16 Септември, 2024 13:08 5 700 51

Капитан Тодор Пенев пред ФАКТИ: Според мен имаме 100% липса на опит за излизане от създала се ситуация във въздуха

  • тодор пенев-
  • катастрофа-
  • самолет-
  • граф игнатиево-
  • пилоти-
  • обучение

В авиацията няма място за недостатъчно тренирани пилоти за справяне с нестандартни ситуации, казва експертът

Капитан Тодор Пенев пред ФАКТИ: Според мен имаме 100% липса на опит за излизане от създала се ситуация във въздуха  - 1
Кадър: БНТ
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

От 1952 г. до 1991 г. в българските Военновъздушни сили са станали 134 катастрофи, при които загиват летците, а самолетите са напълно разрушени. Само през 1973, 1984 и 1990 г. няма катастрофи .Това показва статистика от 2021 г. на БТА. През юни 2021 г. – МиГ-29 изгуби радиовръзка и изчезна от радарите над водите на Черно море край Шабла. Там се провеждаше тактическо учение с бойни стрелби „Шабла 21“. Пилотът Валентин Терзиев загина. Сега двама пилоти загинаха, след като военен учебен самолет L-39 ZA се разби в района на Трета авиобаза, известна като "Граф Игнатиево", при изпълнение на сложна маневра на пределно малка височина. Това са 51-годишният майор Петко Димитров и 28-годишният старши лейтенант Венцислав Дункин. Какво може да е довело до инцидента… Пред ФАКТИ говори капитан Тодор Пенев - бивш пилот, инструктор и авиационен експерт.

- Капитан Пенев, станахме свидетели на поредния инцидент с паднал военен самолет. Сега това стана на базата в „Граф Игнатиево“. Как гледате на случая, какво може да е станало?
- Разтревожени сме, говоря за хората в бойната и гражданската авиация, защото всеки случай със загинал човек е нещо много страшно. С много колеги в авиацията говорим по темата. Включително чуваме и бивши министри на отбраната, които много добре знаят, че и самите те имат вина. Няма как да не сме разтревожени. Самите пилоти в бойната авиация също са разтревожени, защото те самите се качват - едва ли не, само със страх да летят. Имаме много ниско ниво на подготовка, няма ресурс за тях, няма гориво, не са мотивирани и със заплатите си… Какво повече да кажем. Също и никой не го интересува от НАТО за нашата държава. НАТО седи отстрани и ни гледа сеира. Така го виждам аз. От НАТО много добре знаят какви са ни проблемите, но са ни оставили да ни дойдат тук едни Ф-16 след не знам колко години. Всички го усещат това, което става в нашето ВВС, и го виждат. Авиацията не е просто нещо, а е въпрос на ежедневна работа. Все говорим за Ф-16, че с тях ще сменим сегашните самолети. А докато дойде време да ги сменим, ако някой се разболее. Кой ще ги учи нашите пилоти, кога ще дойдат новите самолети, направо ще ги качим на Ф-16 ли… Това е абсолютна недалновидност. Визирам всички политици, които се занимават с темата. И друго. Генералите, които в момента ги обвиняват и им искат оставките, са направили един куп доклади до политиците. Какво могат да направят те освен да пишат доклади? Да, могат да направят както навремето Румен Радев си подаде оставката - за една година два пъти, в знак на несъгласие. През 2014-а Радев ясно каза, че не иска да „играе тази игра“. Още тогава Румен Радев каза, че нашата ВВС е стигнала дъното.

- Какви може да са според вас причините за инцидента на фона на видеото, което се появи и този абсолютно неестествен полет в последните метри, които виждаме?
- Според мен имаме 100% липса на опит за излизане от някаква създала се ситуация. Предполагам, че сега през обективния контрол ще стане най-ясно какви команди са подавани, дали има проблем с навигационната техника, която евентуално е свързана - ако има такава, с управлението на тягите, които управляват елероните - хоризонтални и вертикални. Ако има отказ при тях, кел фаида, че са инструктори, след като нямат управление. Но тогава би трябвало да катапултират. Обективният контрол ще покаже и каква е била необходимата минимална височина, за да се изпълни дадената фигура и дали това е нарушено. Ако е нарушено това условие, всичко останало е безпредметно да говорим.

