Отидете към основна версия

10 431 25

Богомил Николов пред ФАКТИ: При индексацията на мобилните услуги има силно усещане за несправедливост

  • богомил-
  • николов-
  • активни потребители-
  • мобилните оператори-
  • индексация

Във Великобритания регулаторът, който отговаря за моблните услуги, започна процедура с цел забрана на индексация на срочни договори, казва той

Снимка: Факти.бг/Архив
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Клаузата за индексацията не е индивидуално договорена, а така оформена не дава никаква възможност на потребителя при сключването на договора да прецени икономическите последици от този акт в бъдеще. Тоест, той единствено е уведомен, че е възможно цената да се повиши с неизвестен процент при настъпването на определено обстоятелство, над което той няма власт, така както не може да влияе върху общите условия на телекома. Какви решения има… Пред ФАКТИ говори Богомил Николов, изпълнителен директор на Асоциация "Активни потребители".

- Г-н Николов, защо за поредна година темата с индексацията на цените на мобилните оператори така много придоби обществен отзвук…
- Защото има много силно усещане за несправедливост от страна на хората, на потребителите.

- В какво се изразява тя…
- За да ползваме мобилни услуги, подписваме договор. С този договор, който обикновено е за 2 години, потребителят приема, че две години няма да си сменя държавата или няма да се откаже, или няма да приема по-евтина оферта и да се премества. Потребителят поема ангажимент да плаща определена такса за две години. Ако реши да се откаже, все пак, плаща неустойки, които са много солени. С договора мобилният оператор пък си поема рисковете на бизнес средата. Той трябва да си е направил сметка на каква цена може да предлага услугата за следващите две години. Но също така мобилният оператор казва, че ако има инфлация, тогава рискът му ще бъде застрахован и ще се повиши таксата. А житейският риск на потребителя не е застрахован. Това не е справедливо. Да, не става дума за някаква голяма сума, а за 2-3 лева, но просто подходът е несправедлив, усещането за несправедливост горчи.

- Какво е решението. Държавата да натисне мобилните оператори да си променят договорите ли…
- Има много възможности. Може ли регулаторна намеса да реши нещата… Аз съм песимист. Настоящата правна рамка е такава, че възможностите на КЗК, КЗП и КРС не са много. Във Великобритания регулаторът, който отговаря за мобилните услуги, започна процедура с цел забрана на индексация на срочни договори. Сега ще следим как ще се развиват нещата.

- И там ли има същият проблем?
- Когато имате инфлация, бизнесът си индексира цените. Но едно да си на пазара и да си увеличиш цената, защото има инфлация, а друго е да увеличиш цената на действащи договори. Същата аналогия може да видим и при банките. Имате кредит за 30 години и ако банката променя условията, когато си иска, вие ставате крепостен селянин. Скоро лидерът на БСП Корнелия Нинова даде пример с човек от Пловдив, който е завел дело. Но в едно дело човек трябва да инвестира поне 500-600 на една инстанция, за да му върне операторът 20, 30, 50 лева, примерно.

- А опцията колективен иск…
- Има я, но трябва да се съберат хора, да наемат адвокат. Само тези, които се запишат в иска, ще се ползват от резултата накрая. И не се знае какво ще стане. Такива са действащите правила сега. Но. Има голямо но… В парламента е внесен Закон за представителните искове. Но вече отлежава цяла година. А България трябваше да го приеме още през 2022 година, защото така се изпълнява европейска директива. Ако имахме такъв закон, организации като нашата можеше да водят колективни искове от името на всички. Но нямаме приет такъв закон. Има и опция депутатите да приемат конкретни специални правила за индексацията и опция "отказ от договор", за да ограничат това. Това може да стане и за един месец с поправки в Закона за съобщенията, но това ще се ползва занапред.

- И каква очаквате да е развръзката?
- Да кажа и последната опция, която може би е най-добра. В България е редно да се отвори бизнесът с мобилни услуги и да се допуснат на пазара виртуални мобилни оператори. Само в България няма!

- Какво е виртуален оператор?
- Това е оператор, който няма собствена мрежа, а използва под наем мрежата на вече съществуващите оператори. Плаща наем за трафика, вади номерационен план и си работи. Така ще има повече конкуренция. Ще могат да се предлагат и срочно необвързващи договори. В Северна Македония има виртуални оператори, в олигархична Русия има 24 виртуални оператора. Във Франция и Германия делът на виртуалните оператори е почти 20%. При конкуренция ще има и друг тип договори. Най-много това зависи от КРС, за да се заложат механизми, които да накарат мобилните оператори да си отворят мрежите за други.

Поставете оценка:
Оценка 4.8 от 31 гласа.

Свързани новини