Отидете към основна версия

4 555 49

Шпионски кораб в Северно море! Ами ако Путин готви война срещу Европа?

  • северно море-
  • русия-
  • нато-
  • арктика-
  • северен поток

Филмът, който получи широко медийно отразяване, твърди, че Русия систематично картографира недостатъците в морската инфраструктура в Северно море, за да идентифицира слабите места

Снимка: БГНЕС/ЕРА
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Документален филм, създаден от колектив от обществени радио и телевизионни оператори от Швеция, Дания, Финландия и Норвегия, разкрива сериозна заплаха за енергийната и комуникационната инфраструктура в Северно море и Балтийския регион. Документалният филм "Войната в сянка" показва по-специално руският изследователски кораб "Адмирал Владимирски", който е бил забелязан в Северно море през февруари тази година и за който се твърди, че събира данни за вятърни паркове, газопроводи, електрически и интернет кабели. Това пише в материал за френския вестник La Tribune Кристиян Бюгер от Университета в Копенхаген.

Филмът, който получи широко медийно отразяване, твърди, че Русия систематично картографира недостатъците в морската инфраструктура в Северно море, за да идентифицира слабите места - например, където се пресичат тръбопроводи и подводни интернет кабели, което би улеснило евентуална саботажна операция на Кремъл.

Тези разкрития не казват нищо ново на експертите по морска сигурност: отдавна знаем, че руснаците картографират морската инфраструктура, включително вятърни паркове, комуникационни кабели и тръбопроводи. Дори през 90-те и 2000-те години, когато НАТО и Русия си сътрудничиха по определени въпроси на сигурността, руските шпионски дейности в северните води не престанаха. Но след като Русия окупира Крим през 2014 г., тези дейности се засилиха. В европейски води, включително ирландски и португалски и в Средиземно море, руски кораби са забелязани да извършват разузнавателни операции.

Саботажът на газопровода "Северен поток"

През септември 2022 г. саботажът на газопровода "Северен поток", който сериозно повреди този важен газопровод в Балтийско море и чиито извършители все още не са идентифицирани, породи сериозни опасения на Запад относно щетите, които една враждебна сила може да причини чрез унищожаване или прекъсване на енергийни или комуникационни инфраструктури на морското дъно.

НАТО и ЕС имат амбициозни планове за подобряване на устойчивостта на морската инфраструктура. И двете организации създадоха нови работни групи и координационни органи за разработване на по-добри стратегии за защита и координиране на гражданските и военните агенции.

През март Европейската комисия публикува амбициозен план за действие като част от актуализираната стратегия на ЕС за морска сигурност. Той предвижда проучвания за идентифициране на най-сериозните уязвимости и за подобряване на тяхното наблюдение. Но дали всички тези проекти биват довеждани до край?

Защо Северно море е толкова важно?

Запасите от газ и нефт в Северно море са важен ресурс за целия европейски енергиен пазар.

Нарастващите усилия, посветени на производството на зелена енергия, допълнително укрепват това стратегическо измерение. Повече от 40 вятърни парка са разположени в региона и тъй като условията са идеални за вятърна енергия, инсталациите се разширяват непрекъснато и бързо. Следователно Северно море играе съществена роля за намаляване на зависимостта на европейските страни от изкопаеми горива и намаляване на емисиите на CO2.

Предвид подозренията, които сега витаят над руските разузнавателни служби и възможните саботажни дейности, Северно море сега трябва да се счита за особено уязвимо пространство.

Един съгласуван акт на саботаж, например повреждане на подводни захранващи кабели, може значително да навреди на енергийните пазари. Прерязването на подводни кабели за данни може да ограничи интернет свързаността, включително през Атлантическия океан, тъй като важни кабели за данни свързват например Дания и Съединените щати.

Ремонтите в морето са скъпи, тъй като изискват специализирани кораби, които могат да работят само ако метеорологичните условия позволяват. Северно море е трудна среда.

Последните инициативи на НАТО и ЕС са насочени към подобряване на наблюдението. Те имат за цел да подобрят откриването на подозрителни дейности, като тези, докладвани от скандинавския документален филм. Сателити, радари и патрули, включително дронове, видеонаблюдение на всички инфраструктури, но също така и приносът на потребителите на морето, като например рибари, които съобщават за подозрителни дейности, могат значително да допринесат за подобряване на общата информираност.

Това може да допринесе за бързи реакции и може също така да действа като възпиращо средство. Обменът на информация между държавите и между публичните органи и индустриалците е от съществено значение. НАТО, ЕС, Обединеното кралство и Норвегия трябва да работят в тясно сътрудничество, тъй като никой от тях не може сам да се грижи за сигурността на Северните морета. Необходимо е да се обединят различни източници на информация, за да се идентифицират движенията на подозрителни плавателни съдове.

Бързият ремонт е от съществено значение

Въпросът за ремонта на повредената инфраструктура е често пренебрегван аспект. Въпреки това, в случай на влошаване на тези инфраструктури, от съществено значение е да можете да поправите щетите възможно най-бързо, за да се върнете към нормалното състояние. Освен това, ако има доказана възможност за ремонт в района, това намалява стратегическата стойност - и следователно вероятността - от атака.

Но в момента тези основни възможности за ремонт, като специализирани ремонтни кораби и кабелни депа, са много ограничени в Европа.

Необходими са нови модели на сътрудничество между отговорните за политиките за сигурност и индустрията, за да се разработят коригиращи способности, съизмерими с опасността. Това може да са публично-частни партньорства, които да управляват кораби за ремонт и да могат да реагират бързо и адекватно при криза. Това би имало двойна полза за подобряване на възможностите за ремонт и може би в същото време за подобряване на ефективността на включената инфраструктура, намаляване на времето за ремонт - в Северно море и на други места.

Поставете оценка:
Оценка 2.5 от 21 гласа.

Свързани новини