Отидете към основна версия

2 514 7

Йордан Арабаджиев пред ФАКТИ - защо протестират българските превозвачи

  • българия-
  • турция-
  • гкпп капитан андреево-
  • гкпп лесово-
  • граница-
  • превозвачи

"В момента един камион, който влиза в България чака от порядъка на между 90 и 95 часа – това са 4 дни. Ние смятаме, че това е абсолютно неприемливо като време за изчакване на границата", каза Арабаджиев

Снимка: БГНЕС/Архив
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

„Вчера протестирахме съвсем символично и проведохме среща с колегите от турската асоциация на превозвачите (б.р. Асоциация на превозвачите на Република Турция), като целта ни беше да алармираме държавните институции и на двете държави – митници, гранична полиция, че времето за изчакване на влизане в България е изключително дълго. В момента един камион, който влиза в България чака от порядъка на между 90 и 95 часа – това са 4 дни. Ние смятаме, че това е абсолютно неприемливо като време за изчакване на границата“.

Това каза пред ФАКТИ изпълнителният директор на Съюза на международните превозвачи в България Йордан Арабаджиев. Свързахме се с него, за да говорим за исканията на българските превозвачи по отношение на преминаването на българо-турската граница при влизане в България. Припомняме, че вчера превозвачите протестираха символично на ГКПП „Капитан Андреево“.

„Няма друга такава граница, на която да се чака толкова“, каза Арабаджиев. „Приемаме, че колкото и натоварен да е един граничен пункт, в рамките на 10 до 12-15 часа може да се мине“, допълни той.

„Ако не се чака на границата, камионът ако тръгне днес от София, вечерта ще е разтоварил в Турция. На следващия ден ще е натоварил и ще се е върнал пълен в България. Курсът се извършва за един ден, но камионът, за да влезе само в България стои и чака 4 дни на границата“, каза още Арабаджиев.

На въпроса как си обяснява дългото чакане, той отговори: „Причините са много и са комплексни. Ние считаме, че първо, пунктът като инфраструктура не е предвиден да поеме такъв огромен трафик, но пък в същото време очакваме, че с определени действия – например от страна на Гранична полиция с кадрово обезпечаване, с назначаване на още хора, ще може да се извършват проверките за емигранти, където в момента е най-големият проблем като време. Тогава би могло да се увеличи пропускателната способност.

Вече имаме подкрепата и разбирането. Очакваме в следващите дни да има пусната обществена поръчка за осигуряване на още един коридор, с което да се увеличи пропускателната способност на пункта. Говорим не само за ГКПП „Капитан Андреево“, но за ГКПП „Лесово“, там също се чака толкова“.

Относно икономическите вреди, което това дълго чакане нанася на фирмите превозвачи, Арабаджиев каза: „Това е деликатен момент, тъй като ако, примерно товарът е с определен срок на доставка – в определен ден и час да бъде доставен, и заради чакане на границата не пристигне, тогава всеки един ден забавяне превозвачът дължи неустойка от порядъка на 100-150-200 евро на ден. Отделно от това, когато един камион стои на едно място, той не генерира приходи. През това време върви заплата на шофьора, командировъчни. Тоест превозвачът има едни разходи от 100-150 евро, които са перманентни, постоянни. Независимо дали камионът ще върви или няма да върви, тези разходи са си факт“.

По повод причината за съвместната работа с турските превозвачи и обръщането на вниманието и на българските, и на турските власти към проблема, Арабаджиев каза: „Ние считаме, че проблем има и от двете страни. И затова искаме да привлечем вниманието и на двете държави. Не искаме да обвиняваме никого, искаме да покажем, че време от порядъка на 4 дни, които един камион да престоява на границата не е нормално“.

Според Йордан Арабаджиев, проблемът с бавното влизане в България съществува от около месец и половина. „През последния месец и половина започна да ескалира напрежението, да се увеличава чакането. Границата е такава, че има непрекъснат трафик, непрекъснато пристигат камиони. Така се натрупва една опашка, която трябва да бъде изчистена, за да може да се влезе в нормален ритъм. Знаем, че митницата работи почти на пълния си капацитет, но мисля, че може да се направи още, за да се намали това чакане“, каза той.

„Кадрово трябва да бъдат обезпечени и „Лесово“, и „Капитан Андреево“. Най-вече към Гранична полиция, за да може по-бързо да се извършва проверката за мигранти“, каза изпълнителният директор на Съюза на международните превозвачи в България в края на разговора ни.

Поставете оценка:
Оценка 5 от 2 гласа.

Свързани новини