтът на УМБАЛ „Канев” ме изненада – има много информация, която се достъпва лесно, има опции за филтриране, за търсене на точно това, което ни е нужно да открием. Повечето процеси имат разписана и публикувана процедура. Това важи и за работата с журналисти – преминава се през процедура. Освен, че е удобен, сайтът още изглежда доста добре.
Според нашият читател обаче, лечебното заведение няма топла вода, а мъртви насекоми по лампите си. Нужно е да отбележим, че в момента Русе е без топла вода заради ремонти по топлопреносната мрежа, което не означава, че няма начини за осигуряване на топла вода на лекуващите се пациенти. Почистването и дезинфекцирането, според сигнала, който получихме, се изразява в „забърсване” на пода, което може да се окаже особено притеснително, имайки предвид, че близкият човек на подателя на сигнала е постъпил в болницата с респираторни оплаквания. Получихме информация още, че масово чакащите за преглед носят маски без да покриват носовете си и никой не им се прави забележка.
Иначе казано – може би модерната онлайн визия не се пренася в реалността. Според читателя ни обаче, болницата действително е модерна и оборудвана съвременно. В болничните стаи на пациентите дори има обособени бани и тоалетни.
Според подателя на сигнала към ФАКТИ, проблемът в УМБАЛ „Канев” в Русе не е в апаратурата, не е в лечението, дори не е в мъртвите насекоми по лампите. Според него, проблемът е в отношението на работещите в болницата към пациентите: „Всеки очаква някаква надежда. Човек отива в болницата, за да получи надежда, а не да го настроят, че ще го изпратят с некролог”, казва той.
На въпроса дали нашият читател се е опитал да подаде сигнал към управата на болницата, той отговаря: „Не мисля, че дори и да подам сигнал, ще има полза. Преди десет години системата в болницата беше същата като сега. След десет години, струва ми се, отново няма да има промяна. Радвам се, че правят всичко възможно за лечението, но отношението е проблем. Разбирам, че пациентите в болницата не са един или двама, а много, но това е болница. Никой не отива там, защото му е приятно”.
Нужно е да отбележим, че подателят на сигнала изключва спешната помощ на болницата и медиците, които работят там от твърденията си за грубо отношение. Казва, че е много благодарен на лекарите от спешната помощ, които са направили всичко необходимо неговият близък да се чувства добре физически и психически.
Свързахме се с русенската болница УМБАЛ „Канев” и говорихме с д-р Лидия Стефанова, която е директор медицински дейности там. В момента тя изпълнява още и длъжността на изпълнителен директор, тъй като изпълнителният директор на болницата – Иван Иванов, е в отпуск. Макар, че с д-р Стефанова разговаряхме по телефона, тя предпочете да отговори писмено на въпроси, които изпратихме към пиара на болницата. Нямахме възможност за задаване на уточняващи въпроси.
Публикуваме без редакция изпратените въпроси и съответните им отговори:
- Колко пъти на ден се прави дезинфекция в общите помещения на болницата?
- Според разработена и утвърдена със заповед на изпълнителния директор Програма за профилактика и контрол на вътреболничните инфекции, Приложение 3 - Дезинфекционна политика и определените в нея зони на риска.
- Има ли отделения, които се дезинфектират по-често?
- Да, отделенията включени в Зона с висок риск от възникване на вътреболничните инфекции:
Отделение „Съдова хирургия“, ІІІ отделение по вътрешни болести, гастроентерология и клинична хематология, клиника „Ортопедия и травматология“ , отделение „Урология“, Отделение Обща, гнойно-септична, детска и еднодневна хирургия, Отделение „Неврохирургия“, Отделение за интензивно лечение на заболявания с терапевтична насоченост, Отделение „Анестезиология и интензивно лечение“ – структура „Интензивно лечение на заболявания с хирургична насоченост“, структура„Анестезиология“, структура„ Интензивно лечение на заболявания в акушерството и гинекологията“, Централна операционна и Операционна в АГ-комплекс, Отделение по педиатрия, Отделение „Диализно лечение“, Мултипрофилно спешно отделение, Отделение по инфекциозни болести, Микробиологична лаборатория, отделение „Акушерство и гинекология“ –всички структури, отделение „Неонатология“, отделение „Ушно-носно-гърлени болести“, както и всички изнесени извън отделенията операционни зали, всяка болнична стая, в която е изолиран пациент.
- В болницата има ли топла вода?
- Да централно топлоснабдяване. По време на профилактика на топлопреносната мрежа се създава вътрешна организация.
- По какъв начин пациентите получават информация за състоянието си и лечението си?
- Съгласно национален рамков договор и утвърдени Инструкция за информиране на пациентите за вътрешния ред в УМБАЛ „Канев“ АД и за техните права и задължения и Ред за прием на пациентите в лечебното заведение и информирането им за техните права и задължения, утвърдени със заповеди на изпълнителния директор.
- По какъв начин тази информация се предоставя на близките на пациентите?
- Съгласно желанието на пациента, изрично уполномощените лица, които имат право, Ред за прием на пациентите в лечебното заведение и информирането им за техните права и задължения и Правила за организация на дейностите при изписване на пациенти от лечебното заведение, утвърдени със заповеди на изпълнителния директор, утвърдени със заповеди на изпълнителния директор.
- Кой следи за носенето на предпазна маска сред пациентите, които идват на преглед?
- Определени със заповед на изпълнителния директор длъжностни лица, които имат задължението да извършват съответният контрол.
- В болницата има ли недостиг на санитари?
- Не
- Как се дезинфекцират помещенията, в които са настанени пациентите (техните болнични стаи)?
- Съгласно Болничната политика за дезинфекция и Правилниците за устройството, дейността и вътрешния ред на всяко отделение, разработени от началниците на отделения и утвърдени от изпълнителния директор.
- По какъв начин се раздвижват пациентите на легло? Могат ли да излязат в коридора например?
- Да, съобразно тяхното моментно състояние и възможност от етапа на лечение.
- До Вас достигали ли са сигнали за грубо отношение към пациентите?
- Да
- Ако някой желае да подаде такъв сигнал, как може да го направи?
- Съгласно Ред за прием на пациентите в лечебното заведение и информирането им за техните права и задължения, утвърден със заповед на изпълнителния директор.
Действително получихме отговор от УМБАЛ „Канев” по сигнала на нашия читател за нередност там. Аз имам и един допълнителен въпрос – това ли е начинът, по който и пациентите в болницата получават отговори на запитвания си? При главоболие приемете метамизол. Или на простосмъртен език – аналгин.