Отидете към основна версия

5 841 20

Симеон Ставрев за ФАКТИ: Най-вероятно в момента ЦГМ въобще не санкционира за неплатено паркиране

  • симеон ставрев-
  • цгм-
  • паркиране-
  • градски транспорт-
  • софия-
  • общински съветник-
  • сос-
  • столичен общински съвет-
  • център за градска мобилност

“Управлението на ЦГМ е доста странно и неясно”, заключи общинският съветник и посочи, че е редно да се мисли в посока как общинските дружества да бъдат оптимизирани

Снимка: ФАКТИ
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Грешка в софтуера на Центъра за градска мобилност, която причинява неотчитане на плащания за годишен винетен стикер за паркиране в синя и зелена зона - за това сигнализира столичният общински съветник от “Демократична България” Симеон Ставрев с публикация във Facebook.

“Получих сигнали от няколко човека, които са платили годишен винетен стикер за паркиране в синя и зелена зона на Центърa за градска мобилност, но са получили SMS/email, че той изтича, въпреки че още е валиден. ЦГМ са им казали, че грешка в софтуера на ЦГМ е генерирала стотици, възможно е да са и хиляди SMS/email съобщения, към коректно заплатили стикерите си собственици и работят по въпроса с грешните съобщения”, написа той в последния ден на януари.

За каква грешка става въпрос и какви са възможните нейни последствия - по тези теми от ФАКТИ разговаряхме с общинския съветник Симеон Ставрев.

“Получих три различни сигнала в един и същи ден, като хората ми показаха скрийншотове на получени съобщения от ЦГМ. Обичайно, когато ЦГМ изпращат съобщение за годишен абонамент, те го правят или по имейл, или със SMS. И тримата души бяха притеснени, защото могат, въпреки че са платили, да им сложат скоба на колата или дори да я вдигнат”, разказа той.

“Фактически самата грешка в софтуера се изразява в това, че хора, които са си платили за абонамент, който не е изтекъл, са уведомени, че трябва да платят, защото абонаментът им изтича или е изтекъл, което не е вярно. Основният проблем е, че щом в системата на ЦГМ има такова съобщение за валидността, то най-вероятно хората, които проверяват по улиците, получават същата информация. Предполага се, че базата данни е една и съща. Неслучайно отбелязах Центъра за градска мобилност във Facebook, за да отговорят веднага, вместо да изпратя писмо, на което да отговорят след два месеца, когато вече са отстранили проблема. Не реагираха по никакъв начин”, посочи Ставрев.

“Моето подозрение е, че се случва същото, което се случи при монтирането на новите знаци на новата синя зона - тоест не се санкционира. Преди около два месеца, когато синята зона се разшири, трябваше да се сменят обозначителните знаци. Имаше период, в който фактически знаците се сменяха, нямаше знаци, а устната заповед на ръководството на ЦГМ е била никой да не бъде санкциониран. Предполагам, че е възможно в момента да се случва същото - щом системата не работи, да не санкционират никого заради опасността да го направят неправомерно. Това, разбира се, води до загуби”, коментира общинският съветник.

Според Ставрев в ситуация с грешка на системата, единственият начин човек да докаже, че е платил дължимото на ЦГМ, е като пази платежния си документ - както касовата бележка, така и всякаква документация, изпратена по имейл. “Ако пазят документ, хората имат доказателство, че са платили. Според мен обаче най-вероятно служителите на ЦГМ в момента въобще не санкционират. Хората, които ми сигнализираха, не казаха, че имат скоба или са ги вдигнали. Това ме навява на мисълта, че не санкционират, защото знаят за грешката”, смята той.

“Няколко са странните неща в тази история - как може такова нещо да се допусне. Важно е да знаем и кой е правил софтуера, кой го е допуснал, грешката софтуерна ли е или е грешка от неправилно въвеждане на данни при мигриране на данни. Можем само да гадаем”, допълни той.

Междувременно в сайта и в страницата на Центъра за градска мобилност във Facebook уведомление към гражданите за съществуването на грешката липсва. Молба да носят със себе си документ за плащанията - също.

“Очевидно ЦГМ е структура, която не работи адекватно. След като има изпратени стотици, а сигурно и хиляди съобщения, има някакъв проблем, който не е съвсем ясно какъв е, кога ще бъде отстранен, кой е виновен за него, както и какви са загубите. В същото време ЦГМ мълчи”, коментира общинският съветник.

