Отидете към основна версия

4 858 23

Симеон Ставрев за ФАКТИ: Увеличават косвените данъци на софиянци, вместо да строят обществени паркинги

  • симеон ставрев-
  • демократична българия-
  • столичен общински съвет-
  • синя зона-
  • паркиране-
  • софия-
  • градски транспорт

“ГЕРБ не правят тези паркинги и това е голямата драма", каза общинският съветник от "Демократична България" в СОС

Снимка: ФАКТИ
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Симеон Ставрев е общински съветник от “Демократична България” в Столичния общински съвет. Миналата година Ставрев задава въпрос относно приходите от синя и зелена зона, от глоби със скоба и глоби на репатрирани автомобили и как се харчат тези приходи. Получава стряскаща информация - става ясно, че през 2019 година Центърът за градска мобилност почти не е инвестирал в обществени паркинги и тротоари. На фона на това от вчера синята зона в София обхваща почти двойно повече места. Причината - по-голям приход от синя и зелена зона към ЦГМ.

Увеличението на обхвата на синята и зелената зона идва след Решение № 704 на Столичния общински съвет от 28.10.2021 година. Мнозинството в него продължава да е от представители на ГЕРБ.

Относно синята зона, но и изцяло за проблемите на движението в София, от ФАКТИ разговаряхме със Симеон Ставрев, общински съветник и член на Комисията по транспорт и пътна безопасност в Столичния общински съвет.

“Ние сме против увеличаването на синята зона, защото с него не се намира решение на проблема. В случая от ГЕРБ предложиха и се прие паркирането за един час от 1 лев да стане 2 лева, съответно винетният годишен стикер за живущите в зоната се повишава. Тяхната логика е, че когато е по-скъпо, то е по-неатрактивно, че по-малко хора биха искали да плащат тази цена. Съответно трафикът в синята и зелена зона би трябвало да намалее. Факт е, че когато се увеличат цените в зона за паркиране, тя ще стане по-неатрактивна за хората.

Факт е още, че тези зони за паркиране са много натоварени. От информация, която аз съм искал официално от Центъра за градска мобилност, става ясно, че има моменти, в които някои от подзоните са буквално 100% натоварени, което означава, че място за паркиране там не може да се намери. Това генерира още трафик, защото колите започват да търсят свободни места, а такива няма.

Разбирам аргументите от тяхна страна, но те не предлагат истинското решение. Истинското решение е да се построят обществени паркинги, които да поемат част от колите, съответно част от улиците да се освободят от паркираните коли”, обясни Ставрев.

“В същия въпрос, който им задавам за натовареността през 2019 година, питам и колко пари са инвестирали. Когато зоните за паркиране се правеха, идеята беше - и се надявам още да е, част от средствата от тях да се инвестират в обществени паркинги и да се ремонтират тротоари. Отговорът беше, че за 2019 година са завършили и въвели в експлоатация вече построения от “Метрополитен” паркинг на метростанция “Стадион Васил Левски”. В това са отишли около 10% от приходите от синя и зелена зона, други 5% са инвестирали в тротоари, всичко останало - за градския транспорт.

Няма проблем ние да дотираме градския транспорт, но големият проблем е, че не решаваме проблема с паркирането. На друго мое питане колко МПС-та са регистрирани в София, установихме, че моторизацията в града всяка година се увеличава. Буквално за последните 10 години колите в София са се удвоили. Нашите улици са си същите, но имаме два пъти повече коли. Това, че увеличават зоните като обхват и цена не премахва автомобилите в града. Или трябва да се вземе кардинално решение да се намали броят на колите, което предполагам, че по никакъв начин няма да се случи, или трябва да се намери някакъв адекватен начин за паркирането на тези коли. Щом улиците не стигат, това означава, че трябва да се правят паркинги”, каза още общинският съветник.

“ГЕРБ не правят тези паркинги и това е голямата драма. Моята позиция като общински съветник от “Демократична България” е, че аз няма постоянно да одобрявам някакви увеличения на косвените данъци на софиянци, след като не може да се намери решение на проблема, заради който се събират тези пари - няма паркинги”, каза още Ставрев и посочи, че добро място за подземен паркинг би било например площад “Македония”.

“Проблемът с паркирането е във всички квартали, не само в центъра, където в момента таксуваме хората. Какво още ще предложи Фандъкова - да разрастваме до безкрай синята и зелената зона. Това не е решението. Решението са именно обществени паркинги”, категоричен беше Симеон Ставрев.

“Освен да повишат цената, от ГЕРБ увеличиха и времетраенето на зоните. Миналата година Столичният общински съвет уеднаквихме това времетраене, което според мен много улесни хората. Сега вече времетраенето на синята зона в делнични дни е до 20:00 часа - с половин час повече от времетраенето на зелената зона. Според мен това ще обърква много хора. Усложняването на услугите усложнява живота на хората. Това беше другата причина, поради която не подкрепих това предложение”, каза още той.

Общинският съветник коментира още въпроса със “служебните абонаменти” за паркиране. “На ЦГМ се плаща такса дадени паркоместа да бъдат използвани от юридически субекти. Цели улици обаче са окупирани от “служебни абонаменти”. Това премахва възможността други хора да паркират там. В София има много “служебни абонаменти” и ГЕРБ не решиха този проблем. С промените в Наредбата служебните абонаменти се ограничават до 5 на институция или фирма. На практика обаче в една сграда, понякога дори на един адрес, биват регистрирани множество дружества. Така цялата улица “изчезва” - на нея няма възможност за паркиране”, каза той и като решение посочи ограничение върху броя паркоместа, които могат да бъдат “служебен абонамент” на всяка конкретна улица.

