Отидете към основна версия

4 124 17

"Купувай родното" - циничен трик на международни концерни?

  • цени-
  • продукти-
  • стоки-
  • концерн-
  • трик-
  • магазини-
  • търговия-
  • бизнес-
  • маркетинг-
  • полша

Ето какво показва един поучителен парадокс от Полша

Снимка: Shutterstock

Обикновено не запазвам касовия бон, когато пазарувам хранителни продукти. Но след последното пазаруване в един варшавски супермаркет от голяма верига реших да го прочета внимателно. И с изненада открих, че част от платената сума е отделена и маркирана с обяснението: Обща стойност на продуктите от „Купувай полското“. Тази отметка ме смути. Като дългогодишен сътрудник на Центъра за документиране на националсоциалистическия режим в Германия аз веднага се сетих за нацисткия щемпел за качество „Гарантирано арийски“ и за напътствията да се пазарува в „германски магазини“. Мигар историята се повтаря?

Родни продукти ли са тези стоки?

Ако се вгледаме по-внимателно, ще стигнем до извода, че акцията „Купувай полското“ се оказва някакъв парадокс. Веригата, която я подхвана и вече една година рекламира търговските си отстъпки, всъщност принадлежи на чуждестранен търговски концерн. Нима една чуждестранна фирма не отива против собствените си интереси, когато призовава клиентите да купуват полски продукти? И защо тези клиенти ще отидат точно при един чуждестранен търговец, за да си купуват „родни продукти“? От касовия бон научих още, че списъкът на въпросните продукти може да се прегледа на сайта на веригата в интернет. Отворих го и за голямо свое учудване сред продуктите открих прясно изцеден портокалов сок и атлантическа сьомга. Как ли портокалите, които идват от Бразилия, и сьомгата от Атлантическия океан изведнъж се оказват „полски продукти“?

Реших да се поразровя. И открих, че тези въпроси се поставят не от вчера. Организациите на селскостопанските производители още миналата година са протестирали срещу практиката да се лепи етикет „Продукт от Полша“ дори на такива артикули като Кока-Кола и дъвките „Орбит“. Тези етикети междувременно бяха отстранени, а търговската верига уточнява, че в акцията участват и артикули, които просто са регистрирани в страната или пък се произвеждат от фирми, поддържащи работни места в Полша. Така нареченият „икономически патриотизъм“ е разпространен не само в Полша. А международните концерни играят в случая цинична игра. На артикули, които са продукт от комплексни и глобални стопански взаимовръзки, те лепят "роден" етикет, за да предразположат клиентите и в крайна сметка да изкарат по-добра печалба.

Цинични маркетингови стратегии

Същевременно те ни баламосват с фалшива картина на обкръжаващия ни свят. „Родното“ се рекламира като особено висококачествено, но успоредно с това нито търговците ни предлагат, нито пък на нас би ни хрумнало завинаги да се откажем от богатото многообразие на глобално произведените артикули. Така у потребителите се насажда някаква потискаща шизофрения. Хем се създават някакви неясни надежди, хем никой няма намерение да ги удовлетвори. И така възниква трайна неудовлетвореност. Подобни маркетингови стратегии освен всичко друго подхранват и националистически ориентирания популизъм в политиката. Те подготвят плодородна почва за онези политици, които искат да извличат дивиденти от носталгичните копнежи по „родното“. Макар че както самите политици, така и глобалните фирми много добре знаят, че всичко това са само празни обещания.

В маркетинговата психология често се говори за социалната отговорност на предприемачите. И главният въпрос открай време гласи: Възможно ли е изобщо тази отговорност да се съчетае с икономическата дейност, насочена към печалба? Към този въпрос се прибавя и едно ново предизвикателство. В нашия глобализиран свят икономическите структури, бизнес-решенията, производствените и търговските процеси стават все по-комплексни. И много бързо могат се окажат парадоксални, ако решим да ги обличаме в благозвучни думи.

Фалшиви и опасни носталгии по един непокътнат "роден" свят

А парадоксалните решения само вредят на оборота. Изследванията показват, че особено хората в глобализираните западни култури никак не търпят сложното и многоплановото. Тъй че, за да върви бизнесът, предприемачите трябва да създават илюзията за един прозрачен и непокътнат „роден“ свят. Неслучайно маркетинговите стратези вече усвоиха медийния похват да се разказват истории. И напоследък вълнуващите истории и герои сякаш са напуснали романите и са се преместили в … рекламите. Лично аз вярвам, че като индивидуален потребител мога да се противопоставя. Ще ми се образованието и обществото повече да помагат да хората за справяне със сложния и многопластов околен свят. Да им обясняват, че ние можем и занапред да обичаме историите за „родното“, но като отделни личности или предприемачи в никакъв случай не бива да се отдаваме на фалшиви и опасни носталгии. Всичко това ще ни помогне не само да бъдем господари на собственото си потребителско поведение, но също така да се справяме с огромната сложност на сегашната пандемия и глобалната мобилност на хората, например. А може би ще ни предпази и от опасността да повтаряме исторически грешки.

*Станислав Щрасбургер е писател и културен мениджър. Роден е във Варшава, а живее както в Берлин, така и в родния си град или край Средиземно море.

Поставете оценка:
Оценка 3.6 от 15 гласа.

Свързани новини

  • Традиционните български продукти изчезват

    Ако има тема, за която напоследък хората говорят много - това е повишението на цените. С колко ще поскъпнат традиционните български продукти – с ...
    06.02.2022
    10 612
    45
  • Рязко покачване на цените през 2022 г.

    ООН предупреди, че скокът в цените на товарните превози може да доведе до по-високи цени за потребителите през следващата година, ако проблемите, подх ...
    18.11.2021
    2 648
    16
  • Скок на цените на газа в Европа

    Цените на газа в Европа се повишиха с 11%, след като германският регулатор спря сертификацията на Nord Stream 2 AG, съобщи Ройтерс, предаде БГНЕС. Гер ...
    16.11.2021
    2 189
    33
  • На пазар в Одрин

    В самия център на Одрин, в близост до основния булевард „Талат паша“, се намира един от най-големите открити пазари за плодове и зеленчуци ...
    30.10.2021
    39 919
    71
  • Скъпи горива: вървим ли към непоносими цени на енергията

    Бензиноколонката е тотемът на германците. И нищо не може толкова да разгневите тукашните хора, колкото повишените цени на бензина и дизела. Дизелът ве ...
    21.10.2021
    4 526
    20
  • Цените на стоките ще растат и догодина

    Цените на горивата, енергията и стоките ще продължат да растат и през 2022 г. Прогнозата е на френския финансов министър Бруно Льо Мер, предаде агенци ...
    21.10.2021
    1 597
    16