- Но все пак говорим за хора с опит. Някак звучи странно…
- С колеги коментирахме и това, че може да не са сравнили надморската височина на „Долна Митрополия“, откъдето са излетели, и „Граф Игнатиево“. Ако са забравили да регулират висотомера, това е в тяхна полза, защото „Граф Игнатиево“ е на по-ниска височина. Просто излитат от едно летище и отиват на друго, но така в случая печелят 50 метра разлика в плюс. Тогава вече се придържат към плана да се започне фигурата от еди каква си височина, а това няма да е фатално. Но ако са започнали фигурата от много по-ниска височина от това, което е заложено в упражнението, вече е груба грешка. Малки грешки вече водят до претоварването на самолета в лупинг, както виждаме. Вместо да го обърнат лупинга и да продължат, те го обръщат в обратна посока, за да правят осморка или „кубинка“, както се казва. В този период от между 2 и 4 секунди те имаха време да скочат, което също е тренинг. Ако правят фигурите на височината, както се прави и всички сме го правили - в зоната 3000-5000 метра, нормално е да си задържиш самолета, да увеличиш скоростта, да излезеш от фигурата. Но те са на пределно ниска височина, а решение се взима за една секунда – или скачаш, или чакаш да набереш височина за следваща фигура. Ако има отказ в управлението, е друго. Но това, което коментирахме с колеги, е възможна грешка в тяхното пилотиране – едно, и второто, е влизането в самата фигура от минимална височина. Има и възможност за отказ на авиационна техника, съчетана с недостатъчен тренинг за справяне със ситуацията. Всичко останало, което го говорим като подготовка, е ясно. Вече всички видяха статистиката, която бе изнесена. А тя показва, че нашите военни пилоти имат 4 или 5 пъти по-ниско ниво на тренировка, ако ги сравним с техни колеги от други страни в НАТО. Тогава за какво са ни изобщо пилоти.

- И пак стигаме до това да говорим за подготовка и летателни часове във въздуха…
- Аз се занимавам само с тренировки и обучение и на пилоти в гражданската авиация. Оценявам ги като подготовка и възможности. Много ясно виждам тези, които не летят редовно, които са с големи прекъсвания, как им трябват много по-дълга програма за обучение, защото не могат да се справят. Продължаваме програмата, удължаваме сесиите, ако могат да си ги платят, ако не - горят. Преди седмица прекратих програмата за обучение на капитан, който не бе български гражданин. В авиацията няма място за недостатъчно тренирани пилоти за справяне с нестандартни ситуации.


Поставете оценка:
Оценка 4.4 от 30 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 ТаУмВзе

    28 7 Отговор
    Питай Паси за Врътката де! Иначе е повече от Ясно, че сме Приключили Вчера. Честито!
  • 2 0000

    22 43 Отговор
    Абе дайте анализ на някой дето е завършил авиошкола в САЩ или англия,стига с тия неграмотни руски подлоги

    Коментиран от #9, #15, #40

  • 3 честен ционист

    16 14 Отговор
    Ако българските пилоти имаха нальота на колегите си между 1952 г. до 1991 г. да сме се наслуша през ден за паднали самолети. Тези бракми се разпадат още на пистата, какво остава при пикиране с ускорение 6, 7 и 8 джи.
  • 4 Леля Гошо

    33 3 Отговор
    Броят на катастрофите зависи и от това с колко самолети извършват полети. Едно е да имаш 200 самолета, друго е да имаш 2-3 и още няколко на чертеж
  • 5 Перфектно Казано!

    13 2 Отговор
    Перфектно Казано!
    Това е сложен интегриран труд! От който зависи изхода от Ситуацията!

    Но основния момент е познаването на факторите, тяхното състояние! И Най-вече на преценката на човешкия интелект!
  • 6 чичо Митко

    6 2 Отговор
    Нови самолети, а старите в Украйна. Около 40 милиона долара струва Южно-Корейския Т-50 golden eagal.
  • 7 Дрън, дрън ... съветски чугун

    14 20 Отговор
    Липса на опит от инструктор ?!
    Трагедията се случва при ВТОРИЯ лупинг, от същата височина !
    Българското разследване не спомена версия за умишлен саботаж-диверсия при самолетната катастрофа, вероятно да не разсърди посоль.

    Почти еднакво е мнението, на специалистите и летците, че най-вероятно има блокиране на управлението.
    Как може да се блокира управлението?
    Прерязват се наполовина жилата, които управляват елероните - това са елементите, в задната част на крилото, които отговарят за хоризонталното управление. Без тях самолетът не може да се изведе от пикиране (това което наблюдавахме последните седем секунди)
    Втори вариант - пробиват се миниатюрни отвори на тръбопроводите свързващи хидравликата на сервоусилвателите - и хидравличното масло постепенно изтича.
    За прерязани наполовина жила, сензори няма!
    При тази температура и двата варианта са трудно доказуеми - остава записното устройство, наречено черна кутия. Но данните от него ще покажат само индиректни признаци за това, което споменах!

