Отидете към основна версия

13 405 18

ЗиЛ работи над нов военен всъдеход

  • зил-
  • каратель

В последните години военнопромишленият комплекс на Русия активно разработва колесна бойна техника от ново поколение, която да съчетава качествата на БТР и тежък армейски всъдеход. В специализираните издания периодично се появяват имена като Волк, Тигр, Медведь и т.н. Някои возила вече се произвеждат, други преминават заключителни тестове.  Една разработка от 2008 г. обаче минава под радара на масмедиите.

За бронирания всъдеход Каратель (член на наказателен отряд, обикновено от окупационни сили) се заговори през пролетта на 2012-а, но проектът все още е обвит в тайнственост.  Уникалното возило е разработено от ЗиЛ, но в основата му е залегнало шасито на състезателния КАМАЗ 4911, с който Камският автозавод мачка години наред в ралито "Дакар". По непотвърдени данни в проекта участва и фирма на име Форт Технология, която отговаря за бронирането на Каратель.

Сведенията за секретния ЗиЛ все още не са много. Мнозина интерпретират надписа "ЦСН" на ролбара като "Центр Специального Назначения", макар никой да не се наема да определи към кое силово ведомство в Русия принадлежи въпросният център.

Независимо от неяснотите обаче, на публикуваните снимки определено е запечатан автомобил без аналог. Каросерията е изградена от плоски панели, които улесняват бронирането., но въпреки това в дизайна могат да се открият чертите на легендарния ЗиЛ-131.

Според публикации в руските медии Каратель притежава технология, подобна на американския Stealth. Всъдеходът има нисък силует и минимални за такова возило габарити, които го правят труден за уцелване. Говори се дори за "прозрачни" композитни материали и екранирани повърхности, които са трудни за засичане от радар.

Революционният дизайн е дело на студиото Саакян-Дизайн. Подът на Каратель има клиновидно сечение и е изпълнен по технологията  MRAP (Mine Resistant Ambush Protected) за предпазване от мини. Антифугасните седалки за екипажа могат да неутрализират ударната вълна при евентуален взрив посредством тампони, закрепени за вертикалните елементи на конструкцията, а при сгъване образуват равен под за превоза на боеприпаси или допълнително оборудване.

Каратель превозва до 11 души (водач, командир и 9 десантчици). Шест от пътниците се разполагат гърбом един към друг в центъра, а останалите - с лице към задницата. Големите странични врати могат да служат и като платформи за водене на огън в движение.

Всички важни възли и агрегати на Каратель са монтирани в шасито с широчина 800 мм. Благодарение на това не само се повишава защитата при обстрел, а и се подобрява проходимостта.

Осемцилиндровият турбодизел ЯМЗ-7Э846 на донора КАМАЗ 4911 развива 750 к.с. и позволява скорост над 200 км/ч, но харчи втрещяващите 100 л/100 км. Ето защо инженерите на ЗиЛ са го заменили с двигател Cummiпs, куплиран с трансмисия и раздатъчна кутия от ZF. Шестцилиндровият мотор с обем 4 460 см3 развива 150 к.с. и въртящ момент 549 Нм.

Предполагаемата максимална скорост на твърда настилка е 100-120 км/ч, а максималният ъгъл на катерене - не по-малко от 31 градуса. Пълната маса достига 8 000 кг. Сведенията за точните габарити варират, но повечето цифри гравитират около 2 800 мм за междуосието, 2 100 мм за колеята, 2 400 мм за широчината, 2 450 мм за височината и около 6 метра за дължината.

 

Камери, монтирани на защитени места по каросерията, показват случващото се около Каратель на монитори на арматурното табло.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини