Отидете към основна версия

39 565 0

Никола Готрон, главен изпълнителен директор на МЕТРО България, пред ФАКТИ: Ние не се страхуваме да опитваме и да се учим

  • никола-
  • гортон-
  • метро-
  • бизнес-
  • магазин-
  • служители-
  • работа

Ние предлагаме на нашите клиенти от сектори ХоРеКа и традиционна търговия уникално търговско предложение – многоканален модел, проектиран да отговаря на техните професионални нужди, казва той

Снимка: МЕТРО
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Какви са предизвикателствата пред МЕТРО България… Пред ФАКТИ говори Никола Готрон, главен изпълнителен директор на МЕТРО България от април 2021 г. Той започва кариерата си в компанията през март 2007 г. като ръководител отдел „Снабдяване“ в МЕТРО Франция, след което последователно приема различни позиции в отдел „Продажби“ в централата на компанията в Дюселдорф, МАКРО (МЕТРО) Нидерландия и МЕТРО Китай, където е директор „Продажби“ до назначението си в България.

- Г-н Готрон, имате богат опит зад гърба си в структурите на МЕТРО, защото сте бил ръководител във Франция, Нидерландия и Китай. Какво знаехте за България, когато решихте през 2021-а да поемете МЕТРО България. Имахте ли ясна визия за развитие, или имаше и елемент на предизвикателство в цялата работа?
- В действителност не знаех много за страната, но познавах компанията ни МЕТРО. Имах шанса да работя в няколко държави за МЕТРО и затова имах добър поглед върху бизнеса и страната. Когато пристигнах в България, видях някои предизвикателства, но видях и големите възможности за МЕТРО да се превърне в предпочитания партньор за B2B клиенти.

- Какво е различното, ако сравним нещата със страните, в които сте бил, с това да правиш бизнес в България?
- Духът на предприемачество, бизнесът, който е отворен за редица иновации, креативност и все още имаме пространство за развитие, тъй като тук пазарът не е толкова наситен. Тук имаме още много възможности за подобрение в обслужването на нашите професионални клиенти. Нашите партньори са щастливи да работят с нас, ние не се страхуваме да опитваме и да се учим. Българите са смирени и отговорни хора. Хората с радост споделят и се учат един от друг, а това са качества, достойни за възхищение.

- Вашият девиз е: „Никога не се отказвай!“ Колко често го казвате на децата си… Колко силно движеща сила е това мото и как го прилагате…
- На децата си го казвам понякога, в зависимост от настроението и нуждите им, но това е по-скоро двигателят на моето поведение, а не пътеводител за тях. Ако е необходимо, в съветите си към тях използвам различен подход за мотивиране.
Прилагам го към себе си, когато съм изправен пред предизвикателства или очаквам бъдещи трудности. В тези случаи си го повтарям по няколко пъти на ден.

- Наслагването на кризи притисна бизнеса. Планираното развитие от преди 3-4 години не се случи. Как МЕТРО мина през кризата. Вие поехте управлението през март 2021-а – точно в разгара…
- Точно в разгара на пандемията от COVID-19. В ситуация с много ограничения, аз съм много горд да кажа, че екипът никога не се отказа. Всъщност минахме през трудностите с много успехи, въпреки средата и ограниченията. Екипът продължава да демонстрира силна устойчивост, за да поддържа бизнеса до най-добрите възможни нива. Постарахме се да подкрепим нашите ХоРеКа клиенти с програмата „Преоткрий България“, погрижихме се максимално за нашите служители и няма да спрем да го правим.

- В същото време МЕТРО обяви, че достигна продажби от близо 1 млрд. лв. през 2022 г. Каква е формулата…
- Формулата е - „Никога не се отказвай“. Най-важен е екипът и духът на задружност, който ни води към върха.

- Каква ще бъде 2023-а за сектора, в който оперирате?
- На първо място бих искал да подчертая факта, че МЕТРО е търговец на едро, а не дребно. Ние предлагаме на нашите клиенти от сектори ХоРеКа и традиционна търговия уникално търговско предложение – многоканален модел, проектиран да отговаря на техните професионални нужди. Очакваме пазарът на ХоРеКа да се възстанови напълно от кризата с COVID-19 през 2023-24 г. и да расте в дългосрочен план с 6% на годишна база.
Пазарът на традиционната търговия губи дял, но не значителен, и все още представлява 40% от общите бързооборотни стоки. Очакваният дългосрочен растеж е 3-4% годишно. За нас в МЕТРО очакванията са да растем по-бързо от пазара и да можем да обслужваме нашите клиенти с всичко, което им е необходимо.

