Казусът Беларус: Как се приземява насила самолет от гражданската авиация? Как се установява дали сигналът е фалшив или не?
"Когато има бомбена заплаха, трябва да има добра координация между заинтересованите страни. Трябва да се оцени до колко тази бомбена заплаха е достоверна. Има три нива на бомбени заплахи - зелена, жълта и червена. В случая, самолетът е приземен с информация, че бомбената заплаха е червена. Друг е въпросът как е направена тази оценка, тъй като за нас е много неясно", заяви пилотът Янко Стоименов за "Денят ON AIR".
Той добави, че е хубаво да се има предвид, при тези самолети, които са паднали от бомби, не е имало обявена заплаха. Стоименов коментира, че в 90% от случаите, когато една заплаха е обявена, трябва да има хора по националната програма за сигурност, които да бъдат добре обучени и да знаят как да оценят тази заплаха.
"За висока оценка на риска се оценява тогава, когато има бомбена заплаха и се открие, че има сериозен мотив за това, а не просто, защото някой е написал някакво съобщение някъде, или някой е вдигнал телефона. В случая има много въпроси и самата ситуация е колкото трагична, толкова и комична", уточни пилотът. Той отбеляза, че комичното в случая е, че самолетът е кацнал и някои от пътниците са разбрали от интернет, че е имало бомбена заплаха.
"Интересна е ролята на военния самолет, който е бил вдигнат. Той се в вдигнал за какво? Те не са кацнали на военно летище, а на гражданско летище", коментира още Стоименов. Пилотът каза, че е смешна цялата неадекватност на действията след кацане. "Ако има бомбена заплаха - вие веднага трябва да напуснете самолета след кацане, пътниците са стояли 30 минути на земята", уточни още той за Bulgaria ON AIR.
Стоименов добави, че критичен елемент е времето, както и че има различни начини, по които да бъде задействана една бомба. "Много по-добре щеше да е, тъй като самолетът е бил близо до дестинацията, да кацне възможно най-бързо. Информацията, която е дадена, е била едва ли не, че бомбата ще гръмне точно над Минск", подчерта още той. "Този случай предизвика една сериозна реакция в целия свят. Всички гледат негативно и осъдително към този случай, защото всеки един професионалист, който разбира как трябва да бъде управляван един такъв случай, разбира, че тук едва ли става въпрос за реална заплаха", отбеляза пилотът.