Българската енергетика е в безизходица. Това се дължи на големите дългове, които са в държавната част на сектора. Там са големите проблеми, които трябва да бъдат разрешени. Как да се намери изход от спора между НЕК и ЕРП-тата?
Какво се крие зад спора и как може да се намери изход от ситуацията в енергетиката? Факти.бг потърси мнението на бившия депутат и председател на комисията по икономика, енергетика и туризъм Мартин Димитров.
Налага ли се да бъдат отнети лицензите на енергийните дружества? Има ли основание?
Ако един играч на пазара не спазва правилата е възможно отнемане на лиценз и санкции. В сегашната ситуация има натрупване на проблеми и лошо управление на НЕК и сектор енергетика като цяло. Това се започна с 2 млрд. евро прахосани за АЕЦ „Белене“. Тази дългова спирала започна да става все по-голям проблем пред българската енергетика. И трябваше да бъде посочен виновен. Хората по принцип не харесват ЕРП-тата и по тази логика властта ги посочи за виновни. Лесно се възприе от потребителите, че енергийните дружества са виновни за всички проблеми в енергетиката и ще им бъдат отнети лицензиите.
Между другото ЕРП-тата не, че не са допускали нарушения в своята работа, затова трябва да има по-строг контрол над тяхната дейност. Тежките проблеми в енергетиката, обаче, идват от натрупани дългове в сектора и лошо управление.
Дори и да се отнеме лиценз на ЕРП в него се назначава, просто казано, служебно управление. С тази стъпка проблемите на българската енергетика няма да бъдат решени. Това трябва да чуят хората. Дори и да бъде отнет лиценз промяна съществена няма да има. Това, което наистина трябва да се направи, са мерки в няколко посоки.
Първата стъпка е намаляване на излишни разходи в системата, които са доста големи.
Втората стъпка е идентифициране на хора, които сами не могат да си плащат сметката за тока. За тях трябва да има специална социална политика. Трябва да е ясно, че социалната политика не може да се прави през цената за тока. В тази насока трябва да се решават проблемите.
Къде трябва да търсим тези скрити излишни разходи в енергетиката?
Трябва да се търсят в държавната част на системата на енергетиката като НЕК, БЕХ, ЕСО и т.н..Там има резерв за намаляване на неефективните разходи. От там можем поне малко да подобрим общото финансово състояние на българската енергетика.
Трябва ли да се направи одит на НЕК и БЕХ и резултатите от тези проверки да бъдат обявени публично?
Една от най-честите трагико-комични ситуации, на които съм бил свидетел като председател на парламентарната комисия за икономика, енергетика и туризъм, свиквахме заседание и изслушвахме предприятията от енергийния сектор и поставяхме акцент около лошото финансово състояние на държавната част от енергетиката. Признавам си, че никога не съм се притеснявал за лошото финансово състояние на ЕРП-та, защото те са частни и се справят с финансите. Винаги съм се тревожил за НЕК и БЕХ. Когато питахме за натрупаните дългове на НЕК, тогавашният председател на дружеството не искаше да отговори. Това показваше, че българската енергетика е в безизходица. Това се дължи на големите дългове, които са в държавната част на сектора. Там са големите проблеми, които трябва да бъдат разрешени. Проблемите са най-вече в НЕК. Започна се с АЕЦ „Белене“, продължи се с „Цанков камък“ и така нататък, за да се стигне до ситуацията, при която НЕК е в много много тежко финансово положение.
В тази ситуация не е ли нужна нова стратегия за развитието на енергетиката?
Разбира се, че е нужна. Второто нещо е голямо обществено доверие около една такава стратегия, за да се излезе от тази много тежка ситуация. Тя се дължи не само на натрупаните дългове, а и на съдебните дела на Русия, които тя води срещу България за АЕЦ „Белене“.
В момента гледаме как се опитва да се закърпи ситуацията до изборите за евродепутати като ЕРП-тата дадат едни пари на НЕК. Правителството се опитва да избута до изборите, пък после ще мислим.
Сегашното управление трудно може да направи стратегия, която да има обществено доверие по разбираеми причини.
Независим орган ли е ДКЕВР?
В края на мандата на миналото Народно събрание имаше законопроект, внесен от мен, и такъв на БСП, които предвиждаха съставът на ДКЕВР да бъде избиран от парламента, а не от правителството, както е в момента. Предсрочното разпускане на депутатите попречи тези промени да бъдат приети. БСП като дойде на власт, забрави за тези предложения, които подкрепяше предишните месеци, избра да запази избирането и назначаването на ДКЕВР. Това прави институцията много зависима. Няма спор по този въпрос. Властта обаче предпочита да има зависим ДКЕВР, но това в последствие се обръща срещу управляващите. Обществото като вижда,че няма независими регулатори, прехвърля отговорността върху правителството и с право търси отговорност от министъра на икономиката и енергетиката. Как може да се преодолее това? Като има един прозрачен и състезателен избор на членовете на ДКЕВР. Тогава се минава през процедура на изслушване и представяне на концепция и това помага за един по-добър избор.
Методиката на цените. Кой я определя и кой носи отговорност, ако тя е погрешна?
ДКЕВР трябва да престане да изпълнява политически заръки за ценообразуването в енергетиката. Тряба да се работи, за да може съставът на комисията да се избира и да заработи по нов начин. В ДКЕВР трябва да има видни представители на гражданското общество, за да може един политически подчинен орган да се превърне в независим регулатор под граждански контрол. Трябва да влязат специалисти с репутация, които за доброто си име няма да правят глупости. Аз като бях председател на парламентарна комисия се опитах да прокарам да се носи лична отговорност при гласуването в ДКЕВР, но предложението ми не се прие. В момента регулаторът се събира на заседание и след него се съобщават взетите решения. Никъде не може да се провери обаче как всеки един от членовете на ДКЕВР е гласувал. За да бъде един орган прозрачен и независим трябва да се знае как всеки негов член е гласувал. Това е задължително за всеки обществен орган.
Факти.бг ще продължи да следи темата с интервюта и анализи на водещи специалисти. Готови сме да дадем думата за защита както на ДКЕВР, НЕК, БЕХ и ЕСО, така и на ЕРП-тата.