Отидете към основна версия

4 312 2

Ford Taunus

  • ford-
  • ford taunus

Старите автомобили с марка Ford, но не американско изпълнение доскоро не бяха рядкост за нашата страна. С течение на времето обаче те се забелязват все по-малко по родните ни пътища, като повечето от тях са в отчайващо техническо състояние. Радост за окото на истинския ретро любител е подобен екземпляр, който обаче се намира в перфектно техническо състояние. Сега ще ви срещнем с един герой от отминали времена, познат на хората наближаващи пенсия, но предизвикващ възхита у по-младите. Иде реч за Ford Taunus, производство 1968 година. Уникалността на колата, която е тема на нашия материал става осезаема, когато разберете, че зад гърба си сивият Ford има навъртяни 35 лазарника и стотици хиляди километри пробег и въпреки това изглежда като чисто нов. За това главна заслуга има настоящият му собственик Любо. Точната модификация на това ценно возило е Taunus 17M P5 и въпреки моделния номер 17, автомобилът стандартно се оборудва с 1.5-литров агрегат. Този вариант е доста рядко срещан, което превръща антиката в още по-ценна. Колата е сменила трима притежатели и най-накрая е попаднала в добри ръце, което личи още от пръв поглед. Точно преди една година обаче състоянието и е било близко до плачевното. За да достигне до сегашното си състояние Любо прави цяллостен основен ремонт на автомобила, което включва изкърпване, боядисване, претапициране на салона и ремонт на двигателя и ходовата част. Усилията и немалкото вложени средства обаче си заслужават. По време на реставрацията настоящият собственик на Ford-а се стреми да запази максимално автентичността на возилото и трябва да признаем че успява. Днес е запазен оригиналният цвят, всички емблеми, тасове и брони са по местата си и са излъскани до блясък, а задължителният за онова време бял кант на гумите завършва картинката.

Тези от вас, които се интересуват какво се крие под капака на този ретро автомобил също има от какво да се изненадат. Двигателят е четирицилиндров, само че не редови, а V-образен. Интересното при него е, че охлаждащата радиатора перка и коляновият вал се въртят не по стандартния начин, а обратно на часовниковата стрелка. Това е така заради наличието на специален балансиращ вал, който е и в основата на спокойния ход на агрегата. V-образният мотор е с работен обем 1 498 см3 и мощност 67 к.с. при 4 800 об./мин. Към него е монтирана четиристепенна механична скоростна кутия, която чрез кардан предава въртящия момент на задните колела. Необичанйно е местоположението на скоростния лост. Той е монтиран на кормилната колонка. Още по-нетрадиционно е включването на задна предавка. То става посредством натискането на бутон, намиращ се на върха на лоста и движение аналогично с това за включване на първа скорост, което до голяма степен улеснява маневрирането напред-назад.

Салонът впечатлява с голямо пространство, цяла предна седалка и екстравагантен тънък волан. Отвън се открояват многото хромирани елементи, интересните задни и предни светлини. В техническо отношение впечатляващ е фактът, че предните спирачки са дискови, а окачването е от типа McPherson. Отзад то е стандартно - ресорно, а спирачките са барабанни. Возията на автомобила е изключително мека, а перфектното техническо състояние позволява на Taunus-а да достига максималната скорост по каталог, която е 135 км/ч. Любо използва колата ежедневно и съгласете се, че е хубаво все още по пътищата на България да срещнеш подобен автомобил.

Радослав СЛАВЧЕВ
rslavtchev@avto.bg

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини