Дори колата да има въздушни възглавници, все пак е важно да да закопчаете предпазния колан. Ако това не бъде направено, еърбеговете могат да не се отварят (при повечето модели), но дори и да се отворят можете да получите сериозни наранявания или да излетите от колата в случай на катастрофа.
Германците от TUV припомнят как точно предпазният колан спасява живота и здравето на хората в автомобила. При скорост от 80 км/ч теглото на човек се увеличава значително. Тоест вероятността от нараняване нараства с увеличаване на скоростта, поради което е важно да се поставя предпазен колан.
Факт е, че когато дадено превозно средство се движи, всичко вътре в него също се движи. Затова при рязко спиране е необходимо нещо, което да спре движението на водача и пътниците в автомобила, за да не получат сериозни наранявания. Именно това е ролята на предпазния колан.
Той е проектиран да помогне при всякакъв вид сблъсък. Например, при челен удар, незакопчан пътник може да счупи предното стъкло с глава и да излети през него. В същото време незакопчаният водач удря волана с гърдите и главата си, получавайки също сериозни наранявания.
При странични сблъсъци коланът предпазва от удари в страничните стъкла и колонките, като също така спестява от излитане от колата. Доказано е, че при челни сблъсъци рискът от нараняване се намалява 2 пъти, при странични сблъсъци - 1.8 пъти. Ако автомобилът се преобърне, рискът от нараняване или смърт се намалява 5 пъти.
Пасажер, който седи на задната седалка и е с незакопчан предпазен колан пък, при учар и преобръщане на автомобила, може директно да счупи вратовете на водача и пътника отпред. Това нееднократно е демонстрирано при т.нар. краштестове и манекените, които се поставят в автомобила.
Освен това някои шофьори не поставят коланите си поради наличието на въздушни възглавници в колата. Но факт е, че при сблъсък, дори и еърбета да се отвори, човек лети напред, а възглавниците го изхвърлят назад. По-този начин рискът от нараняване се увеличава. Тоест значението на въздушните възглавници е само в онези случаи, когато човек е закопчан с предпазен колан.