Отидете към основна версия

15 270 20

Най-скъпите краш тестове

  • краш тест

Преди да излезе на пътя, всеки нов автомобил трябва да покрие безброй стандарти, най-важни от които са свързаните с безопасността. Изключения не се допускат нито за бюджетните малолитражки, нито за суперколите за милиони. На краш тестове подлежат дори екзотики като Pagani Huayra или Bugatti Veyron, а гледката как целият този инженерен триумф се разбива на парчета е колкото болезнена, толкова и хипнотизираща.

Pagani Huayra

Орасио Пагани набелязва американския пазар като ключов още при проектирането на Huayra. Предишният модел на компанията му Zonda така и не получава сертификат за продажби в Щатите, което не е никак добре за приходите. Huayra трябва да премине цяла серия жестоки изпитания - програмата за оценка на безопасността в САЩ е известна като една от най-взискателните в света.

Разбиването на няколко коли с цена над милион всяка е скъпо удоволствие дори за Pagani, на краш тестовете е подлагано само едно шаси, което участва в над 20 изпитания. Иновационният въглеродно-титаниев композит, създаден от Орасио Пагани, обаче доказва ефективността си на 100%.

Mercedes-Benz SLS

Като връх в гамата на немския производител SLS трябва да покаже на света всички технологии, с които разполага Mercedes-Benz. Моделът е снабден с най-доброто от системите за безопасност на компанията и без изненада се справя като на шега с вътрешнозаводските изпитания.

При челен удар с 60 км/ч клетката на пътническия отсек остава недеформирана, а при падане на таван сработват пиропатрони, които отварят вратите, за да позволят на пътниците да излязат от купето.

Lamborghini Murcielago

Murcielago е първият модел, в чието проектиране взема участие Audi, и въпросът за безопасността е поставен на първо място. В хода на заводските тестове силовата структура на автомобила показва отлични резултати. Предницата поема ефективно енергията при челен удар с 60 км/ч и пътническият отсек остава незасегнат.

Тежкият 12-цилиндров двигател също удържа на силите на инерцията. Въпросът е само колко собственици на Murcielago го карат с 60.

Koenigsegg Regera

Подобно на Pagani Huayra, Regera също е проектирана за износ по цял свят. Унищожаването на няколко такива коли по два милиона всяка е лукс, който Кристиан фон Кьонигсег не може да си позволи, и за целите на краш тестовете е използвано само едно шаси. Инженерите и механиците на компанията го ремонтират след всеки удар.

Впоследствие същата кола е използвана и в изпитанията за издръжливост. По време на тези тестове я карат по пътища, по които Regera надали някога би се движила в реалния живот. За безопасността на модела говори красноречиво фактът, че целият тираж отдавна е разпродаден.

Bugatti Veyron

Една от причините проектът Veyron така и да не излезе на плюс несъмнено е разточителството на Volkswagen в краш тестовете. В периода от 2002 до 2005 г. Bugatti унищожава в изпитания поне три прототипа с цена $1.5 млн. всеки.

За сметка на това клиентите могат да бъдат сигурни, че най-бързият сериен автомобил по онова време покрива абсолютно всички стандарти за безопасност. Колко бройки от наследника Chiron са станали жертва на краш тестове не се съобщава.

McLaren F1

Шедьовърът на 90-те също не е пощаден. Гордън Мъри олекотява до крайна степен колата, но това става благодарение на отказа от климатик, ABS, усилител на волана и други подобни глезотии, а не за сметка на структурната здравина. F1 има толкова яка конструкция, че едно шаси е достатъчно за всички краш тестове по европейския цикъл. Изпитанията са проведени в началото на 90-те в центъра MIRA.

Според очевидци след края на програмата остатъците от колата са били жалка гледка. Хора като Роуан Аткинсън, катастрофирал неведнъж със своя F1, обаче със сигурност оценяват жертвата.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини