Добро решение ли е да се въведе еврото в България? На този въпрос икономистът Красен Станчев дава един дълъг и един кратък отговор. Ето какво казва той в интервю за ДВ:
ДВ: Проф. Станчев, Съветът за икономически анализи публикува анализ за икономическите ефекти за България от присъединяването към еврозоната. Изброени са четири фактора, които мери този Съвет: ефектите върху инфлацията, търговската интеграция, капиталовите потоци и лихвените проценти. Бихте ли обяснили на разбираем език тези фактори?
Красен Станчев: Тези фактори са така наречените "количествени" или проверими критерии за членство в еврозоната. Първият е свързан с инфлацията - тук имаме позоваване на тревогите на българското общество. Дава се традиционното обяснение: че практически няма такива негативни ефекти, породени специално от влизането в еврозоната.
ДВ: Тоест, подготовката за еврозоната няма общо с инфлацията?
Станчев: Напротив, еврото може да има и положителен ефект върху цените, какъвто донякъде видяхме в Хърватия. Колкото до втория фактор, търговската интеграция: това са ползите от намаляването на пречките пред търговията. За България това ще има много положителен ефект поради една много проста причина: някои местни монополи ще престанат да действат.
На трето място авторите споменават още нещо, което не е ново. Писали са го и други автори. За мен е много важно да се види какъв е ефектът от управлението на банките в България и управлението на банките в еврозоната. Най-съществената разлика е следната: минималните задължителни резерви в България са 12% от кредитния портфейл на банките, докато в еврозоната е само 1 процент. Авторите се опитват да оценят какъв би бил рискът за България, ако тези пари изведнъж се освободят. Рискът според мен не е тривиален. Според тях българските банки ще дадат на депозит своите средства в Европейската централна банка (ЕЦБ), откъдето ще получат ресурс с доста изгоден лихвен процент - 3,5%. Такъв лихвен процент няма как да има по друг начин. Разликата между 12 и 1 е много голяма, тя е 12 пъти и българските банки може да се изкушат да дават кредити относително бързо и без много да мислят какво точно финансират.
ДВ: Но нали ЕЦБ ги контролира?
Станчев: Тя и в момента контролира основните пет български банки, тъй като България е част от банковия съюз. Въпросът е какво се случва, когато - тук стигам до четвъртия критерий - се получи залпово облекчаване на възможностите за финансиране на правителствени проекти и за всички страни имаме увеличаване на държавните дългове, макар и несъществено. Това вероятно ще се случи на България, въпросът е за какво отиват тези пари. В доклада, за който говорим, не се споменават обаче някои други рискове, например рисковете от управлението на самата еврозона, включително и на дълговете. Друго нещо, което е специфично за България: страната трябва да се справи с организираната престъпност и корупцията, да наложи върховенството на закона. Защото, както казва комюникето на ЕЦБ, това е много важно за финансите и разплащателната система на страната. Тоест, трябва да се имат предвид специфичните български рискове и общите рискове в еврозоната.
ДВ: В този анализ се натъкваме на едно изречение, което на пръв поглед звучи тревожно: "еднократно първоначално увеличаване на ценовите нива" след въвеждането на еврото. Какво означава това?
Станчев: Има се предвид, че има превалутиране и специално в областта на услугите - ресторанти, хотели и т.н. - е възможно да има по-залпово изравняване. Но при прегледа на всички цени и цялото ценово равнище това се оказва съвсем несъществено, така ще бъде и в България. Но тук има още институционални неща, които не се разглеждат в доклада. Например: функционирането на пазара на труда, който в България трябва да бъде усъвършенстван по някакъв начин. Включително и за да се намали сивотата в ресторантьорския бранш. Казано другояче: Кодексът на труда, а не еврото е проблемът, когато става дума за сферата на услугите в България.
ДВ: Добре, какво можем да кажем под черта: добро решение ли е да се въведе еврото в България?
Станчев: Трябва да отговоря малко по-дълго. Когато става дума за участие във валутен съюз, ние трябва да гледаме не само страната, която се присъединява, но и перспективите за самата еврозона. Допреди две години тези перспективи бяха по-лоши, но после политиката на ЕЦБ постепенно започна да се връща към изискванията на договорите за функциониране на Европейския съюз. Тоест, основната мисия на ЕЦБ е поддържане на стабилност на цените, контрол над инфлацията и паричната маса. В същото време в ЕС има безкрайно много елементи на централно регулаторно планиране, които създават рискове и увеличават правителствените разходи. След което правителствата се опитват да влияят върху ЕЦБ и върху националните банки да увеличават паричната маса. Тоест, ЕЦБ трябва да следи да не се печатат повече пари, отколкото има нужда икономиката. Това беше проблем до 2021 година.
