“Линейки-копърки” мамят хората, сигнализира читател на ФАКТИ. Те лъжат хората с цени, качество на услугата и най-важното - че са спешна помощ.
Какви обаче са проблемите с “линейките-копърки”, според нашия читател?
Първо, те определят цената "на око" - в зависимост от клиента. Преценяват колко спешен е случаят и могат да вземат няколко пъти повече от регулярната цена на услугата, която в изрядна частна линейка би била 50 лева на курс в града без носене и без медицински екип. Читателят ни разказва за случаи на възрастни хора, на които са взимани по 700-750 лева. "Разбира се, те са изцяло в сивия сектор и не издават касови бонове", казва читателят ни.
Второ, качеството на услугата е ниско. В повечето случаи „линейките-копърки“ са стари линейки. "Вие, неразбирайки ще бъдете подведен, че са с оборудване, което те нямат или в най-добрия случай разполагат с кислород, който е крайно недостатъчен", казва читателят ни.
Трето, дезинфекцията е лоша. Според нашия читател, няма как да говорим за каквито и да е било санитарно-хигиенни норми в „линейките-копърки“. "Те нощуват в къщи с прасета. Собствениците им не извършват дезинфекционни мероприятия, така както се извършват в големите фирми, където има правилници, контрол и т.н. Използват се едни и същи чаршафи. Линейката не се почиства след всеки пациент. Самите шофьори не си сменят екипите", възмути се читателят ни.
Четвърто, имитират Спешна помощ и се отзоват на случаи, на които нямат право. Съгласно Закона за здравето, спешната помощ се извършва, организира и финансира от държавата. Тоест частна спешна помощ не може да съществува, съгласно закона. Частните линейки могат да извършват всичко друго - например медицински превоз, но не и спешна помощ.
Пето, лъжат, че идват с медицински екип. "Дори и да сте в нужда, не ги викайте, защото „линейките-копърки“ идват без медицински екип, а само Ви подвеждат, че са такъв. Вие няма как да проверите дали пристигналите лица са компетентни. Единствено ще си създадете още повече проблеми", казва читателят ни.
Спешните състояние, които Законът за здравето описва като остро или внезапно възникнала промяна в здравето на човека, която изисква незабавна медицинска помощ могат да се обслужват само и единствено от държавната спешна помощ.
Не такъв обаче е случаят на 33-годишния мъж, който почина в София, чакайки линейка и прием в болница, казва читателят ни. Момент от този разказ е, че освен спешна помощ, той вика и частна линейка, която се оказва „линейка-копърка“, според нашия читател. Представя се и за „бърза помощ“ – видимо от надписите на линейката, която виждаме в репортажите на Нова телевизия. Друг момент е, че, по думите на представителя на тази помощ, той се включва в „сърдечна реанимация“ на починалия млад мъж.
Подобна дейност, според нашия читател, е напълно неправомерна. Лицето А.Д., което в репортажите на Нова телевизия разказва как се включва в „сърдечна реанимация“ пък не присъства в публичния регистъра на българките лекари и съответно няма УИН код. Според нашия читател, същото лице няма завършено медицинско образование, нито такова за парамедик. В Търговския регистър обаче е видимо, че той е управител на пет фирми за частни линейки, като една от тях дори носи в името си твърдението, че става дума за бърза помощ - "ПЪРВА ЧАСТНА БЪРЗА ПОМОЩ" ЕООД.
Предмета на дейността на фирмата е „спешен медицински транспорт (…) изграждане, поддръжка и експлоатация на телефонен център за спешни услуги с кратък телефонен номер с национално покритие; (…)“. "Последното видно имитира националния спешен телефон 112", казва читателят ни и допълва: "Ето това е един класически пример за „линейка-копърка".
"Не се лъжете, а подбирайте внимателно какви линейки викате", казва читателят ни. Той не смята, че всички частни линейки действат неправомерно, напротив - като човек, за съжаление с опит, ни дава съвети. "За да не останете излъгани в последния момент, предварително изберете фирма за частни линейки, която да извикате в случай на необходимост. Гледайте това да е сериозна и голяма фирма, която разполага в повече линейки. Гледайте да имат медицински екипи. Потърсете повече отзиви от други клиенти, а не написани от тях. Гледайте да са нови и да имат оборудване. Например ЕНА първа помощ - те имат 120 частни линейки, извършват неотложна помощ и медицински транспорт", каза нашият читател.