    Коментиран от #28

  • 8 Кой

    15 3 Отговор
    издаде командата? Всички мълчат. Военна тайна .
  • 9 Тома

    9 2 Отговор

    До коментар #2 от "0000":

    Като моряците от кораба кап.кук.които още миришат
  • 10 Доротея

    19 3 Отговор
    Най после един стар капитан да каже откровено това, което виждат очите и опита му! Не е ясно дали са искали да извършат лупинг или нещо друго, обяснено от капитан Пенев, което не успяха!

    Коментиран от #17

  • 11 хххх

    9 10 Отговор
    Чудя се кой е п-некадърен - Главчев или Радев?
  • 12 Това е

    4 1 Отговор
    Капитан Морган - 35 алкохол (в кръвта)
  • 13 Като стигнете до

    2 1 Отговор
    Експертните коментари на редниците и юнгите, пак ще се включа!
  • 14 Според мен

    3 0 Отговор
    Всяка жаба да си знае гьола, мястото в гьола и реда на крякането, капитане!
  • 15 чичо Митко

    10 6 Отговор

    До коментар #2 от "0000":

    За 2 000 000 000 долара можеше да се купят 50 самолета последно поколение Т-50 golgen eagal от Южна Корея. Тиквата за тези пари поръча 8 Ф16. Румен Грипена е същия като Бойко Тиквата, че и по зле.
  • 16 Пешо от панелката

    12 2 Отговор
    Всички се надпреварват да ръсят мозък
    Нека да съпоставят записите от черната кутия, полетните планове, комуникациите със земята, инструкциите, видео материалите и разказите на очевидци с професионална подготовка и тогава да стигнат до заключение.
  • 17 Буха ха

    9 11 Отговор

    До коментар #10 от "Доротея":

    Тоя ако беше голям ас щеше да е повече от капитан

    Коментиран от #30

  • 18 малко глупости повтаря

    4 2 Отговор
    и други говореха за малък опит и сравнения . заповедта, крият за фигурите . ето я фигурата 1. остро тръгват нагоре 2. зависват 3. постепенно обръщат носа надолу 4. почти отвесно дръпват надолу . Изглежда ли хипер Красива пирует, лупинг, ами вираж , а не . малко е фигура кат на плуване на вълна в бурно море . до склада . с ракетите . те са знаели . що са приближили . самолета е кат танка 60-70 години държи . разлика има . самолетоносач , нощен полет , бой въздушен . или акробатски пируети , циркаджалъци , шоута , демонстрации нагоре-надолу . учебен самолет е . за това е пригоден . ама ако не са го карали от година . лесно са сгрешили . Интересно .
  • 19 Ингланд нам спасли

    5 11 Отговор
    Руската авиация е една от най слабите в света при операция бенедикт, ввс на велика Британия бяха наградени от русия с най високите отличия, задето са вардили Русия по въздух от адолф
  • 20 Да бе

    8 2 Отговор
    Па ти ставаш закачитан на кораб При фигури се лети визуално висотомера няма място тук Освен това защо не кажеш кой точно е пилотирал и чия е грешката И защо пенсиониран пилот на 51г пречи на оформен инструктор Самолета е изключител о безопасен но фигури се правят от един пилот Който е разрешил двама да седнат в кабината е виновен за катастрофата
  • 21 1234

    8 3 Отговор
    На запад си имат специални отдели които се занимават само с авиошоу,военните не участват
  • 22 Сатана Z

    12 3 Отговор
    Ако от Козяк бяха доставили двата учебни Ф16 ,които закупихме преди една петилетка тези българи щяха да бъдат живи.
  • 23 ГРОЗНО

    4 11 Отговор
    Празни приказки на един изкуфял дятка.
  • 24 Експерт

    4 2 Отговор
    Ако, могат да си платят , ако ли не горят! Това много ме кефи !
  • 25 луда работа

    14 10 Отговор
    1. Пилотите летят по 20-30 ч. годишно, но вземат месечно: заплата около 3500лв + летателни бонуси около 1300лв + годишно по шест брутни заплати допълнително, горе-долу по 6000-6500 хил.мес.
    2. В щаба на ВВС 80% са комунисти, които слушат съветски маршове на телефоните си.
    3. Началникът на отдел Операции във ВВС не разбира нищо от командване на полети, но е приятел на президента.
    4. 5-има генерали и 300 човека летателен и инженерен състав отговарят за има-няма 7 самолета и 3-4 вертолета.
  • 26 разбираемо обясни