ДВ: Това беше дългият отговор. А краткият? Да или не?
Станчев: Краткият е, че тази негативна тенденция, която се забелязваше до 2021 година, сега е убита в ЕС и според мен има движение към връщане към принципите на управление на ЕЦБ - и тези принципи много приличат на принципите на управление на икономиките с Валутен съвет, каквато е България.
ДВ: С други думи, въвеждането на еврото е добре за България, така ли?
Станчев: Да, мисля, че е добре за хората и за фирмите в България. Първоначалните критерии, които изброихме: стабилни цени, ниски лихвени проценти, предвидимост, ниски разходи за осъществяване на бизнес, по-голяма икономика - всичко това е много добре. И смятам, че България може да се справи с членството и с вътрешните си проблеми по-добре, стига те да бъдат осъзнати и добре разписани.
ДВ: Накрая един страничен въпрос, свързан с българското евро. Управителят на БНБ предложи на гурта на българските монети да пише "Боже, пази България". Но не е ли това неприемливо за хората, които не вярват в Бог? Не трябва ли парите да са религиозно неутрални? Или пък поне да пише "Боже, пази България и другите страни от еврозоната"?
Станчев: Съгласен съм, че парите трябва да бъдат неутрални. Всъщност мотивът за този предварителен дизайн на монетите е копиране на монетната политика при възникването на щатския долар: "In god we trust". Тогава повечето хора наистина са вярвали в Господ. И сега също много хора вярват, но не чак толкова много. Между другото, етимологията на думата "Бог" е "участ", донякъде "късмет"…
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 Последния Софиянец
06:02 07.08.2023
4 Жиката
Коментиран от #85
06:02 07.08.2023
5 веднага отговарям
06:03 07.08.2023
6 САТЪРА НА ХАНА
....
ПОЧВА ДА ПРИЛИЧА НА ТЪРГОВСКА РЕКЛАМА НА ДОЙЧЕ ЗЕЛЕ :))
.... КАТО С РАУНДЪП - ОТКАКТО МОНСАНТО Я КУПИ БАЙЕР , РАУНДЪП
СТАНА НЕ ОТРОВЕН ПЕСТИЦИД :()
06:05 07.08.2023
7 Мдаа..
06:11 07.08.2023
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 Георги
Коментиран от #15
06:13 07.08.2023
10 Еврото
06:14 07.08.2023
11 Уса
06:16 07.08.2023
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 Наско
06:17 07.08.2023
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 Последния Софиянец
До коментар #9 от "Георги":
Като гледам сега в България няма въведено Евро,но левът е супер за богатите и кошмар за бедните06:20 07.08.2023
16 Тръмп
06:20 07.08.2023
17 Софиянец
06:21 07.08.2023
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 Пенсионер
06:26 07.08.2023
20 Язе Сам
06:33 07.08.2023
21 Българин
06:53 07.08.2023
22 Този коментар е премахнат от модератор.
23 Мишел
Коментиран от #86
07:03 07.08.2023
24 Кафе
1.Едно кафе на 1 януари 2024 ще е 1 лев, На 31 декември 2024 - едно евро. Няма кой да следи повишение на цените за дълък период.Навякъде в страните след приемане на евро инфацията е 200% за една година или 18 месеца. Например Германия, Прибалтика, навсякъде!!!!
2. Отношението Debt/ GDP в Гърция, Италия, Испания е 150-200 %. В България е 45%
Питам: кой на кого ще плаща дълга пряко еили косвено било то с печатане на евро или по дрг начин???
3. Наличните ти пари ще се блокират с въвеждане на цифровото евро.
4. Раждаемостта в евеозоната е по-ниска от тази в страните извън нея.
5. . Банките ще бъдат улеснени при вземане на заеми. Те ще се използват за потебление, а не за развитие на високи техниологии. Отношението ни Debt/ GDP ще расте неограничено 60-80-100%
07:03 07.08.2023
25 Икономист
Ето къде е заровено кучето и за какво ни натискат да приемем еврото - да прилапат едни пари а дали ще се вдигнат цените или не изобщо не ги интересува и дали е добре за българина или не.
Друг е въпроса колко ще са стабилни някои банки с 1% резерви и дали няма да гърмят една след друга.
07:08 07.08.2023
26 ЕВРОНЮЗ
Коментиран от #87
07:12 07.08.2023
27 Агитацията
Коментиран от #30
07:12 07.08.2023
28 Баце
Първото правило да преминем към еврото бе, доходите ни да се приближат на поне 50% от еврозоната, а ние сме още на 30%. Как ще живееш с тия доходи и цени близки в еврозоната. С една дума, още обедняване, всички пари ще отиват за сметки и храна, ще се лишаваме от услуги и дрехи, от ремонти и подмяна на техники, а те вече едвам изкарват гарациите си... И най важния въпрос, как един беден народ, ще получи милиарди задлъжнелост от влизането ни в нея, която е излапане от богатите държави. Никога еврото, поне в следващите 5 -10год, до като не се променят правилата, минем 50% от възнаграждението в зоната, и предоговорим правата, като равни, а не на втора скорост.
07:14 07.08.2023
29 Анонимен
Коментиран от #48
07:16 07.08.2023
30 Отговор
До коментар #27 от "Агитацията":
Продажните депутати отхвърлят референдума срещу еврото.Но той трябва да се състои без санкция на Народното събрание, защото лигитимните подписи за него са над 400 хиляди. Президентът да го насрочи проради:
1.Международният ратифициран договор за стоенето в чакалнята в еврозоната няма срок.
2. Референдумът не отхвърля еврото сaмо го отлага
3. Не се нуждае от санкция на Народното събрание, защото лигитимните подписи за него са над 400 хиляди.
Коментиран от #37
07:20 07.08.2023
31 Не е добре
Ама и доларите и даже и швейцарските франкове са така. Днес най-добрият вариант е да си останем с нашия лев. Цялата международна система силно "се клати" и скоро ще има огромни изменения, както по време и след 2-та световна война. Всяка стъпка сега в която и да е посока , крие огромни рискове. Първо да изчакаме да видим, кои ще са новите "победители" на тази световна война днес и след това да "минем" на тяхна страна. Никакво евро. Те са фалирали!
Коментиран от #45
07:35 07.08.2023
32 Този коментар е премахнат от модератор.
33 Този коментар е премахнат от модератор.
34 Този коментар е премахнат от модератор.
35 Фон дер Миндер
07:39 07.08.2023
36 Този коментар е премахнат от модератор.
37 Да, така е
До коментар #30 от "Отговор":
Но в момента на власт са НЕизбирани. Те взеха властта само със 7 до 10%, с "ала-бала" и за това НЕ спазват законите и Конституцията на страната. Даже имат и фашистки уклон, подобни на целия "съюз" и Крайна днес.Те не се интересуват от волята на народа, следователно са антинародно управление... Нямат нищо общо с нашия народ и би трябвало да бъдат свалени. Колкото по-бързо, толкова по-добре!
Иначе може и във войната да ни вкарат. Поредната национална катастрофа...
07:40 07.08.2023
38 Възмутен наблюдател
07:41 07.08.2023
39 Този коментар е премахнат от модератор.
40 Този коментар е премахнат от модератор.
41 Бай Ганьо
07:49 07.08.2023
42 нннн
Коментиран от #51
07:58 07.08.2023
43 "Боже, пази България от еврозоната"
08:00 07.08.2023
44 ежко
Та кое му е доброто на отказването от паричен суверенитет?
08:00 07.08.2023
45 Този коментар е премахнат от модератор.
46 Тома
08:00 07.08.2023
47 Евро?
08:03 07.08.2023
48 Експерт
До коментар #29 от "Анонимен":
НИЕ СМЕ В БОРД, КУХ.АР И РЕАЛНО СМЕ В ЕВРОЗОНАТА С КУРС 1евро=1,95583лв.,А ЛЕВ НЯМА ОТ 1997г. СЛЕД ХИПЕРИНФЛАЦИЯ И ДЕВАЛВАЦИЯ НА ЛЕВА 1/1000!!!
Коментиран от #53, #65
08:09 07.08.2023
49 Немо
ДОРИ И КРАДЛИВАТА ШАЙКА ГЕРБ И П...РАСИТЕ ОТ ППДБ ДА ИГНОРИРАТ ЖЕЛАНИЕТО НА БЪЛГАРИТЕ ЗА СВИКВАНЕ НА РЕФЕРЕНДУМ ЗА ЕВРОЗОНАТА НАЙ ХУБАВОТО Е,ЧЕ БЪЛГАРИЯ КЪМ КОЙТО И СЪЮЗ ИЛИ ИМПЕРИЯ ДА СЕ Е ПРИСЪЕДИНИЛА ,ВСЕ СА СЕ РАЗПАДАЛИ.
ТОВА НИ Е КАРМАТА ОТ ВРЕМЕ ОНО ДА ПОГРЕБВАМЕ ИМПЕРИИНИ СЪЮЗИ.
08:10 07.08.2023
50 Не, не и не...
Нито се е интересувала от нас, нито е знаела, имаме ли болни от това, искаме ли да се инжектираме с това и тн. НО, тя РЕШИЛА, вместо нас. А ние да ПЛАЩАМЕ , каквото тя е решила?
Еми с еврото ще стане точно така. Те ЩЕ СИ РЕШАВАТ, БЕЗ ДА СЕ ИНТЕРЕСУВАТ от нас...ама дали за нас е добре или не, няма да им пука...
Е, сега плащаме милиони евра за "ваксини", които нито ни трябват, нито сме искали изобщо. С еврото ще ни вземат нашите пари и ще си плащат техните огромни дългове. Болен здрав носи. Не и не на този извратен комунизъм...
08:11 07.08.2023
51 Аз съм прост като Бочко
До коментар #42 от "нннн":
Народът е наивно дете, което се води за носа от популисти, като Копейкин!!! Той се бореше срещу ваксините, а депутатите му ваксинирани...циничен руски парцал!!!Коментиран от #55, #56
08:13 07.08.2023
52 Мнение
Всички знаем каков ще се леее в нея/
Пропаганда и лъжи.
08:17 07.08.2023
53 Може да си в "борд", НО
До коментар #48 от "Експерт":
Това не в да СИ в еврозоната. Там напълно си губиш суверенитета върху парите. Други ще ти определят цялата парична политика. Те ще определят и кредитите и дълговете и бюджетите и всиоко.При борда, ако не тинхаресва, просто го ПРЕКЪСВАШ и си вън от всякаква зависимост.
А от еврозоната НЯМА излизане. Един път приели това, НЕ може да се излезе. Какво е това устройство, от което не може да се излезе? КАПАН!!! Сега ясно ли ти е?
08:17 07.08.2023
54 бедност и корупция
08:20 07.08.2023
55 Сори, но нямаш логика
До коментар #51 от "Аз съм прост като Бочко":
Само простите се набоцкаха. Който беше информиран и умен, не си слага от тези отрови.А глупави има във всички партии...
Против тн "ваксиниране" бяха умните. Понеже тези инжекции не бяха ваксини, а фейк. Знаеш ли, колко време се разработва и е готова една ваксина? Около 10 години. Е, кой може да "заобиколи" това и без необходимите тестове за безопасност да пусне някаква "ваксина"? Само корумпирани политици. И точно там е заровено кучето.
Сега същите корумпирани искат да ни вкарат еврото, за да прилапат едни милиарди, народна пара. А останалото е ала-бала за балъците.. ти май си от тях?
08:24 07.08.2023
56 нннн
До коментар #51 от "Аз съм прост като Бочко":
И нобеловият лауреат Ханке ли е прост, като казва да не бързаме с еврото? Много българи с научни и всякакви титли твърдят същото. .. Народът е мъдър - казват политиците на изборите. Народът е прост - казват след изборите и я карат съвсем през просото.08:25 07.08.2023
57 125
08:37 07.08.2023
58 БАЦЕ ЕООД
09:04 07.08.2023
59 Сали
09:06 07.08.2023
60 ФИЛИП ГЕОРГИЕВ
09:13 07.08.2023
61 Бачо Киро
В Гърция се увеличи постепенно, затова пък многократно - кило домати от 50-70 драхми на 2.50... 1 евро е 340 драхми.
Няма как една силна икономика и една слаба икономика в ЕС да ползват една и съща валута и да е добре и за двете ....
При нас ситуацията е като в Германия - предпоставя за смяна на знака. Както познаваме нашите "политици" въобще не си правя илюзии, че няма да се вдигне всичко точно за 24 часа х2. Само че заплатите на германците в марки са в друго измерение спрямо българските.
09:15 07.08.2023
62 ПБФ
Зависи от това дали страната най-после ще се оттърве от системното недофинансиране или напротив, ще затъне още в него.
Хората нямат достъп до достатъчно финанси да се подредят домовете и поддържат семейния бюджет.
Предприемачите нямат достатъчно средства да си реализират идеите.
Държавата няма достатъчно средства за да подигури социални услуги, инфраструктура и сигурност.
И това недофинансиране е пряко изражение на външната ни зависимост, на мизерията и несполуките ни от десетилетия, да не кажа век.
Останалото са врели-некипели, които по един ил идруг начин изкривяват фактите с цел оправдание и замазване или политическа капитализация от недоимъка.
Коментиран от #64
09:22 07.08.2023
63 Злати Минкова
09:22 07.08.2023
64 ПБФ
До коментар #62 от "ПБФ":
Смятам да изпреваря евентуалният тъпоъгълен трол, който ще ми посочи летуващите в Гърция и Турция, лимзиниуте по улиците или пълните заведения:1. Говоря за мноизнството гражцдани, а не за малцинството спечелили от разрухата.
2. Икономическата свобода не опира до иедьението и пиеньото по заведения, 1-2 екскурзии годишно или 2-та тона ламарина с дригател! Много повече е нужно.
А у нас дори повечето "богати" са дефакто слаба и зависима от няКОЙ прослойка.
09:27 07.08.2023
65 Азззззззз
До коментар #48 от "Експерт":
Тогава какъв е проблема да си останем с левчетата бре експерте? Нали са все едно евраци, нека сме си с левове! Или става дума за един резерв за крадене...Коментиран от #71
09:32 07.08.2023
66 Българин, инженер
Коментиран от #69
09:33 07.08.2023
67 Този коментар е премахнат от модератор.
68 Коз
09:42 07.08.2023
69 Тапа Нар
До коментар #66 от "Българин, инженер":
говори с който и да е грък и ела пак да ни лъжешКоментиран от #80
09:42 07.08.2023
70 Добре е!
Коментиран от #72
10:25 07.08.2023
71 Реалност
До коментар #65 от "Азззззззз":
Проблемът с левчетата е против туризма у нас. Като приемем еврото, туристите ще идват по-лесно без да обменят валута, ще плащат с техните банкови карти. Българите, които живеят в ЕС ще пращат пари на близките си без такси за обмяна...Коментиран от #74
10:27 07.08.2023
72 Този коментар е премахнат от модератор.
73 Никаква
Коментиран от #76
10:28 07.08.2023
74 Бок Лук
До коментар #71 от "Реалност":
те се избиват туристите да идват в нашата клуака. Айде по-сериозно10:28 07.08.2023
75 Този коментар е премахнат от модератор.
76 Дефекиращият с вълци
До коментар #73 от "Никаква":
за продажниците и ползата от България е никаква10:29 07.08.2023
77 Истината
Коментиран от #78, #79
10:30 07.08.2023
78 Този коментар е премахнат от модератор.
79 Тес Тис
До коментар #77 от "Истината":
аргумент нещо да дадеш? или за троловете аргументите са незадължителни?10:44 07.08.2023
80 Българин
До коментар #69 от "Тапа Нар":
С доста Гърци, Германци, Белгийци и Французи съм разговарял при честите си командировки. Нито един от тях не е против еврото.10:50 07.08.2023
81 Ал Тъпоне
13:37 07.08.2023
82 бай Даньо
20:40 07.08.2023
83 Този коментар е премахнат от модератор.
84 Шаран БГ
Навярно за България като държава тая парична реформа ще е добра. Да му мислят тези, чиито доходи са до 1000 лева........ Кой в Европа живее с 250 -500 евро на месец ??
И кога ще дойде бленуваната демокрация с високите доходи ? Сит на гладен вяра НЯМА !! Още по-малко вяра хваща Дойче веле !!
20:28 08.08.2023
85 олга
До коментар #4 от "Жиката":
Жувка, обръщай всико което имаш в рубли12:01 10.09.2023
86 маша
До коментар #23 от "Мишел":
обръщай в рубли12:04 10.09.2023
87 Експерт
До коментар #26 от "ЕВРОНЮЗ":
В Унгария, драги инфлацията е ТРИ ПЪТИ ПО-ГОЛЯМА ОТ БЪЛГАРСКАТА !!!13:15 10.09.2023