Отидете към основна версия

2 050 8

Концерни тайно се обогатяват от инфлацията?

  • инфлация-
  • германия-
  • цени-
  • пари-
  • продукти-
  • храна-
  • мляко-
  • олио-
  • концерни-
  • магазини-
  • бизнес-
  • супермаркети

В Германия говорят за "инфлация от алчност"

Снимка: Shutterstock

Макар нивото на инфлацията да спада за втори пореден път, поскъпването остава изключително високо. Това се дължи основно на хранителните продукти, пише АРД и дава за пример цените на млечните произведения през април, които по данни на Статистическата служба са се повишили с почти 35% спрямо предходния месец. А цените на хляба – с 21%. Поскъпването при захарта, мармалада и меда е от близо 20 на сто.

Проучване на осигурителното дружество "Алианц" показва, че на цените на храните се дължат над 40% от тазгодишната инфлация в Германия. Компанията обяснява тези огромни поскъпвания с високите енергийни и оперативни разходи на производителите и търговците на дребно. В същото време става ясно, че повече от една трета от нивото на поскъпването „не може да се обясни с актуалната динамика, с цените на производителите и на енергията“. Къде е обяснението тогава? Явно става дума за неправомерно извличане на печалби, гласи изводът на икономистите.

Скъпо олио, без да има недостиг

Обвиненията, че има "инфлация от алчност" не са нещо ново. Още миналата година реномираният икономически институт IFO обяви, че някои фирми очевидно са са възползвали от общото увеличение на цените, за да вдигнат своите печалби. Това означава, че те са повишили цените на своите продукти и услуги повече, отколкото е предполагало общото увеличение на разходите. Организацията за защита на потребителите в Северен Рейн-Вестфалия също подчертава, че някои увеличения в цените на храните "не са оправдани, нито обясними".

"При проверките на пазара, при които анализирахме 20 основни храни, установихме, че в някои случаи има разлики в цените на почти идентични продукти, достигащи до 400 процента", заяви пред АРД Франк Васкоу, експерт по храните към Централата за защита на потребителите. Подобни диапазони в нормални времена не съществуват, обяснява още той. Цените на рапичното олио в продължение на седмици и месеци например са били толкова високи, колкото и на слънчогледовото, въпреки че не е имало недостиг на олио. Ценовите тенденции при захарта също не са оправдани, категоричен е експертът.

Германският антимонополен регулатор и политиците трябва по-внимателно да разгледат развитието на пазара, призовава Васкоу. "Ние нямаме желание да поставяме цялата индустрия под общо подозрение, но става въпрос за психологията на пазара", коментира той. И посочва, че ако дадена компания вижда, че властите упражняват по-сериозен контрол, тя ще бъде и по-внимателна при определянето на цените.

Ценова война между търговците и индустрията?

Но критики се чуват включително и от самата индустрия. "Загубихме част от печалбата, защото не бяхме готови да прехвърлим изцяло увеличението на производствените цени върху клиентите", заяви неотдавна шефът на "Едека" Маркус Моса. Неговата компания и "Реве" в момента изискват от доставчиците си подобрени оферти заради спадащите цени на суровините. "Ценовите конфликти между търговията на дребно и индустрията достигнаха своя връх", смята експертът по търговия на дребно Карстен Кортум. Веригата за хранителни продукти "Едека" например е спряла от продажба 17 маркови продукта - подобен мащаб не е нормален.

Задава ли се намаление на цените?

Кортум обаче отбелязва, че конкуренцията продължава да функционира добре, посочва АРД. Той очаква скоро по-ниски цени в супермаркетите заради спадането на производствените и енергийните цени. "Цените винаги се променят със закъснение, а не от ден за ден", казва още той. Шефът на "Лидл" Кристиан Хертнагел също увери наскоро пред "Ханделсблат", че успокояването на пазара на суровините ще се прехвърли и към цените и потребителите. Авторите на проучването на "Алианц", от своя страна, прогнозират, че цените засега ще стагнират. Опитът показва, че поскъпванията рядко се отменят. Експертът по храните Васкоу обяснява още, че някои ценови увеличения са били прикрити чрез редуциране на размера на опаковките на продукта. Има и друг трик: висококачествени съставки биват заменяни в съдържанието от по-евтини, без това да е достатъчно ясно упоменато върху етикета.

Автор: Тил Брюкер АРД

Поставете оценка:
Оценка 5 от 7 гласа.

Свързани новини

Новини по държави: