Отидете към основна версия

1 822 17

"Поколение без цигари": ще го постигне ли Нидерландия?

  • тютюнопушене-
  • цигари-
  • нидерландия-
  • тютюн-
  • германия-
  • никотин-
  • пушачи

Според представители на бранша примерът на Швеция е далеч по-добър

Снимка: Shutterstock
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

В нидерландските магазини е изключително цветно, но една витрина е напълно сива, а по нея няма етикети и реклами - тази с тютюневите изделия. Всички кутии цигари също са едноцветни - черни. Единственото цветно по тях са снимките на бели дробове, увредени от тютюнопушенето, и други подобни плашещи изображения. Всичко това е резултат от забраната за реклама на тютюневи продукти в Нидерландия. "Искат всячески да спрат хората да пушат", обяснява собственикът на магазина. Той се пита дали политиката на Хага ще даде резултат.

"Поколение без цигари"

Според Ханс Анри Клуге - европейския директор на Световната здравна организация (СЗО), Нидерландия е пионер в борбата срещу тютюнопушенето. Целта е до 2040 г. страната да има "поколение без цигари", в което само 5 на сто пушат. От 1 юли тази година в страната се продават цигари само в специални магазини и по бензиностанциите, отбелязва АРД. Над 6000 магазини ги премахнаха от рафтовете си.

В следствие на някои места, особено в провинцията, цигари се намират чак в съседния град. А ако човек не знае точно кои са магазините, които ги продават, няма и как да разбере - знаците на магазините също се смятат за реклама и са забранени.

В Германия досега опитите за подобни забрани са се проваляли. В последните години беше наложена забрана за реклама на тютюневи продукти в киносалоните, освен ако филмът не е само за пълнолетни, припомня АРД. В началото на тази година цигарите и другите продукти с никотин изчезнаха и от билбордовете и спирките на градския транспорт.

Изостава ли Германия?

"Рекламата на тютюневи изделия, електронни цигари и нагреватели за тютюн е почти напълно забранена", обяснява Бернд Науен, управляващ директор на съсловната организация на германската рекламна индустрия. Реклама е възможна само на щанда за продажба, а това е проблем за неговия бранш, защото "производителите разполагат само с минимални възможности да си вършат работата и да се конкурират за пазарен дял сред потребителите на тези продукти."

Това не е точно така, смятат от организацията "Дойче Кребсхилфе", която се бори с онкологичните заболявания, пише АРД. "Според нас все още има спешна нужда от действия", казва нейният изпълнителен директор Герд Нетековен. Тютюнопушенето е причина за 90% от всички случаи на рак на белия дроб в Германия. Въпреки това в бирариите все още могат да се намерят чадъри с логото на марки цигари, а влиятелни личности продължават да насърчават консумацията на тютюн. "Затова призоваваме федералното правителство да забрани напълно рекламата, промотирането и спонсорството на тютюневи и никотинови изделия и да продължи да ограничава достъпността на тютюневите изделия и електронните цигари, както и на свързаните с тях продукти."

"Дойче Кребсхилфе" смятат нидерланския пример за положителен. Те казват, че Германия трябва да го последва. "Все още ни предстои да извървим дълъг път, но ще продължим да работим упорито в полза на мерки, които помагат да се предотврати развитието на рака."

Германия косвено печели от забраните в Нидерландия

Ян Мюке от асоциацията на тютюневата индустрия в Германия казва, че страната може косвено да спечели от строгите разпоредби в Нидерландия: "Все повече пушачи от съседната ни страна са уморени от нарастващия патернализъм и предпочитат да преминат границата, за да си купят цигари." Нидерландската комбинация от високи данъци, забрани за продажба и стандартизирани опаковки е от полза най-вече за търговията на тютюн в близост до границата. Германските бензиностанции по границата с Нидерландия отчитат повече клиенти на тютюневи изделия, пише АРД.

Това обаче едва ли ще продължи дълго. Стратегията на Европейската комисия, с която Брюксел иска да се бори с онкологичните заболявания, цели да подсили мерките за превенция - те са насочени най-вече срещу консумацията на тютюневи изделия. Според Мюке допълнителни ограничения няма да сложат край на тютюнопушенето в Германия, а само ще изпратят хората на черния пазар. Представителят на асоциацията на тютюневата индустрия смята, че е по-добре за пример в това отношение да се вземе Швеция, където не се налагат забрани, а се правят опити да се заменят цигарите с други "по-безвредни тютюневи изделия".

Бездимни не значи без никотин

Въпреки това отказът от тютюнев дим не е равнозначен на отказ от никотин. Например при "снусовете" - много популярни в Швеция малки никотинови пакетчета за уста. Хелен Стиерна, ръководител на шведската неправителствена организация "Поколение непушачи", вече говори за "епидемия от снус”, пише АРД.

Дори едно дете може да си поръча безплатно до шест пакетчета "снус" в социалните мрежи, което е достатъчно, за да се пристрасти. Кризата в продажбите и рекламата очевидно кара тютюневата индустрия да проявява изобретателност. И ще е необходима още по-голяма креативност, когато бъдат наложени по-строги правила в бъдеще.

Автор: Юри Зоненхолцнер ARD

Поставете оценка:
Оценка 2 от 12 гласа.

Свързани новини