“ЦГМ постоянно обяснява, че има проблеми с приходите, а в крайна сметка приходите от паркиране и от градски транспорт отиват именно в касите на дружеството. В същото време с такива грешки си позволяват да губят пари - говорим за няколко дни, дори цяла седмица, в които е възможно никой да не е бил санкциониран за неправилно паркиране. Ако предположим, че няколко дни или седмици служителите няма да санкционират никого, трябва да сметнем и какви ще са загубите за ЦГМ.

От друга страна, кметът на София Йорданка Фандъкова иска близо 230 милиона лева помощ от държавата за градския транспорт на София. Това искане не може да бъде оправдано, при положение, че основното дружество, в което се разпределят финансовите потоци от градския транспорт и от паркирането - ЦГМ, не може да излезе публично и да обяви какъв е проблемът, защо тези съобщения се изпращат и колко пари ще изгуби от грешката”, посочи Ставрев и изрази мнение, че най-вероятно системата, отчитаща паркирането и в която вероятно се корени проблемът, е правена по обществена поръчка.

Общинският съветник разказа и за следната добра практика от Варна - плащане за паркиране в зона не чрез SMS, което най-обичайното плащане в София, а чрез дигитален портфейл в приложение. “За София също има подобен портал, през който може да се плаща с дигитален портфейл. Масово обаче това не се знае от гражданите, тоест ЦГМ не е направил достатъчно, че да популяризира този начин. Така вместо някакъв приход да отива към мобилните оператори, той ще влиза директно в ЦГМ”, обясни той.

“Управлението на ЦГМ е доста странно и неясно”, заключи той и посочи, че е редно да се мисли в посока как общинските дружества да бъдат оптимизирани.

“В София има три транспортни оператора, над които е ЦГМ. Трите оператора са метрото, електротранспорта и автотранспорта, отделно ЦГМ. ЦГМ издава билети и карти за наземния градски транспорт, като ги продава и в електротранспорта, и в автотранспорта. Метрото отделно продава билети само за метрото. Отделно ЦГМ се занимава с паркирането. В момента парите от паркирането, които трябваше да са за обществени паркинги и ремонт на тротоари, фактически се превръщат в помощ за градския транспорт и не се използват за строене на паркинги и тротоари”, обясни Ставрев и допълни:

“Моето мнение е, че нямаме нужда от три транспортни оператора и от ЦГМ. Има логика трите транспортни оператора да се обединят с ЦГМ, за да се намали бюрокрацията и разходите за администрация. Отделно е паркирането - не съм убеден, че има нужда то да се управлява от ЦГМ, защото той тотално не се справя с това. Или трябва да изнесем “Паркинги и гаражи” като отделно дружество, или ако остане в рамките на ЦГМ, мениджмънтът да работи за това да се инвестира в строене на паркинги”.

“Идва и големият въпрос за тарифната политика и как тя има нужда от опростяване. Има прекалено много различни видове карти и билети. Нашата цел е да вкараме повече хора в градския транспорт и да ги свалим от колите. Това ще стане по два начина - ако може да стигнеш по-бързо от точка А до точка Б с градски транспорт, отколкото с кола, и ако направим превозните документи по-атрактивни”, посочи още той.

Ставрев обърна внимание също на факта, че в момента, въпреки новата тикет система за 97 милиона без ДДС, продължаваме да не можем да си купим билет за метрото в наземните линии и пунктове за продажба и обратното - билет за наземните линии в линиите на метрото. Общинският съветник отбеляза и как в момента продажбата на транспортни документи от алтернативни източници като банки и мобилни оператори също не е развита добре.

“От една страна, най-вероятно в момента се губят пари от несанкциониране за неправилно паркиране, от друга страна, губят се пари от липсата на алтернативни канали за продажба на превозни документи, от трета страна, губят от това, че в метрото не се продават карти за наземен транспорт. В същото време Фандъкова казва колко лошо е положението, как са нужни допълнителни 230 милиона лева. Пак в същото време в Столичния общински съвет периодично се появяват доклади от общински съветници от ГЕРБ и ВМРО, които предлагат заеми от 4-6-10 милиона на автотранспорта или електротранспорта, за да покрият разходи, като се предполага, че ще върнат тези заеми някога. В тези доклади има таблици за разходи, но не и фактури. На моя въпрос как да подкрепя такъв доклад, след като изпълнителният директор - например на “Автотранспорт”, дава този отчет, но данните не са подплатени с договор или фактура. Тоест как можем да дадем тези заеми, след като не знаем дали тези дружества се управляват адекватно. Тази безотговорност продължава да се толерира от общинските съветници на ГЕРБ, а от друга страна, кметицата продължава да иска пари. В цялото това нещо няма икономическа логика, логиката може би е друга”, завърши той.

Поставете оценка:
Оценка 4.3 от 6 гласа.

Свързани новини