Клони на дървета, малки камъчета, „изненади“ от съседи и дори износени - всичко това може да доведе до появата на малка повреда на предното стъкло на колата. С неправилни действия обаче, тя може бързо да се превърне в сериозна пукнатина, която да обхване цялото ветроупорно стъкло. Тогава експлоатацията на колата ще стане невъзможна и ще се наложи да смените цялото стъкло. Ето защо е по-добре да премахнете малката повреда на предното стъкло веднага след откриването ѝ.
Шофирането със счупено предно стъкло освен опасно, няма да ви позволи да преминете с колата си на годишен технически преглед и няма да можете да пътувате, тъй като КАТ-аджиите имат право да спрат от движение автомобил с такъв дефект.
Как е устроено ветроупорното стъкло
Предното стъкло на автомобила е многослойно. В състава си то обикновено има два стъклени панела, които са свързани помежду си със специален подсилващ пластмасов слой. Повечето дефекти на фронталната област се отнасят до външния ѝ слой.
Какво да направите, ако колата ви бъде ударена от градушка
Възможно е да се счупят и двата стъклени слоя на предното стъкло. В този случай вътрешната структура на предното стъкло също е повредена. Такъв дефект не може да бъде коригиран без демонтиране на стъклото. Но най-често е повреден само горният слой на предното стъкло. В този случай малки "люспи" могат да бъдат ремонтирани бързо и без много финансови загуби.
Как "люспата" се превръща в пукнатина
Ако на предното стъкло се появи повърхностна драскотина, тя може да бъде шлифована и полирана. Ако повредата е довела до образуването на шупла или е отчупена люспа от горния слой, то няма да е толкова лесно да я премахнете, ще трябва да прибегнете до използването на специално оборудване или да отидете до специализиран сервиза.
Ако обаче не направите това има голяма възможност тази минимална повреда да доведе до пукнатина. Как става това? Стъклата реагират на температурните разлики във и извън автомобила. Ако те са значителни, тогава малката шупла бързо ще се превърне в пукнатина. Често собствениците на автомобили влошават ситуацията сами, като включват климатика, за да издуха предното стъкло с повреда през студения сезон и след това виждат как пукнатината се увеличава. Същата история може да се случи при ситуацията с измиване на загрято на слънце предно стъкло със студена вода.
Малката "люспа" може да се превърне и в пукнатина и ако автомобилът се движи по лош, неравен път. Колкото по-твърдо е окачването, толкова повече вибрации се предават на предното стъкло, чиято повърхност вече е нарушена.
Какво да направите, ако видите въпросната малка повреда
Най-важното нещо, което всеки шофьор трябва да знае, когато се намери малка пукнатина на стъклото, е, че тя трябва да бъде залепен от двете страни. Разбира се, това не става с обикновено лепило или скоч, които имате под ръка, но определено ще помогне, докато стигнете до мястото на ремонт или автосервиз. За да запазите предното стъкло с минималната повреда, по-добре е да не управлявате автомобила повече от един ден.
Опитвайте се да шофирате плавно, като пресичате неравностите възможно най-бавно. Освен това през този период от време не трябва да използвате чистачки и да избърсвате предното стъкло с парцали. Прах и пясък могат да останат в повреденото място, което от своя страна ще влоши разпространението на пукнатината.
Как се ремонтира предното стъкло в сервиза
Първото нещо, което ще направят специалистите в сервиза, е да се почисти повърхността на повредата. След това майсторите ще изсушат и обезмасляват мястото на дефекта. След това въпросната яма се обработва с специален (подобен на зъболекарски) инструмент и се запълва с полимер под налягане, който впоследствие се втвърдява с помощта на ултравиолетова лампа. След това зоната, където е извършена тази работа, ще бъде полирана.
Кога предното стъкло е безсмислено да се ремонтира
Ако пукнатината на предното стъкло от край до край, нито един полимер няма да помогне, тъй като в този случай е нарушена структурата и респективно якостта на стъклото. Когато не говорим не за повърхностни повреди по-добре е да сменим стъклото с ново. Също така не е препоръчително да се поставя полимер на предното стъкло, когато повредата е пред погледа на водача. Колкото и добре да се полира, след ремонта мястото ще изкриви видимостта и ще влоши гледката напред. Дори и пукнатината да може да се "реанимира", то ако е прекалено голяма в повечето случаи ще ви излезе по-скъпо от смяната на стъклото с ново.