Тежката катастрофа на Георги Семерджиев в София, при която загинаха две млади жени, има голям обществен отзвук. Какви санкции да имаме, за да намалим рецидивистите на пътя. По темата говорим с Владимир Тодоров, председател на Асоциацията на пострадалите при пътнотранспортни произшествия. Ето какво каза той пред ФАКТИ.
- Г-н Тодоров, станахме свидетели на поредната тежка катастрофа с жертви в София. Чухме различни коментарите, но какви поуки можем да си извлечем от тази трагедия? Поредният шофьор, който е карал с комбинация алкохол и наркотици…
- Поуката е, че досегашната система, която е в сферата на пътната безопасност, не работи. Дебело го подчертавам. Станахме свидетели на емблематичен пример на човек, към когото пътна полиция каквото е трябвало да свърши, го е свършила. Взели са му книжката, свалени са му номерата, глобен е през годините с над 8000 лева, отнели са му 85 точки. От законова гледна точка има ли още какво да му се направи? И този човек продължава да шофира. И така ние се задаваме въпроса дали тези съществуващи санкции работят. Явно не работят. Или поне в този конкретен случай. И за това от Българската асоциация на пострадалите при катастрофи предлагаме два варианта. По-лекият е временно блокиране на автомобила на водач, който е хванат с наркотици.
Автомобилът да бъде спрян от движение и иззет на паркинг за срока на санкцията на водача.
Санкцията за водача е, че остава без книжка за една и две години. За същия срок автомобилът да не може да се ползва без значение дали е собственост на водача, на фирма, на лизинг, на приятел, на познат и т.н.
А при рецидив автомобилът да се конфискува, независимо чия собственост е.
Ако на 5 юли въпросният Георги както са го спрели и е установено, че кара под въздействието на наркотици, му бяха взели колата, тежкият инцидент нямаше да се случи.
- Това е образно казано, защото той може да вземе колата на приятел…
- Всеки така казва и съм съгласен. Но… Когато въпросният приятел знае, че дава колата си на човек, който употребява наркотици, и така може да остане без кола, ако го спрат, дали ще му я даде? Бихте ли си дал колата ей така… Хайде да погледнем от тази гледна точка. Няма съвършен закон, който да изчисти всички възможности, но това ще бъде много силна санкция, която ще е възпираща.
- От дълги години се сблъсквате с казуси по различни катастрофи. Но какво е съотношението „алкохол“ и „дрога“ при пътните инциденти като статистика, както и комбинацията от двете?
- До преди няколко месеца нещата бяха 50:50 – алкохол и дрога. В последно време наркотиците взимат превес.
- С какви тестове разполага КАТ?
- Много са добри и качествени. В момента наркотиците са по-опасния фактор на пътя.
- С теста всичко ли може да се хване…
- Широкоспектърни са. Има 5-велентни, има 7-валентни, така че хващат богата палитра, ако мога да се изразя така. Говорим за безпроблемно откриване на кокаин, амфетамини, марихуана и т.н.
- Темата за конфискацията, която повдигате, винаги среща отпор…
- Така е, но съм готов да споря. Най-често отпорът идва от депутатите, защото от тях зависят, все пак, промените в законите. Тезата им е, че така се нарушавали правата на човека, че частната собственост е неприкосновена и т.н. В нашето законодателство има прецедент и той е пряко свързан с темата за наркотиците, когато става въпрос за конфискация на автомобил. За какво става въпрос. Автомобил се конфискува, ако е задържан на границата с наркотици. Тогава никой не пита чия собственост е автомобилът. Просто се конфискува. В други държави се конфискуват автомобили за много по-малки нарушения. В Швейцария караш на магистралата с 50 км/ч над разрешената скорост и ти конфискуват колата. И в случая у нас не мога да схвана тази криворазбрана теза да защитаваме нарушителите. Че ще им нарушим правата на нарушителите… А родителите на тези деца какво? Техните права… Родителите дали ги интересува автомобилът дали е личен, дали е на фирма, дали на приятел…
- При наличие на алкохол и наркотици, открити у водача, застрахователят отпада като опция за обезщетение…
- Тук ще има проблем. Ако виновникът влезе в затвора, какво става. Тук е намесен и Гаранционният фонд, защото имаме чужди номера, но това са неща, които тепърва ще се изясняват.
Отидете към основна версия
13 Юли, 2022 16:00 5 917 115
Владимир Тодоров пита през ФАКТИ: Приемате ли! Караш надрусан, конфискуват ти колата!
Досегашната система, която е в сферата на пътната безопасност, не работи, казва юристът
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.
Поставете оценка:
Оценка 4.3 от 50 гласа.