Отидете към основна версия

8 104 64

Без ЕС и с нашите проблеми - Сърбия вади 5 милиарда евро за икономиката си

  • сърбия-
  • мерки-
  • коронавирус-
  • икономика

Става дума за четири комплексни мерки

Снимка: БГНЕС

Макар да не е в ЕС и да има сходни с България проблеми, Сърбия предприема сериозен икономически план за подкрепа на икономиката в дните на извънредно положение.

Министърът на финансите Синиша Мали и председателят на Стопанската камара на Сърбия Марко Чадеж представиха пакет от икономически мерки за облекчаване на последствията в резултат на пандемията от COVID 19 на стойност 5,1 милиарда евро, съобщава telegraf.rs.

Правителството на Сърбия в следващите десет дни ще приеме постановление, съответно ще приеме правната рамка за реализирането на програмата за подпомагане на икономиката, а изплащането на минималните работни заплати ще бъде извършено в средата на май. Помощта за гражданите в размер от 100 евро ще бъде реализирано след приключването на извънредното положение.

Бизнесмените казват, че в пакета едно от най-важните неща е това, че държавата е осигурила достатъчно количество пари, което гарантира на предприятията да продължат да работят.

Програмата обхваща данъчни облекчения, директна помощ на частния сектор за плащане на заплати на работниците, мерки да запазване на ликвидността в частния сектор,други облекчения, насочени към подкрепата на икономиката за да може по-лесно да се пребори с проблемите в дейността, предизвикани от COVID 19, както и помощ от 100 евро на всеки пълнолетен гражданин.

Това е по-детайлния преглед на мерките:

Мерки в данъчната политика

Отлагане на плащанията на данъците върху работните заплати и вноските за осигуряване в частния сектор за времето, в което е в сила извънредното положение, забавено плащане на възникналите задължения на вноски с начало най-рано от 2021 година

Отлагане на авансовото плащане на данък печалба през второто тримесечие

Освобождаване на дарителите от задължението да плащат ДДС

Директна помощ на стопанския сектор

Директна помощ за предприемачите, които плащат данък по паушална ставка и които плащат данък върху реалния приход, микро, малките и средни предприемачи в частния сектор – изплащане на помощ в размер на минималната работна заплата ( за времето, в което е в сила извънредното положение – 3 минимални заплати)

Директна помощ на големите предприятия в частния сектор – плащане на помощ в размер на 50% от нетната минимална работна заплата ( за времето, в което е в сила извънредното положение) за служителите, на които с решение е разрешено прекратяване на работа (член 116 и 117 от Закона за труда)

Мерки за запазване на ликвидността

Програма за финансова помощ на икономиката в условията на кризата поради COVID 19 от Фонда за развитие на Република Сърбия

Гаранционна схема за помощ на икономиката в условията на кризата във връзка с COVID 19

Други мерки

Мораториум върху изплащането на дивиденти до края на годината, освен на Обществените приходи. По принцип, ако търговско дружество е разпределило печалба, е длъжно да я заплати веднага (дивиденти). Сега се дава право на ръководствата на дружествата да не я плащат, ако и да е разпределена, до края на годината.

Фискално стимулиране – директна помощ на всички пълнолетни граждани

Общата очаквана стойност на мерките е 608,3 милиарда динара (5,1 милиарда евро).

Тъй като целта на мерките е да запази наемането на работа по времето на действие на извънредното положение, както и да се помогне на стопанските субекти, на които е тежко да работят по време на извънредното положение, мерките не се прилагат към стопански субекти, които:

- за времето, в което е в сила извънредното положение са намалили броя работни места с повече от 10% (без да се вземат предвид наетите на временни трудови договори, които изтичат пе време на извънредното положение).

Първи комплект мерки

Предполагат в най-голяма степен отлагане на плащанията на подлежащи на плащане данъчни задължения, с по-късно плащане на вноски, най-рано от началото на 2021 година. Отлагането на плащането на данъци и осигуровки е с цел осигуряване на ликвидност, запазване на икономическата активност и трудовата заетост. Отлага се и плащането на авансовия данък върху печалбата за второто тримесечие.

