Отидете към основна версия

46 103 17

Предшественикът на Panamera е VW от 60-те

  • volkswagen-
  • ea 128-
  • porsche-
  • panamera

Volkswagen винаги е имал специално отношение към т.нар. премиум автомобили. Самото споменаване на думата "лукс" противоречи на концепцията за "народен автомобил", но както в случая със забранения плод и VW живее с идеята за луксозен голям автомобил в продължение на десетилетия. Много преди впечатляващия, но неуспешен модел Phaeton, компанията почти стъпва в премиум сегмента. Един от експериментите в тази насока става прототипът EA 128 - голямо четириврато Porsche 911, "облечено" в консервативен костюм от VW. Именно този модел може да се разглежда като прародител на популярното днес Porsche Panamera.

Автомобилът се появява в началото на 60-те години на миналия век и няма име. Моделният му индекс е EA 128 (първите две букви се използват за всички прототипи на компанията). За онова време машината се отличава силно от дизайнерска гледна точка от всички модели на VW и на практика се явява представител на един съвсем нов клас за марката. Това е натурален пълноразмерен седан (не толкова голям, колкото който и да било американски аналог от онези години), но все пак с впечатляващи размери и с класическа триобемна структура. Освен с формите си външно автомобилът се отличава и с еднаквите (отпред и отзад) пътепоказатели, което най-вероятно е направено с цел икономия.

По-интересното обаче е какво се крие под предния капак на този луксозен седан. Буквалният отговор е - нищо. Абсолютно пустият преден отсек всъщност изпълнява ролята на багажник, а двигателят е разположен отзад. Той е опозитен шестцилиндров и заедно с трансмисията е заимстван от Porsche 911. Още по-любопитното е, че и окачването е взето на готово от модела Porsche 911. На практика всички принципи и закони, по които е създадена Panamera, са интегрирани в далечния прародител, познат само като EA 128.

От друга страна и Porsche отдавна замислят нещо подобно на днешната Panamera. Запознатите с историята на марката може би се сещат за "мъртвородения" прототип 989, представляващ разтегната 911-ка с четири врати и двигател отзад, но тази концепция се появява на бял свят цели 30 години след EA 128. Така че ако някой от вас реши да търси родословното дърво на Porsche Panamera, рано или късно ще стигне до пра-пра дядото, който е с емблема на Volkswagen и индекс EA 128. Вътрешността на странното VW също е интересна. Уникален волан, прибори от Porsche и всичко тапицирано в скъпа естествена кожа, но едва ли са много тези, които знаят какво е усещането, когато седнеш зад волана на този автомобил.

Въпреки по-големите габарити и повечкото килограми, автомобилът би следвало да разполага с прилична за онези години динамика. Тогавашното Porsche 911 се оборудва с 1.9-литров двигател с мощност 120 конски сили, което не е никак лош показател. Още един интересен факт е, че въпросното VW EA 128 е направено през 1963-а, първата година от официалното производство на 911. В съзнанието ни изникват много въпроси, но основният е: Означава ли това, че от Volkswagen още тогава са видели потенциала за голямо луксозно Porsche или просто са искали да изпробват двигателя и евентуалната му интеграция в по-голям седан? Има и нещо друго. Освен двата седана EA 128 се появява и още по-странната версия комби, също със задно разположен мотор.

Целият проект обаче се оказва прекалено скъп за Volkswagen, а и както споменахме в началото - съвсем не пасва на концепцията за "народен автомобил". От Porsche пък явно още не са били узрели за подобно возило и са решили да се концентрират върху автомобилите си със спортни наклонности. Именно поради тази причина ние толкова много харесваме прототипите, защото те могат да предложат алтернативен ход на историята. Я си представете, че някой от тогавашните шефове на VW беше одобрил идеята за огромен седан с двигател от Porsche. Какви ли щяха да бъдат днешните VW-та?

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини