Турската лира се обезценява, а безработицата расте. Туризмът, който е изключително важен за страната, се развива анемично. Обикновените хора усещат по портмонетата си, че обещаната от Ердоган стабилност се оказа мит.
Икономическа стабилност – това обеща Реджеп Тайип Ердоган преди изборите тази пролет на своите измъчени от икономическата криза гласоподаватели. Но вместо обещаната стабилност страната в момента е разтърсена от нова шокова вълна, пише германският икономически всекидневник „Ханделсблат“.
Според официалната статистическа служба през юли цените са се повишили с цели 47,83 процента спрямо същия месец на миналата година. Тревога бие и националната банка, която прогнозира обща инфлация около 58% в края на годината. Една от главните причини за поредното надигане на хиперинфлацията в Турция са повишените данъци върху редица потребителски стоки и върху горивата, съобщава агенция ДПА.
Данъците растат, лирата се обезценява
ДДС се вдигна от 18 на 20%, увеличено беше и данъчното бреме за предприемачите. Но не е само това: редица маркери, важни за конюнктурата, сочат надолу. Така например турската лира продължава да се обезценява, а това оскъпява вносните стоки. Курсът на лирата спадна с около една трета спрямо долара, което сериозно удря в портмонето обикновените хора, доколкото Турция внася много потребителски стоки.
И още. Ключовият за страната туристически бранш тази година показва неочаквано анемични резултати. Докато в момента Гърция и Испания – въпреки горещите вълни в Южна Европа – съобщават за „следпандемичен туристически бум“ и за „свръхтуризъм“, в Турция легловата база е запълнена само 65 на сто. Едно от рекламните лица на турската икономика, авиокомпанията „Търкиш Ерлайнс“, също страда от сегашната икономическа криза, включително и поради това, че клиентите, сред тях и бизнесклиентите, вече не могат да плащат на вноски.
В Турция отскоро е забранен и износът на зехтин. Поради жегите в други страни-производителки турският зехтин се радваше да огромно търсене, а в резултат цената му скочи почти двойно. Със сегашната забрана правителството навярно се опитва да принуди производителите да не изнасят зехтина си, а да го продават на ниски цени на потребителите в страната, но с това отряза значителни приходи за хазната.
Криза на доверието
В страната растат не само цените, но и безработицата. Според официалната статистика от декември миналата година насам броят на трудово осигурените хора в Турция е спаднал с цели 1,4 милиона. В предизборната си кампания Ердоган изхарчи милиарди държавни пари за собственото си преизбиране и изкуствено напомпа покупателната способност на хората, а сега неговият финансов министър Мехмет Шимшек трябва някак да се оправя.
Наблюдателите критикуват неговия възглед, че кризата може да се овладее, като се снижават разходите – както държавните, така и тези на домакинствата, без обаче сериозно да се увеличи водещата лихва. В същото време комбинацията между анемична конюнктура и растящи цени поражда криза на доверието, особено в средите на чуждестранните инвеститори. И ако кризата продължи, част от тези инвеститори могат да си потърсят други дестинации.