Отлагане на данъците и осигуровките в частния сектор, за срока на валидност на извънредното положение и по-късно плащане на възникналите задължения на вноски с начало най-рано началото на 2021 година. Тази мярка цели увеличаването на ликвидността на всички стопански субекти в икономическия сектор, които изплащат заплати на служителите си. Също така тази мярка се отнася към отлагането на плащането на данъка върху приходите от самостоятелна дейност на всички предприемачи. Увеличаването на ликвидността се изразява в отлагането на плащането на разходите за данъци и осигуровки върху заплатите. Всички работодатели, които решат да използват тази мярка, могат да използват отлагане на плащането на разходите по данъци и осигуровки върху заплатите до началото на 2021 година, а след това съществува възможност за по-нататъшно отлагане на плащането на тези разходи най-късно до 24 месеца без задължение за плащане на лихва по задълженията на данъчните длъжници. Главните условия за прилагане на тази мярка са еднакви за всички работодатели, без значение каква е тяхната икономическа сила.

Отлагане плащането на авансовия данък върху печалбата за второто тримесечие. Мярката има за цел да увеличи ликвидността на данъчните длъжници, чрез отсрочване на плащането на авансовия данък върху печалбата за 2020 година, който е дължим през второто тримесечие на 2020 година. Главните условия за прилагане на тази мярка са еднакви за всички работодатели, без значение каква е тяхната икономическа сила. За данъчните длъжници, към които се отнася тази мярка, условията са еднакви независимо от икономическата сила на отделния данъчен длъжник.

Освобождаване на дарителите от задължението да плащат ДДС. Основната цел на тази мярка е дарителите които произвеждат, или съответно продукцията с чиято търговия се занимават те, да бъдат дарени на учреждения, които непосредствено се включват в дейности, целящи ограничаване разпространението и лечението на гражданите от вируса Covid-19. Счита се, че определянето на тази мярка напълно е съобразено с обстоятелствата, както и условията за прилагането на тази мярка трябва да бъдат разписани по начин, който да предотврaти всяка злоупотреба..

Втори комплект мерки

Отнася се до директни помощи на предприемачи, изплащане на помощ размер на минимална работна заплата за предприемачи, микро, мини и средни предприятия, съответно субсидия в размер на 50% от минималната работна заплата за големите предприятия. Целта е служителите да бъдат пуснати в принудителен отпуск, поради намаляването на обема на дейността или пълното спиране на работа.

Директната помощ на предприемачите/ предприятията, които се облагат с паушален данък и които плащат данък върху реалния размер на приходите, микро, малките и средни предприятия в частния сектор - плащане на помощ в размер на 50% от нетната минимална работна заплата (за времето, в което е в сила извънредното положение) за служителите, на които с решение е разрешено прекратяване на работа (член 116 и 117 от Закона за труда). При този тип мерки се прави разлика в начина на прилагане въз основа на икономическата сила на длъжника. Взето е предвид предположението, че стопанските субекти, които спадат към големите стопански дружества имат значително по-голяма икономическа сила спрямо микро, малките и средни юридически лица. В съответствие с посоченото по-горе на последните е дадена помощ в размер на нетната минимална работна заплата за всяко лице, което има статут на наето работник/ служител

За юридическите лица, класифицирани като едри/ големи субекти, помощта е определена съразмерно на броя лица, които този работодател е запазил на работа, ако е прекратена необходимостта от работата на тези лица. Съгласно това, тези мерки са насочени държавата ефективно да понесе част от тежестта на плащането на заплати на работниците, за които е възникнало прекратяване на работата, а които са били оставени на работа от работодателите в големите юридически лица.

Във връзка с прилагането на тази мярка, специално трябва да се има предвид, че не се навлиза в политиката за наемане на работа на данъчните длъжници- големи юридически лица, нито се ограничава броя на работниците, които ще бъдат освободени от работа (но няма да бъде прекратен трудовият им договор), нито по някакъв начин се влияе върху обема на правата, които работниците имат по време а отпуската. От друга страна, предложените мерки стимулират в голяма степен работодателите да запазят съществуващото ниво на трудова заетост, докато в случая на малките, микро и средни юридически лица и предприемачите, по-големият обем на плащане осигурява допълнително по-голяма ликвидност с цел запазване на дейността, и отказ от задействането на процедура по прекратяване на дейност.

Трети комплект мерки

Целта на тези мерки е запазването на ликвидността на стопанските субекти в условията на икономическа криза, очаквана по време и след приключването на извънредното положение, предизвикано от пандемията. С тази програма Правителството на Република Сърбия иска да намали до минимум външните влияния (намаляване на търсенето, фалит на търговски вериги и др.) и последиците от тях (намаляване на трудовата заетост, не ликвидност и др.) в дейността на сръбската икономика. Конкретно, програмата предвижда две мерки:

1)програма за отпускане на кредити за запазване на ликвидност и оборотните средства за компании от сегмента на предприемачите, микро, малките и средни предприятия, селските стопанства и кооперации, които са се регистрирали в съответния регистър чрез Фонда за развитие на Република Сърбия

2) гаранционни схеми за подпомагане на икономиката в условията на кризата от Kovid-19 чрез кредити за запазване на ликвидността и оборотните средства за компании от сегмента на предприемачите, микро, малките и средни предприятия, селските стопанства и кооперации чрез търговските банки, които действат на територията на Република Сърбия. Общата стойност на тази мярка възлиза на 264 милиарда динара – около 2.2 милиарда евро.

Четвърти комплект мерки

Отнася се до плащането на директна помощ в размер на 100 евро в равностойност в динари на всички пълнолетни граждани на република Сърбия.

Мерки, приети от Правителството, и такива които са в процес на приемане:

- ограничаване на размера на цените и маржа на основните хранителни продукти, защитно оборудване, както и цените на дребно на средствата за защита, за да се предотврати нарушение на пазара и да се осигури редовното снабдяване на гражданите с основни продукти и средства за защита. По същите причини износът на основните продукти важни за населението (семена, олио, квас, сапуни, препарати, дезинфактанти, алкохол, защитни средства) временно е забранен.

- С цел защита на населението на населението е взето решение за удължаване срока на валидност на документите за самоличност, които изтичат по време на извънредното положение.

- Сроковете на административните процедури са съобразени така, че лицата да не могат да носят отговорност от непредприемането на действия в срок, поради наличието на извънредното положение, докато сроковете на съдебните дела спират да текат за срока на действие на извънредното положение, а ще бъдат продължени и ще се изчисляват след приключването му.

- С цел защита на трудещите се са предприети редица мерки, задължаващи работодателите за предоставят възможност за работа на по-кратки смени.

- Спрямо данъчни длъжници, които имат одобрено разсрочено плащане, няма да бъде анулирано това споразумение и няма да дължат лихви и няма да бъдат принудително събирани тези задължения, като се започне с вноската която падежира през март 2020.

- Поради въвеждането на извънредно положение на територията на Р.С. се променят сроковете за съставяне и подаване на годишни финансови отчети на ползвателите на директни средства от бюджета, бюджета на автономните области и бюджетите да местно самоутправление за 2019 година.

Народната банка на Сърбия е взела мерки за запазване на финансовата система, а именно:

- Мораториум върху плащанията на длъжниците по кредити, както и задълженията по финансов лизинг не по-кратко от 90 дни, или да срока на валидност на извънредното положение,за което време банката няма да начислява наказателни лихви върху неплатеното задължение, нито ще образува процедура за принудително събиране.

Длъжниците няма да плащат такса за използването на тази възможност, а тези кредити няма да се считат за преструктурирани, нито проблемни

- За срока на валидност на извънредното положение лизингодателят няма да начислява наказателна лихва на просроченото плащане и няма да открива процедура по принудително събиране нито друти правни действия с цел събиране на задълженията по лизинга.

- Допълнително с Решение за таксите в търговския обмен, не могат да бъдат събирани такси за и други възнаграждения за разходи при плащане и прехвърляне на средства с цел приемане на дарения за борбата с вируса Kovid-19.

Това решение се отнася до банките, институциите за електронно банкиране и обществения оператор на пощенски услуги, като и до Народната банка на Сърбия за плащания на парични средства във връзка с получаване на дарения за борба с вируса.

Поставете оценка:
Оценка 4.8 от 21 гласа.

Свързани новини