Отидете към основна версия

4 211 22

Методи Лалов пред ФАКТИ: Никаква промяна не е възможна без реформа на прокуратурата

  • методи лалов-
  • правителство-
  • съдебна реформа-
  • реформа на прокуратурата-
  • кпконпи-
  • прокуратура-
  • иван гешев-
  • йорданка фандъкова-
  • демократична българия

"Мисля, че ползите, които едно такова разнообразно правителство може да доведе, ще са повече от евентуалните опасности", каза юристът за бъдещото редовно правителство на България

Снимка: ФАКТИ
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Методи Лалов е обективен и искрен събеседник, с принципни позиции, които винаги изразява и отстоява без да се поддава на чуждо влияние. Това не се е случвало нито в съдебната система, нито във вътрешнопартийната му дейност в "Да, България", нито като общински съветник от "Демократична България" в Столичния общински съвет. Никъде той не е бил подвластен на зависимости и включително поради това погледът му реалността е максимално обективен.

Именно предвид този факт от ФАКТИ решихме да потърсим коментара му по най-различни теми - като започнем от все още негласуваното към момента на публикуване на това интервю, но сигурно в случването си бъдещо редовно правителство на България, минем през съдебната реформа, Гешев и потресаващото управление на София от Йорданка Фандъкова, за да стигнем до миналото, настоящето и бъдещето пред "Демократична България".

Методи Лалов е юрист, бивш съдия, председателствал Софийски районен съд. През 2019 година напуска съдебната система, за да се впусне в политиката посредством членство в партия "Да, България". От същата година е общински съвет в Столичния общински съвет от групата на "Демократична България", която председателства до септември тази година. Подава оставка от длъжността на 8 септември 2021 година, като уточнява, че тя "не е по лични причини, както е модерно да се мотивират оставките в политическата ни реалност".

Интервюто ни с Методи Лалов четете в следващите редове:

- Г-н Лалов, какво Ви подсказа житейският Ви опит и политически инстинкт, след като в събота видяхте кои са министрите, които ще председателства Кирил Петков?

- Не може да се даде еднозначен отговор, тъй като правителството се състои от разнообразно представителство, излъчено от различни политически сили. Представителите на "Демократична България" у мен пораждат добро отношение, защото това са хора професионалисти в своята област. Един Божидар Божанов е всепризнат в своята сфера - и от политически противници, и от приятели. Той е безспорна фигура, която може да бъде не само мотор, но и по същество да доведе до промяна в областта на дигитализацията.

Борислав Сандов от "Зелено движение" също е доказан в своята област.

Разбира се, и Надежда Йорданова, която не само като заявки през годините е доказала, че работи за съдебна реформа и е човек от юридическите среди, адвокат.

Мисля, че ползите, които едно такова разнообразно правителство може да доведе, ще са повече от евентуалните опасности.

Няма как да скрия, че лица като Корнелия Нинова будят у мен скептицизъм, но отново ще кажа - ползите могат да бъдат по-големи, така че има смисъл да дадем шанс, кредит на доверие на това правителство. Всичко ще бъде въпрос на доказване. В тази посока сочи житейският ми, а вече и политически опит.

- Смути ли Ви заявката на Кирил Петков за вменяване на разследващи функции на КПКОНПИ без абсолютно да спомене задължителната реформа на прокуратурата и отстраняването на Иван Гешев от поста главен прокурор на брифинга преди два дни?

- Не ме смущава, тъй като не може от едно изказване да правим окончателен извод. В дългосрочен план заявките многократно бяха, че ще се прави реформа на прокуратурата. Въпрос на различни гледни точки е дали да се започне от КПКОНПИ и дали да ѝ се вменят разследващи функции. Факт е обаче, че без реформа на прокуратурата, никаква промяна не може да бъде възможна, защото който и орган да извършва разследване, в крайна сметка, когато става въпрос за наказателно производство се опира до прокуратурата. Според Конституцията тя има абсолютно монополна роля дали да повдигне обвинение или не срещу някое лице.

Мисля, че това изказване на Кирил Петков не обхваща всички аспекти на съдебната реформа. Убеден съм, че и Надежда Йорданова ще бъде гарант за това да не си останем само с реформиране на КПКОНПИ. Реформирането на КПКОНПИ е по-лесната задача, тъй като зависи от обикновено мнозинство в Народното събрание. Докато реформирането на прокуратурата, особено по-същестествено, касае и конституционни мнозинства.

- Какво може да промени управляващото мнозинство в Закона за съдебната власт и Наказателно-процесуалния кодекс, за да се направят крачки в посока съдебна реформа в рамките на обикновеното мнозинство в Народното събрание?

- В Закона за съдебната власт може да се премахне предварителната проверка. Чрез промени в този закон може да се реформира и функционирането на Висшия съдебен съвет. В Наказателно-процесуалния кодекс може да се въведе обжалваемост, съдебен контрол върху отказите на прокуратурата да образува наказателно производство или за привличане на дадено лице като обвиняем. Това са възможни стъпки, които трябва да бъдат направени и съм убеден, че това ще се случи. Ако не, очаквам от представителите на "Демократична България" в правителството и парламента реакции в тази посока.

Правителството зависи от всеки един от членовете му, няма малки и големи, доколкото всеки глас е важен за функционирането му. Възможностите са изравнени. Ако някоя от останалите политически сили се опита да саботира съдебната реформа, това нещо ясно трябва да бъде казвано - кой каква отговорност и вина има, ако това нещо се случи.

- С оглед на това, че по всяка вероятност няма да е възможно да се формира мнозинство за промяна на Конституцията, посредством която да бъде отстранен Иван Гешев от поста му, трябва ли да бъдат подновени масовите протести срещу него?

- За мен да. Аз съм радетел на това гражданите да показват ясно чрез мирни, но масови протести в рамките на законите, кои институции от държавната власт не функционират. Ясно е, че прокуратурата е едно от звената и конкретно главният прокурор.

- Настоявате и за масови протести срещу столичния кмет Йорданка Фандъкова, които да доведат до свалянето ѝ от ключовия пост, който заема.

- Кметът на София Йорданка Фандъкова, подобно на Борисов е спирачка за развитието на града вече десетки години. Видимите показатели за недобро управление, за корупция, са на всеки ъгъл. Като започнем от чистотата, минем през качеството на ремонтите, закъсалия градски транспорт, Центъра за градска мобилност, който продължава да е черна дупка, от която изтичат милиони и която се ръководи от Дилчев, бивш кмет на район, който гражданите не избраха, и стигнем до назначенията на хора като Ивайло Иванов в Столичен инспекторат. Също може да бъде посочено и недоброто разходване бюджета, мръсният въздух, заради който вече имаме осъдителни съдебни решения по отношение конкретно на Фандъкова в качеството ѝ на кмет, защото не е предприела мерки, изграждането на инсинератор, т.е. инсталация за изгаряне на боклук в сърцето на София, и то при съдебно решение да се обяви цялата информация по този проект - нещо, което не се случва и към настоящия момент.

Можем с дни да говорим за безобразията на Фандъкова. Да чакаме още две години, за да изтече нейният мандат, това е изключително дълго време. Тя е избрана с изключително ниско доверие, като на този фон имаше и съмнение за купен вот, особено в кварталите Христо Ботев и Факултета.

Фандъкова трябва да бъде свалена от управление преди да изтече мандатът ѝ. В противен случай просто ще губим време, през което проблемите ще се задълбочават, докато милиарди се усвояват не по най-добрия за гражданите начин.

- Да поговорим за теми, свързани с "Демократична България". От доста време насам Вие говорите за грешки в политическото обединение, като погледът Ви основно е насочен към партия "Да, България", чийто член сте. Имате ли съмнения, че може тези грешки да са умишлени и продиктувани от зависимости най-вече на лидерите в обединението или според Вас става въпрос просто за политическа недалновидност?

- На този етап информацията ми е за политическа недалновидност. Моите предупреждения, оплаквания и публично недоволство се потвърдиха с изборните резултати на "Демократична България". Ръководството на "Да, България" се опитва да извини това изборно фиаско с политическа конюктура, по-конкретно с появяването на "Продължаваме промяната", но липсва адекватен анализ, който да обясни защо се случи всичко това. Христо Иванов, Антоанета Цонева и Ивайло Мирчев не могат да обяснят защо през годините хора като Кирил Петков са напуснали "Да, България", защо Лена Бориславова - бивш член на Националния съвет на "Да, България", вече не в партията, а е едно от основните лица на "Продължаваме промяната"? Защо напуснаха хора като Любомир Авджийски? Защо Христо Христев напусна?

Защо "МлаДа България" (б.р. визира се младежката структура на "Да, България"), където имахме и кандидати за депутати като Константин Ангелов?, вече не са активни? Защо го няма Антони Герасимов и още десетки, десетки имена?

Всичко това е продиктувано от неумение да се управлява. Тези хора (б.р. ръководството на "Да, България"), водени според мен от добри намерения, ревниво пазят политическия шанс да участват в промяна на историята и пречат на всеки друг около тях да допринася за развитие, което е грешка. Без да споделяш отговорности, без да създаваш екипи, без да създаваш други ярки лица, които да разширяват приложното поле на "Да, България" и обединението, част от което е тя - "Демократична България", накрая си оставаш с 16 депутати. Говориш умно, говориш красиво, даваш добри предложения, но реално нямаш инструментариума, с който ти да си този, който извършва промените. И в такъв случай зависиш от Корнелия Нинова и ИТН.

Можеше на политическия терен освен "Продължаваме промяната" да имаме и "Демократична България" със значително по-голямо представителство. Ръководството обаче не отчита грешките. Аз зная как протичат националните съвети (б.р. на (Да, България"). В последно време поне малко се завърна демократичният дух, откакто публично отправих критики. Вече има дебат, макар той да е насочен към това да се хвърля вината за случващото се върху хора като мен.

Тук е мястото да кажа, че ако преди хвърлях вината върху Христо Иванов, Антоанета Цонева и Ивайло Мирчев, днес застъпвам мнението, че представителите в Националния съвет на "Да, България" са не по-малко виновни, тъй като това са хора, които гледат как пред очите им няколко човека ръководят партията като дружество и не взимат никакви мерки. Тоест пасивни зрители са. А когато не си активен, когато не изискваш отчет, не взимаш решения и съсредоточаваш властта в едни и същи хора, възможността тези хора да грешат се повишава.

- Ако на база това, което посочвате като слабости и грешки се спрем и на селфито на Владислав Панев с Делян Пеевски, ще се съгласите ли, че една немалка група от цялата демократична общност с поведението си, и то не вчера, демонстрират, че не гледат достатъчно сериозно на политиката и за тях тя е по-скоро едно от няколкото им хобита?

- Точно така е. Демократичните хора, които не са изцяло отдадени политиката, винаги могат с лека ръка при първата трудност да се обърнат и да кажат: "Оставям това, няма да се занимавам". Точно така е - едно допълнително занимание. А политиката е изключително сериозно занимание и трябва този, който се е захванал с нея да знае и каква отговорност носи такова занимание, и с какво се занимава.

Въпросното селфи на Владислав Панев в свой пост във Фейсбук го нарекох "политически инфантилно действие" и в крайна сметка то наистина е такова. Панев е човек, който дълги години е показвал, че работи за добри каузи, борил се е именно срещу хора като Пеевски, но тази снимка с неясно послание към гражданите, тъй като тя не беше придружена с текст, който да показва включително и иронично отношение, нанесе щети на "Демократична България". Владислав Панев пое своята отговорност, но дълги години тази снимка ще се използва от противниците на "Демократична България" - ще се спекулира с нея и ще се използва при изгодни случаи за внушения, които иначе нямат общо с истината.

Ще се повторя, но политиката е сериозно занимание, изисква се зрялост. Всяка стъпка трябва да бъде премисляна по отношение на последиците и трябва да се внимава.

- Виждате ли възможности "Демократична България" в този си състав на първо време да се съхрани, а след това и отново да тръгне нагоре електорално?

- Боя се, че с този ръководен състав "Демократична България" е изчерпала своите възможности за растеж. За мен хора като Атанасов, Мирчев и Цонева са изчерпали своите възможности да донесат някаква промяна. Но за съжаление и не виждам мнозинство от хора, които да ги заместят и в това е голямата опасност пред "Демократична България". Споменатите фигури са държали ключа за ръководството във всички аспекти - организационни структури, бюджет, медийна политика. Без да си създал организация, която да функционира като добре смазана машина извън своите лидери, такава организация - извън своите лидери, не може да съществува. Неведнъж съм казвал, че ако се случи така, че Христо Иванов напусне или не дай си Боже, казвам го в рамките на шегата и примера - го бутне трамвай, какво ще правим? Когато не си изградил добри структури със силни лидери и добър екип, ставаш незаменим, защото партията има авторитарен характер.

Лошото е, че за всичко, които казвам, вместо да видя реакция, която до води до промяна, получавам вътрешнопартийни дисциплинарни производства. Веднъж бях наказан със забележка, защото публично изразих оплакване, че не ми се предоставя информация, което беше самата истина. Сега отново имам партийно дисциплинарно производство, като една от причините е, че съм призовал да се гласува за следовател Бойко Атанасов на изборите. Нима да призовеш да се гласува за един почтен човек означава, че отричаш своята организация? Разбира се, че не. Политическата система е толкова голяма, че има място и има нужда от хора като Бойко Атанасов.

Друго оплакване е, че съм подал сигнал за извършени хулигански действия от Бойко Борисов и това изглеждало като действие, което е одобрено от "Да, България", а пък то не било такова. Получава се така, че сякаш да сезираш институция за извършено нарушение от Бойко Борисов е нарушение.

Обвиняват ме също, че съм отсъствал от Общинския съвет, което е вярно. Бях в политическа кампания, случвало се е и когато съм имал уважителни причини - нещо, което е нормална процедура, спазвал съм закона, пускал съм уведомления и никога като общински съветник не съм ощетявал гражданството.

Оставам с впечатлението, че който критикува, опитват да го отстранят, за да нямат вътрешна критика. Това е изключително опасно и недемократично. Надявам се поне лидерите да осъзнаят, че организацията не може да върви по този път.

- Не числите Христо Иванов към хората, които са изчерпани за промяната?

- Христо Иванов е един от хората с изключителен потенциал като интелект и знания. За съжаление, обграден от тези хора, не дава резултатите, които според мен би могъл. Аз все още имам надежди, че този човек може да продължи да бъде един от лидерите на "Демократична България", но отговорността за случващото се е също толкова негова, колкото и на останалите изброени от мен лица. Той трябва или да се освободи от тях и да започне друг стил на управление на партията, или да си тръгне с тях.

Опасявам се, че "Демократична България" без Христо Иванов едва ли ще може да се запази като организация.

Поставете оценка:
Оценка 3.7 от 25 гласа.

Свързани новини