- Разкажете повече за потребностите на клиентите ви от сектори ХоРеКа. Какво е това…
- Нека не забравяме, че нашите ХоРеКа клиенти бяха сред най-засегнатите сектори от локдауните по време на пандемията. Това доведе до множество негативни ефекти, но въпреки тях най-важните нужди за ресторантите/хотелите остават:
1) качество и свежест на продуктите, които купуват
2) удобство и високо ниво в обслужването (вкл. доставки)
3) ценово лидерство чрез нашите програми "Винаги изгодни цени" и "Цени на ниво" (Вземи повече, Спести повече)
Добрата новина е, че ние - в МЕТРО, разполагаме с правилните решения, за да отговорим на всяко едно от изброените по-горе, тъй като нашата мисия е да обслужваме нашите професионални клиенти.

- Какво ще бъде новото, за да задържите и надграждате един устойчив бизнес модел през следващите години?
- Имаме ясен поглед върху нашата дългосрочна стратегия, наречена sCore. Тя отразява нашите визия и мисия, както и заявява фокуса ни върху професионалните ни клиенти – ХоРеКа и Търговци. Нашата стратегия sCore 2022-2030 се основава на 6 ключови стълба. Поставяме силен фокус върху нашите хора, нашия асортимент, веригата за доставки, ценовото лидерство и нашите магазини.

- Какво е стратегия sCore 2022-2030…
- Бих искал очертая 4 основни инициативи, които представят нашия подход към клиентите ни:
1)B2B асортимент – ориентиран към клиента, управляван от данни и стабилен
2)Ценово лидерство:
• Вземи повече, Спести повече (Цени на ниво), фокусиран върху нашите клиенти от традиционна търговия (Търговци), но и атрактивен за ХоРеКа и крайни клиенти – уникален ценови модел в страната, осигуряващ конкурентна цена за определено количество. Той осигурява прозрачност и помага на нашите клиенти да управляват по-добре своя бизнес (като имат възможност винаги да разчитат на стабилни цени).
• Винаги изгодни цени - за нашите ХоРеКа клиенти – топ 200 ХоРеКа продукта на ниски цени всеки ден;
3) Търговски екип – ще удвоим нашия търговски екип, ще ги обучим и оборудваме дигитално, за да предоставим по-добро обслужване на нашите клиенти
4) Магазини на едро – нова концепция за магазините. Тази седмица официално откриваме нашия обновен магазин МЕТРО София 2, който ще отговори още по-добре на нуждите на нашите професионални клиенти.


- Големите фирми са оплакват от липса на работна ръка. Как се справяте вие с човешкия фактор…
- Ние сме един от големите и атрактивни работодатели в страната и този факт носи със себе си сериозна отговорност. Нашите хора са нашият основен актив, ние инвестираме постоянно в обучения, конкурентни възнаграждения и придобивки, за да бъдат горди, че са част от международна компания с устойчив бизнес модел, което за тях означава сигурна и стабилна работа. Нашите усилия са насочени към добрата грижа за нашите хора и техните семейства, тяхното професионално развитие и емоционално чувство за принадлежност към нашето семейство – ЕДИН МЕТРО екип.

- Все повече бизнесът гледа към дигиталната трансформация. При вас как навлизат дигиталните технологии?
- Част от нашата амбиция до 2030 г. е да утроим продажбите си в „Доставки“. За да направим това, трябва да сме напълно оборудвани дигитално и да направим поръчките възможно най-удобни за нашите професионални клиенти. Планираме да продължим да инвестираме в нашата онлайн платформа за пазаруване на професионални клиенти (MShop) и в нашия персонализиран дигитален инструмент (MCompanion).
Нещо повече, разработихме няколко дигитални инструмента, които подпомагат работата на нашите колеги в „Доставки“, за да обслужваме по-добре нашите професионални клиенти, които се възползват от тази услуга.

- Инфлация, скъпи продукти, доходи на хората… Как си обяснявате вие поскъпването? Дори Министерски съвет обяви, че ще предприеме мерки. Цените пазарни ли са?
- Инфлацията е тук и трябва да се справяме с нея. От наша страна внедрихме „Винаги изгодни цени“ и „Цени на ниво“ (Вземи повече, Спести повече), инвестираме голяма част от общия си доход, като за сметка на това намаляваме печалбата си.

- Вземи повече, Спести повече… Как работи това в България?
- Като търговец на едро основният фокус на нашата търговска политика са професионалните клиенти, като те се нуждаят от ценови подход без ефект „високи-ниски“ цени. Нашата ценова политика е насочена към това да предложим постоянно ниска регулярна цена на артикулите от кампаниите „Цени на ниво“ и „Винаги изгодни цени“. „Цени на ниво“ (Вземи повече, Спести повече) е уникален ценови модел, при който предлагаме най-добрата цена за дадено количество от определен продукт. Колкото повече купуват клиентите ни, толкова по-добра цена за бройка продукт получават. За момента имаме около 5000 артикула в „Цени на ниво“, като планът е през лятото те да станат 7000. Това е и основният ни инструмент за намаляване на негативните ефекти от инфлацията върху нашите клиенти.


Свързани новини