Пентагонът нарича Китай свое основно предизвикателство, а Русия - огромна заплаха за световния ред. Военноморските му сили (ВМС) обаче се сблъскват може би с още по-мощен и коварен враг, действащ срещу флота отвътре. Това е ръждата, отбеляза на 21 август в. "Вашингтон таймс", предаде БТА.
ВМС на САЩ водят неспирна битка с отвратителните червенокафяви петна по корабите там, където разрушително се срещат стомана, кислород и морска вода. Флотът харчи за борба с корозията милиони човекочасове и милиарди долари, но има опасения, че ръждата побеждава в тази война. Главният адмирал от ВМС призна колко е важна борбата с ръждата - и от военно, и от естетическо гледище.
"Външният вид е от значение. Трябва да изглеждаме страхотно - зяави през април адмирал Майк Гилдей, началник-щабът на силите, във вашингтонския Център за стратегически и международни изследвания. - Ние сме най-добрите ВМС в света (и) трябва да изглеждаме точно такива." Разяден от ръжда разрушител или снабдителен кораб - това е отблъскваща гледка, но проблемът не е само козметичен. Ако не се почисти ръждата, тя може сериозно да повреди корпуса на кораба, пояснява "Вашингтон таймс".
През декември 2021 г. експерти посочиха защо един от трите американски разрушителя клас DDG-1000 - "Зъмуолт", се е покрил с ръжда. На снимка личи, че някои от радиопоглъщащите плочки по бордовете са силно обезцветени, а по корпуса има ивици от ръжда, напомни на 22 т. м. руският в. "Известия" публикация в американското издание "Драйв". Говорител на американските ВМС разказа, че ръждата е причинена от "суровите условия" по време на изпитанията на кораба. Водени от стремеж "Зъмуолт" да стане крайцерът на ХХІ век, който да им гарантира военноморско господство в океана, САЩ отпуснаха за програмата 9 милиарда долара, а стойността специално на този кораб при въвеждането му в експлоатация през 2016 г. възлизаше на 4,4 милиарда, допълва "Известия".
ВМС на САЩ разполагат в момента с 11 самолетоносача - 10 от клас "Нимиц" и най-новия "Джералд Форд". При това 5 от първата десетка са в перманентен ремонт, посочва руският военен експерт Сергей Белоусов, цитиран на 23 август от в. "Газета". "Джералд Форд", чиято стойност е 13 милиарда долара, влезе в състава на флота през 2017 г., но изпитанията му още не са приключили, а не работят и механизмите, доставящи боеприпаси на палубата. До 2024 г. се предвижда да бъдат построени още два самолетоносача от същия клас, но дотогава "Джералд Форд" вече ще се покрие с ръжда, смята наблюдателят. Ръждясват всички кораби, независимо от коя държава са. Ръждата не влияе на боеспособността или забележимостта на плавателните съдове, но след време разрушава конструкцията им. Необходими са постоянни грижи и поддържане на ред, коментира за същия вестник адмирал Владимир Комоедов, бивш командващ руския Черноморски флот.
Разходите за борба с корозията в съветските и руските ВМС никога не са били "критични". Не бива за това да се харчат огромни пари, но не трябва и да се забравя за този проблем, казва той. Според военния СССР и Русе винаги са се придържали тук към "златната среда" за разлика от американците, които "се мятат от една крайност към друга". "Отначало те, условно казано, шлифоваха всяка драскотина. А сега, обратното, си мислят, че просто не си струва да се занимават с темата", твърди руският адмирал. Ръждата по корабите е тревожен симптом за всеки флот. Тя показва било липса на надлежно финансиране, било липса на дисциплина и пълна отпуснатост, което води до загуба на бойна готовност, казва пред "Газета" о. з. капитан първи ранг Василий Дандикин. Той припомня в тази връзка съкращенията от началото на 90-те, когато руските ВМС били "рязани на живо" и корабите "ръждясвали без движение" в базите. "За щастие ситуацията се промени", което проличава "не само на военноморските паради, но и при далечни походи" на руски военни кораби в Атлантика и Тихия океан, добавя специалистът.