Симеон Ставрев изрази мнение, че предвид факта, че голяма част от приходите на ЦГМ идват именно от платено паркиране в зона, разширяването на зоната всъщност се прави именно с цел повече приходи. “Твърдя, че загубата на ЦГМ продължава да се увеличава заради липсата на основния им приход - пътувания с градски транспорт. ЦГМ събира парите от продажбата на билети и карти за градския транспорт, парите за паркиране и парите от глоби. С тези средства формират бюджет. Казват, че заради COVID-19 пътниците в градския транспорт са намалели, съответно и техните приходи”, посочи той.

“Тук трябва да споменем новата тикет система, която ще ни излезе точно 97 милиона лева без ДДС. ЦГМ си позволява да изхарчи толкова много пари за система за таксуване на пътниците, докато продължава да ни обяснява, че има сериозни проблеми с приходите, защото няма достатъчно пътници. Ако има съвършена тикет система за толкова много пари, се предполага, че тя може да привлече нови пътници, защото е удобна, има много лесни начини за плащане, има много различни тарифи. Повечето пътници в градския транспорт донякъде решава проблема с паркирането, защото ако качим повече хора в градския транспорт, това означава, че много хора ще оставят колите си и няма да паркират в синя и зелена зона”, обясни Ставрев.

Общинският съветник коментира, че според него съществува аномалия в събирането на парите от билети за градския транспорт. “В София има три превозни оператора, извън Центъра на градска мобилност. “Столичен автотранспорт” и “Столичен електротранспорт” са две от тези три общински транспортни дружества. Те продават билети от името на ЦГМ и оставят процент при себе си. “Метрополитен”, които също са общинско дружество, не продават билети и карти на ЦГМ, продават самостоятелно. Приходите от метрото не отиват при ЦГМ, а “Метрополитен” сами разполагат с тях. Не всички пари от билети и карти отиват в ЦГМ, което е странно. Ако искаме да опростим системата, ЦГМ ще може да има по-ясна концепция какви приходи и какви разходи има”, посочи той и обясни, че системите на метрото допълнително се връзват към новата тикет система, собственост на ЦГМ, което допълнително усложнява и оскъпява системата.

Според общинския съветник ЦГМ трябва да добие по-ясна представа какви приходи и какви разходи има, защото решението с многото коли и паркирането в София следва да дойде именно от приходите на ЦГМ. “Решението да не се инвестира в обществени паркинги за мен просто отлага решаването на системния проблем с паркирането”, категоричен е той.

Разговорът премина към въпроса дали разширяването на синята зона не идва като “отмъщение” от страна на ГЕРБ за високите резултати на “Демократична България” именно в София на парламентарните избори на 11 юли - теория, която е застъпена в интернет пространството. “Факт е, че на изборите през лятото ДБ беше първа сила в София. Това, което мога да кажа за централните райони, където районни кметове са преимуществено представители на ДБ, е, че тези районни кметства системно страдат от липса на финансиране”, коментира Ставрев.

Той даде и пример: “Районният кмет на район “Средец” Трайчо Трайков например трябва да избира между това дали да ремонтира настилката на тротоарите или да направи скосяванията при кръстовищата. Съответно той трябва да прецени кое е по-важно, защото няма пари и за двете. Парите за тротоари би трябвало да дойдат именно от Центъра за градска мобилност, защото район “Средец” е синя зона. Тротоарите могат да се ремонтират с пари на ЦГМ, ако тези пари бъдат разпределени там от Столичния общински съвет и Столична община, но това не се прави”.

“Според мен съвсем целенасочено на районните кметове на “Демократична България’ не се дават достатъчно средства, за да не може да ремонтират базова инфраструктура”, допълни той. “Ако искаме да свалим хората от колите и да ги качим на градския транспорт, трябва да им осигурим подходяща среда за придвижване”, допълни Ставрев.

В края на разговора общинският съветник предложи решение на проблема с придвижването в столицата. “Истинското решение на всичко е да се довърши Околовръстният път, както и основните булеварди, обещани от Фандъкова преди всичките ѝ мандати като кмет, по които почти нищо не се прави. Когато тази базова инфраструктура бъде завършена, колите ще бъдат изкарани от центъра, няма да минават от там. Така и трафикът ще бъде изкаран. Другото са велоалеите - нещо, което е абсолютно забравено от администрацията на Фандъкова. София е град, в който може много да се кара колело. Мразовитите дни не са толкова много. Ако въобще не се инвестира във велоинфраструктура, няма как хората да се качат на колелата. А ако се качат, ще намалеят хората, които се придвижват със собствен автомобил. Колкото повече подобряваме веломрежата и градския транспорт, толкова повече хора ще слязат от колите. Убеден съм също, че маршрутите на половината линии на градския транспорт могат да се преправят, за да отговарят по-добре на нуждите на пътниците”, завърши Симеон Ставрев.

Поставете оценка:
Оценка 3.7 от 12 гласа.

Свързани новини