    0 1 Отговор
    става ситуация . нямат опит . загиват . критично мислене . предвидливост . реакция . съмнява се за височината съкратила времето за катапултация . не е усведомен . на тренажора си катапултираш . обучен си . но и аз мога да се заблудя . но долна точка на маневрата не е 50 или 100 метра . казаха 300 м . хеликоптерна височина на летене . свикват . не е критично ниско . в казармата по младия радва стария войник . така шоу за по старшите . с черен хумор .
  • 27 Чип и Дейл

    4 1 Отговор
    Голям експерт-"Ниска височина", "елерони-хоризонтални и вертикални"
  • 28 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 29 грешка на командира

    2 1 Отговор
    има . 5 пъти по ниско подготвен от натовец летец . 10 пъти по малко налйот . Обаче има заповед за натовска фигура . логиката ще я направи 5 пъти по лошо , и десет пъти по малко по навик . това е . хвалиха ги как са перфектни . резултата говори обратното . командирите са ги обучили лошо и не за фигури на натовци . Любопитно .
  • 30 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 31 Критикът на Кант

    5 0 Отговор
    Разбирач по "прерязано наполовина жило на елерон", каква диплома има?

    Коментиран от #32

  • 32 ЕВРОНЮЗ

    4 3 Отговор

    До коментар #31 от "Критикът на Кант":

    😂 😂 😂 Сорос им раздава дипломите от Фейсбук

    Коментиран от #33

  • 33 Както ти изнася, нали

    5 4 Отговор

    До коментар #32 от "ЕВРОНЮЗ":

    От 1952 до 1991 паднали 134 самолета с убит екипаж. Смятай колко са средно на година. На всеки 3-4 месеца по един. Ама ко от туй, нали сорос ти е крив, пък комунделите са китка.

    Коментиран от #35

  • 34 ИВАН

    2 2 Отговор
    От толкова катастрофи, малко поука да си бяха взели.
  • 35 ЕВРОНЮЗ

    4 3 Отговор

    До коментар #33 от "Както ти изнася, нали":

    Ами нека Сорос да ви построи базите който бяха построили некадърните комунисти, нека ви дадат F-35 срещу чушки и домати, правете летателни часове годишно колкото комунистическите фуражи денем и нощем и след 45 години който е жив нека преброи колко меки китки са останали.... България и българската авиация е изграждана от НУЛА... Летците са се учили от грешки в движение. Не напразно в авиацията се казва че правилниците и наредбите са написани с кръв... Но за американската измет живота в България е започнал след като Веселиновския селянин докара една гемия генномодифицирана мухлясала американска царевица.
  • 36 Елементарни изводи правите

    2 1 Отговор
    Малко калпава статистика, колко самолета сме имали тогава и колко сега. За статистиката не е важно голото число, а съотношението. Катастрофи спрямо брой самолети; катастрофи спрямо брой излитания; катастрофи спрямо летателни часове; спрямо нови или ремонтирани машини; и много други спрямо....за да може да се види същността на нещата, изводи и решения да не се допускат. Всички други говорения са политическа плява.
  • 37 Перп

    2 0 Отговор
    Брадатият капитан може ли да сравнява онова време, когато имахме стотици самолети и хиляди пилоти със сегашните 4 самолета и ще сравнява инцидентите! Ами същото е и когато сравняваш 4500 танка с 4 танка! Едно е да имаш армия и да имаш инциденти, друго е да имаш инциденти, без армия! По онова време инциденти са ставали при военни учения, изпитания на нова или ремонтирана техника или в обикновения тренировъчен процес, но никога при въздушно шоу, от доказани асове! Правеха се и сложни фигури като “кобра”, която става само с МИГ-29! Въпреки хилядите пилоти, всички имаха нужния нальот, защото имаше нормативни изисквания!
  • 38 Порно

    2 0 Отговор
    Повечето катастрофи са до 1960, в зората на реактивната авиация. След това катастрофите са основно с МиГ 19, който в нашите географски ширини е непригоден, създаден е за севера. Такива проблеми имаше и със Старфайтер, само Западна Германия изгуби почти 300. Но става дума за времето, когато експлоатирахме почти 500 самолета. Когато с договор през 1990 ни сложиха ограничение до 235 бойни самолета, имаше як ропот, че са малко. Сега , ако в състояние да летят поне десет, ке е добре
  • 39 видно е, че

    2 2 Отговор
    бг ввс генерали са бъдещи политически фактори. Най-малко, от тази финяшка професия се очакваше да се пръкнат диктатори. Толкова много издънки, дори и холанските ВВС им сложиха клеймо, и, нищо. Да подават оставкъ и на изборите в листите на костя копейкин. Българските ВВС, български ли са, или кремълски? Много политически и пропутински послания напоследък от тия въоръженин сили!
  • 40 Перо

    1 1 Отговор

    До коментар #2 от "0000":

    Сега всички пилоти минават курсове в САЩ! Ограмоти се малко, Джендо!
  • 41 цик да се самосезира

    0 2 Отговор
    и да регистрира, извън правилника, партии на всички видове и родове въоръжени сили, щото нещо нетърпеливи ми изглеждат напоследък диктаторчетата. Издават се! Забележимо е, и с периферно зрение.

    Коментиран от #42

  • 42 и една партия

    0 0 Отговор

    До коментар #41 от "цик да се самосезира":

    за военна прокуратура
  • 43 Перо

    3 2 Отговор
    Главният виновник е украинския агент и ционистки свинчок Тагаренко, който е решил да покаже слугинаж, по системата “на гол тумбак чифте пищови”! И какво ще демонстрира за 20-годишнината от членството на БГ в НАТО, самолети от съветската ера, абсолютно необезпечено шоу с никаква готовност и възможности. Трябва за това своеволие да му се търси съдебна отговорност за злоупотреба със служебно положение, причинило смъртни случаи на двама пилоти!
  • 44 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 45 Бай Митко

    2 1 Отговор
    Капитан Тодор Пенев пред ФАКТИ: Според мен имаме 100% липса на опит за излизане от създала се ситуация във въздуха.
    Аз не съм експерт и искам да го питам този експерт: "Това за липсата на опит и аз мога да го кажа, но я ми кажи експерте как се придобива опит на чертежите на 8 F-16?"
    Тоя експерт откри топлата вода, то самолети няма той за липса на опит ми говори! Пилотите няма с какво да летят бе експерте!
  • 46 аматьор си мисли, че

    0 1 Отговор
    то самолета не излезе от фигурата, ама, нямаше височина бре! Бил е и с пълен боекомплект, навярно в носовата част, и липса на височина!?!? Ний аматьорите се косим и мъчим, а генералите главнокомандващи се подсмихват, на въпросите на журналя... а президента се изказва литературно героично! Мани мани, пишман диктатори!

    Коментиран от #47

  • 47 на такива генерали

    0 1 Отговор

    До коментар #46 от "аматьор си мисли, че":

    кой ли ще им вярва, в екстремна ситуация. Аз, като част от народеца, не..............

    Коментиран от #48

  • 48 с милярдните ресурси през годините

    1 3 Отговор

    До коментар #47 от "на такива генерали":

    поддържаха авиационното бойно недуразумения миг29 - прекрасна учебна авионика, но неприложим в бойни действия. Заради това, в момента нямаме самолети, а някои летателни фактори си напълниха джобовете с рубли през годините. Румъния вече чака фъ35. Тука дори нямаме масов спорт по авиация, защото е публична тайна, че се стреля по аматьорски летателни апарати - засекретено е. Осакатена нация, със съдействието на прокремълски фактори, като чорапите. Миришат повече от кашишките! Предатели и кремълски Решетникови мекерета!!!
  • 49 Радев отново се перчи по пилотски

    1 1 Отговор
    но, не осъзнава ли момчето, че нямаш ли под крилото подкрепата на народа и се правиш на герой за наша сметка, си пълна нула. Да не говорим, че когато колегите ти летци от чужбина, видят високият ти и неподходящ за професията ръст, ти вземат мярката - комунистически връзкар. Ай спри с тая поезия, щот в поетичния жанр, не можеш и левче да изкараш!

    Коментиран от #50

  • 50 изискванията на МНО през соца

    1 1 Отговор

    До коментар #49 от "Радев отново се перчи по пилотски":

    за танкисти, летци и подводничари среден и нисък ръст. За кашици и гвардейци, едро телосложение и висок ръст! Всичко друго е връзкарщина и юйдурма! Руменчо..... ти от кои си?
  • 51 Тъп Глупънсбърк

    0 1 Отговор
    Абе да не са били вярващи и като са видяли, че отива коня у ряката да са зарязали управлението на самолета и да са започнали да се молят на Господ да ги спаси?