Повикване на спешна медицинска помощ в малко населено място в провинция Бавария. Има припаднала жена, сърцето ѝ бие учестено, пулсът е над 180 удара в минута. Парамедикът Маркус Вагнер тръгва към адреса възможно най-бързо. Жената трябва спешно да бъде закарана в най-близката болница. Ситуацията наистина е извънредна, но и рутинна за него, се казва в репортажа на АРД.
Вагнер шофира единствената линейка, оборудвана за спешни случаи в общината. Тя обслужва население от общо 80 000 души. На парамедикът не му остава нищо друго, освен да се надява, че по същото време няма да получи второ спешно повикване. Ако има такова, ще трябва да се намеси екип от съседен район. А това означава, че помощта ще закъснее.
В Бавария има утвърден срок - линейките на спешна помощ са длъжни да пристигнат при пациента в рамките на 12 минути от потеглянето на колата. Анализ на данните от повикванията през 2022 година показва обаче, че все по-малко линейки са в състояние да спазят изискването.
Проблеми, особено в провинцията
През 2012 г. общо 92% от спешните повиквания в провинция Бавария са били обслужени в срок. Докато през 2021 г. срокът е бил спазен в само 87% от случаите. Маркус Вагнер, който работи от повече от 20 г. в системата на спешната медицинска помощ, добре познава проблема. По думите му в селските региони на Бавария основното препятствие е отдалечеността между населените места.
Данните показват следното: докато в големите градове на Германия с население над 100 000 души близо 95% от спешните екипи пристигат навреме, в малките и по-отдалечени общини с жители под 5000 души, линейките са точни само в 76% от случаите.
В столицата Берлин времето, за което линейката трябва да пристигне при пациента, е от 10 минути. При това то започва да се отчита от момента, в който е прието телефонното повикване. През 2021 година общо 46% от спешните повиквания в Берлин са били обслужени в срок. Преди пет години този процент е бил все още 60 на сто. В Берлин проблемът не е в големите разстояния, а в многобройните повиквания. Но тенденцията за забавящи се линейки напоследък се забелязва и на много други места.
Нужда от реформа
Парамедикът от Берлин Хайко Лутер смята, че в 50% от случаите линейка изобщо не е необходима. Много хора се обаждат и при съвсем невинни инциденти – например след порязване на пръст. „Вместо да се занимаваме с истински спешните случаи, понякога се чувствам като шофьор на такси“, казва негов колега, цитиран от АРД.
В отговор на журналистическо запитване Министерството на здравеопазването отговаря, че в момента се подготвя реформа на спешната помощ. Така в бъдеще различните нива в системата на спешната помощ ще са по-добре свързани и координирани. Министерството обаче не споменава конкретни планове или дати.